Na
stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych zamieszczono projekt nowego
rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od
wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane. Rozporządzenie
zastąpi obecnie obowiązujący akt wykonawczy, do którego stosowania użytkownicy
systemu zamówień publicznych przyzwyczajali się od dnia 31 grudnia 2009 r. Zmiana
rozporządzenia jest podyktowana wprowadzaniem w życie nowelizacji ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r.
Nr 113, poz. 759 z późn. zm. - dalej p.z.p.). Planowane zmiany polegają na
wprowadzeniu katalogu dokumentów jakich zamawiający będą mogli żądać w
postępowaniach w sprawie zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.
Ministerstwo proponuje też zmiany w zakresie dokumentów wymaganych w
postępowaniach klasycznych, co ma zgodnie z uzasadnieniem przyczynić się do
lepszego dostosowania przepisów projektowanego rozporządzenia do treści norm
dyrektywy klasycznej.
Przykładowe nowości dotyczą m.in.:
1) Dokumentów jakich będzie można wymagać
na potwierdzenie posiadania doświadczenia przy realizacji robót budowlanych.
Wejście w życie rozporządzenia w obecnej treści będzie upoważniać zamawiającego
do żądania przedstawienia wykazu robót budowlanych wykonanych w okresie
ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o
dopuszczenie do udziału w postepowaniu, oraz zaświadczeń zadowalającego
wykonania robót wraz ze wskazaniem, czy roboty zostały wykonane zgodnie z
zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone. Uprawnienia zamawiających
mogą być zatem znacznie szersze niż dotychczasowe, ponieważ obecne regulacje
uprawniają do żądania przedstawienia robót w zakresie niezbędnym do wykazania
spełniania warunków udziału w postępowaniu, a nie wykazu wszystkich robót jakie
zostały dotychczas wykonane. Nowym rozwiązaniem jest także doprecyzowanie
wymagań dotyczących tzw. dokumentów referencyjnych, na które jak się wskazuje
mają się składać m.in. zaświadczenia zadowalającego wykonania robót. Zmiany
odnoszące się do badania doświadczenia firm ubiegających się o kontrakty
budowlane wyposażają zamawiających w nowe instrumenty, których celem ma być
głębsza analiza potencjału doświadczenia uczestników procedury.
2)
Odmiennie
kształtują się pomysły dotyczące badania doświadczenia przy zamawianiu dostaw
lub usług. Tu także będzie można wymagać przedstawienia wszystkich wykonanych
dostaw lub usług, ale nie zawsze będzie można wymagać, by wykonawcy
potwierdzili posiadanie doświadczenia poprzez przedstawienie tzw. dokumentów
referencyjnych. Dołączenie do oferty dokumentów referencyjnych będzie
obowiązkiem wykonawcy tylko i wyłącznie wówczas, gdy odbiorcą zaprezentowanych
wraz z ofertą zleceń był zamawiający w rozumieniu p.z.p. Zdobycie doświadczenia
na prywatnym rynku usług lub dostaw będzie upoważniać wykonawcę do złożenia
zaświadczenia wystawionego przez nabywcę, , a w razie braku takiego dokumentu –
oświadczenia samego wykonawcy. Uważam, że tak znaczące różnicowanie badania
doświadczenia wykonawców w zależności od rodzaju przedmiotu zamówienia nie jest
uzasadnione. Praktyka prowadzonych postępowań pokazuje, iż wyposażenie
wykonawców w uprawnienie do potwierdzania doświadczenia poprzez własne
oświadczenia, może być sposobem na pozyskiwanie kontraktów przy naruszaniu
reguł uczciwej konkurencji. Wprowadzenie tego typu regulacji będzie szkodzić
rynkowi zamówień publicznych.
Osoby
zainteresowane lekturą całości nowelizacyjnych pomysłów Urzędu Zamówień
Publicznych odsyłam do projektu rozporządzenia, które wraz z uzasadnieniem jest
dostępne w serwisie Urzędu Zamówień Publicznych na stronie:
Projekt
rozporządzenia został skierowany do konsultacji społecznych i uzgodnień
międzyresortowych. Proces tworzenia nowego prawa nie jest więc zakończony, co
pozwala mieć nadzieję na ostateczne wypracowanie dokumentu, który z jednej
strony będzie stanowił wypełnienie wytycznych wynikających z nowelizacji
p.z.p., ale równocześnie nie wprowadzi rozwiązań utrudniających prowadzenie
postępowania zarówno zamawiającym jak i wykonawcom.
* * *
Autor: Bartłomiej Kardas
W końcu doczekaliśmy się tego rozporządzenia, tym bardziej że już od jakiegoś czasu nie można było egzekwować warunku dotyczącego art. 24 ust. 1 pkt 10 poprzez braki w omawianym przez Pana rozporządzeniu.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam. Versus Forum zamówienia publiczne
Oświadczenia własne w przypadku dostaw i usług świadczonych dla nabywców prywatnych to akurat pomysł z dyrektywy... Pozdrawiam!
OdpowiedzUsuń