Zgodnie z założonym harmonogramem, 15 lutego 2013 r.,
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przekazało Komisji Europejskiej odpowiedź na
pismo dotyczące wstrzymania płatności na projekty drogowe realizowane przez
Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Dokument ten przedstawia ciekawe dane na temat polskiego rynku drogowego (np. to, iż w 73 proc. postępowań przetargowych organizowanych przez GDDKiA, umowa została zawarta na kwotę niższą niż zakładana przez zamawiającego).
Odpowiedź zawiera m.in. wyniki zalecanego przez KE przeglądu
kontraktów budowlanych realizowanych przez GDDKiA, pod kątem występowania
potencjalnych symptomów zmów przetargowych. Strona polska wykonała przegląd w
szerszym zakresie niż oczekiwała tego KE. Pomimo zalecenia dokonania przeglądu
na próbie kontraktów, przeprowadzono weryfikację wszystkich przetargów
budowlanych zawartych przez GDDKiA do końca 2012 r. w ramach Programów
Operacyjnych: Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ) oraz Rozwój Polski Wschodniej
(PO RPW).
Przegląd został przeprowadzony przez pracowników instytucji
uczestniczących we wdrażaniu projektów drogowych realizowanych przez GDDKiA,
posiadających kompetencje i doświadczenie w zakresie prowadzenia kontroli, w tym
zwłaszcza zamówień publicznych. Weryfikacja była oparta na metodyce opracowanej
przez MRR we współpracy z Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Gospodarki
Morskiej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych na podstawie ogólnych
wytycznych UE oraz OECD, z wykorzystaniem doświadczeń i wskazówek Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów. Celem powyższych działań było zidentyfikowanie
przypadków, w których mogło wystąpić ryzyko ewentualnej zmowy przetargowej.
Wyniki przeprowadzonego przeglądu nie wykazały występowania
symptomów zmowy przetargowej. Po szczegółowym zbadaniu 100 przetargów, można
wnioskować, iż nie miała miejsca sytuacja, w której wykonawcy, biorący udział w
danym postępowaniu, dokonywali manipulacji, mających na celu uzyskanie danego
zamówienia.
Z uzyskanych danych wynika, że w 73 proc. postępowań
przetargowych organizowanych przez GDDKiA, umowa została zawarta na kwotę niższą
niż zakładana przez zamawiającego. Dodatkowo, w wyniku analizy wykonawców
zamówień, nie odnotowano sytuacji w której konkretna firma uzyskiwałaby znaczącą
część zamówień w danym regionie, co mogłoby budzić podejrzenia zmowy.
Należy też podkreślić, że analiza wykazała konkurencyjność
rynku przetargów na roboty budowlane w sektorze drogowym w Polsce. Średnia
liczba ofert składanych w ramach 100 skontrolowanych postępowań wyniosła 8,94
(złożono najmniej 2 oferty a najwięcej 17 ofert). W sumie, w ramach badanych
przetargów zostało złożonych 894 ofert, a przetargi wygrało 71 różnych firm.
Dla porównania, w okresie, w jakim były rozstrzygane przetargi przez GDDKiA, ze sprawozdań Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z funkcjonowania systemu zamówień publicznych w Polsce wynika, że w stosunku do zamówień o wartości powyżej tzw. progów UE w jednym postępowaniu na roboty budowlane wpływało do zamawiającego przeciętnie: 5,95 oferty w 2009 r., 5,63 oferty w 2010 r. oraz 5,09 oferty w 2011 r. Porównanie tych danych świadczy, że w ramach przetargów wszczynanych przez GDDKiA, średnia liczba ofert składanych była zdecydowanie wyższa niż pokazują dane dotyczące przetargów na roboty budowlane. Świadczy to o wiele większym stopniu konkurencyjności w przetargach GDDKiA, niż w innych o wartości powyżej progów UE wszczynanych przez polskich zamawiających.
Dla porównania, w okresie, w jakim były rozstrzygane przetargi przez GDDKiA, ze sprawozdań Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z funkcjonowania systemu zamówień publicznych w Polsce wynika, że w stosunku do zamówień o wartości powyżej tzw. progów UE w jednym postępowaniu na roboty budowlane wpływało do zamawiającego przeciętnie: 5,95 oferty w 2009 r., 5,63 oferty w 2010 r. oraz 5,09 oferty w 2011 r. Porównanie tych danych świadczy, że w ramach przetargów wszczynanych przez GDDKiA, średnia liczba ofert składanych była zdecydowanie wyższa niż pokazują dane dotyczące przetargów na roboty budowlane. Świadczy to o wiele większym stopniu konkurencyjności w przetargach GDDKiA, niż w innych o wartości powyżej progów UE wszczynanych przez polskich zamawiających.
W odpowiedzi do Komisji Europejskiej przekazano również
dokument opisujący system wykrywania oszustw na szkodę interesów finansowych UE
(zalecenia Instytucji Zarządzających PO IiŚ oraz PO RPW), który oprócz
istniejących instrumentów prawnych zawiera dodatkowe wskazówki dla instytucji
odpowiedzialnych za środki europejskie, a także beneficjentów funduszy UE
odnośnie działań w zakresie zapobiegania, identyfikowania i reagowania w
przypadku powzięcia podejrzeń popełnienia oszustw.
Dokument prezentuje funkcjonujący w Polsce system
instytucjonalny, którego zadaniem jest m.in. zwalczanie zmów o charakterze
antykonkurencyjnym. W ramach systemu największe inwestycje, w tym kontrakty
realizowane przez GDDKiA, objęte są szczególnym nadzorem m.in. w ramach osłony
antykorupcyjnej, a także kontroli prawidłowości udzielania zamówień publicznych
sprawowanej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
źródło: MRR
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz