Specyfika zamówień publicznych sprawia, że w przypadku konieczności
wprowadzenia zmian do umów w sprawie zamówienia publicznego pojawia się
(często uzasadnione) pytanie, czy charakter konkretnych zmian powoduje,
że należy przeprowadzić ponowną procedurę udzielania zamówienia
publicznego. Pojawia się tu „konflikt” pomiędzy dążeniem do możliwie jak
najbardziej efektywnego kontynuowania wykonywania zamówienia a nakazem
zachowania równości szans dla wszystkich aktualnych i potencjalnych
wykonawców. Kwestii tych nie ułatwia enigmatyczna konstrukcja art. 144
ust. 1 Pzp.
Jak już pisaliśmy w sierpniu 2012 r.
punktem wyjścia przy ocenie czy zmiana treści zawartej umowy jest
możliwa z punktu widzenia Pzp, jest zakwalifikowanie takiej zmiany jako
istotnej lub nieistotnej. W tym zakresie wypowiedział się wiążąco
Trybunał Sprawiedliwości UE (wyrok w sprawie C-454/06 pressetext Nachrichtenagentur GmbH),
ale nie mnie ważne (i ciekawe) jest to, jak kilka miesięcy przed
wydaniem wyroku ustosunkowała się do tych kwestii rzecznik generalna Juliane Kokott w opinii przedstawionej do tej sprawy.
Wyrok w sprawie C-454/06 pressetext Nachrichtenagentur GmbH
jest niewątpliwie najpopularniejszym orzeczeniem zawierającym wskazówki
interpretacyjne odnośnie zmian umowy. Trybunał ustalił w nim, w jakich
sytuacjach zmiany umowy mogą zostać uznane za udzielenie nowego
zamówienia publicznego. Innymi słowy ustalił „test” na istotną zmianę
umowy (który w formie graficznej przedstawiamy tu).
Opinia rzecznik generalnej
Wyrok w sprawie pressetext Nachrichtenagentur został wydany w
czerwcu 2008 r., natomiast w marcu 2008 r. kwestie relacji zmian umowy z
ponownym udzieleniem zamówienia publicznego były rozważane przez
rzecznik generalną Juliane Kokott. Opinie rzeczników generalnych
zawierają analizę okoliczności faktycznych i prawnych konkretnej sprawy
rozpatrywanej przez Trybunał, z uwzględnieniem dotychczasowego
orzecznictwa sądów unijnych. Nie ulega wątpliwości, że opinie nie są
wiążące dla Trybunału, niemniej jednak w praktyce są często uwzględniane
przez sędziów w wydawanych orzeczeniach. Autorytet opinii i ich
„jakość” merytoryczna ma oparcie w tym, że rzecznicy generalni są byłymi
członkami najwyższych sądów krajowych lub cenionymi prawnikami,
powoływanymi za zgodą państw członkowskich. Każdy z nich jest mianowany
na okres sześciu lat i sprawuje swą funkcję niezależnie, a ich mandat
jest odnawialny.
W opinii z dnia 13 marca 2008 r. rzecznik generalna przedstawia w
przejrzysty sposób „krok po kroku”, jak należy rozumieć relację: zmiana
umowy w sprawie zamówienia publicznego – ponowne udzielenie zamówienia,
czyli w jakich okolicznościach mamy do czynienia ze zmianą istotną albo
zmianą nieistotną.
Problematyka zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego nie jest
expressis verbis poruszona w postanowieniach dyrektyw zamówieniowych.
Dlatego też wskazówek należy szukać w orzecznictwie Trybunału i zasadach
prawa unijnego (zasadach traktatowych), na których oparty jest system
zamówień publicznych. Prawo unijne ma charakter integracyjny, a jego
celem jest sprzyjanie swobodnym przepływom usług, towarów, osób i
kapitału na rynku wewnętrznym UE. Wiele razy podkreślaliśmy (tu, i tu),
że punktem wyjścia przy analizie unijnego systemu prawa zamówień
publicznych, a w konsekwencji także implementującego go prawa krajowego,
jest identyfikacja celu, jaki te regulacje mają osiągnąć. Celem tym
jest zapewnianie swobodnego przepływu usług i otwarcia rynków na
niezakłóconą i (w miarę możliwości) szeroką konkurencję (zob. C-26/03 Stadt Halle).
Wymaga to transparentnego i niedyskryminującego sposobu postępowania
przy udzielaniu zamówień publicznych, co w praktyce „przekłada się” na
zachowanie równych szans dla wszystkich możliwych oferentów (zob. C-337/06 Bayerischer Rundfunk).
W kontekście tak zidentyfikowanego celu rzecznik generalna Juliane
Kokott stwierdza, że nie wszystkie zmiany umów w sprawie zamówień
publicznych wymagają uprzedniej procedury udzielania zamówień. Tylko istotne zmiany umowy, które faktycznie (konkretnie)
mogą zakłócić konkurencję na danym rynku i uprzywilejowywać aktualnych
kontrahentów instytucji zamawiającej, uzasadniają ponowne
przeprowadzenie procedury (pkt 48 opinii).
Zmiana istotna = zakłócenie konkurencji
Można oczywiście asekuracyjnie przyjąć, że w świetle takiego poglądu
wszelkie poważniejsze zmiany, takie zwłaszcza jak zmiany zakresu
zamówienia lub modyfikacja wynagrodzenia wykonawcy, zawsze są zmianą
istotną. Wydaje się jednak, że rzecznik generalna (a także Trybunał) nie
zakładają takiego „automatyzmu” i – wręcz przeciwnie – skłaniają się ku
wartościującej analizie wszystkich okoliczności danego
przypadku. Tym samym istotna zmiana umowy w sprawie zamówienia
publicznego to niekoniecznie to samo co zmiana essentialia negotii umowy.
Analizując celowościowo i funkcjonalnie rzecznik generalna stwierdza,
że mamy do czynienia z istotną zmianą umowy wtedy, gdy nie da się
wykluczyć, że pozostali usługodawcy wskutek pierwotnych, mniej
korzystnych warunków, zostali zniechęceni do ubiegania się o zamówienie
publiczne lub że z uwagi na nowe warunki umowy byliby tym razem
zainteresowani ubieganiem się o zamówienie publiczne, lub także, gdy
wniosek oferenta, który swego czasu został odrzucony, mógłby z uwagi na
nowe warunki umowy zostać uwzględniony (pkt 49 opinii). Wynika z tego,
że nie powinno się a priori domniemywać, że zmiany dotyczące
wypowiedzenia lub waloryzacji, są zmianą istotną. Mogą one przecież nie
prowadzić do (i) zakłócenia konkurencji lub (ii) uprzywilejowania
kontrahentów zamawiającego w stosunku do innych możliwych usługodawców.
Zmiany „techniczne”
Rzecznik generalna podkreśla, że dostosowania umowy o charakterze
czysto technicznym, które nie mają decydującego wpływu na relację
świadczeń pomiędzy zamawiającym i wykonawcą, zazwyczaj w ogóle nie
stanowią zmiany umowy, a tym bardziej nie są istotną zmianą umowy, która
wymagałaby przeprowadzenia procedury udzielenia zamówień (pkt 98
opinii). Takie zmiany nie oddziałują na konkurencję między wykonawcami.
Mogą być to zmiany dotyczące obowiązującej waluty lub na nowo
sformułowana klauzula waloryzacyjna. Niemniej jednak i w tym przypadku
należy zbadać, czy przeliczenie na nową walutę nie zmienia wynagrodzenia
w taki sposób, że oddziałuje to na konkurencję.
Katalog zmian?
Ogólny wniosek brzmi: nie ma „katalogów” zmian istotnych i
nieistotnych umowy w sprawie zamówienia publicznego. Wydaje się, że
„kategoryczne” stwierdzenia, że zmiana zakresu zamówienia stanowi na
pewno zmianę istotną lub że zmiana wynagrodzenia stanowi zmianę istotną,
nie powinny mieć tu racji bytu. Natomiast odpowiedź na pytanie, czy
dana zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego jest zmianą
istotną/nieistotną brzmi: „to zależy”. Zależy od wyniku przeprowadzonego
testu oddziaływania zmiany umowy na konkurencję w danych
okolicznościach faktycznych. Podpowiedzieć tylko można, że nam znane są
przypadki, gdy zmiana zakresu zamówienia powiązana ze zwiększeniem
wynagrodzenia wykonawcy nie została uznana za zmianę istotną.
* * *
Autor: Dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska, prawnik kancelarii Wierzbowski Eversheds, tekst pierwotnie opublikowany na stronie eurozamowienia.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz