9 stycznia 2013 r. Krajowa Izba
Odwoławcza wydała orzeczenie w precedensowym postępowaniu, gdzie na skutek
zadanego przez Izbę pytania prejudycjalnego co do zgodności regulacji zawartej
w art. 24.ust 1 pkt 1a p.z.p. z prawem Unii Europejskiej, w dniu 13 grudnia 2012 r. Trybunał wydał wyrok (C-465/11),
w którym orzekł, iż przepis art. 24 ust. 1 pkt 1a ustawy Prawo zamówień
publicznych w jego ustawowym, literalnym brzmieniu, jest niezgodny z prawem unijnym oraz wskazał określone ramy
rekomendowanej pro unijnej wykładni w
związku z brzmieniem art. 45 dyrektywy
klasycznej.
W uzasadnieniu orzeczenia z
9.01.2013 (KIO 1629/11, 1643/11), którym KIO uwzględniła odwołania firm
Forposta SA i ABC Direct Contact Sp. z o.o. oraz orzekła o unieważnieniu czynności
zamawiającego unieważnienia postępowania, stwierdziła, iż pomimo, że przedmiotowy przepis, jak orzekł ETS jest
niezgodny z prawem unijnym to jednak przepis ten nie został uchylony, podlega
więc zastosowaniu, co więcej Trybunał
generalnie nie zanegował samej istoty przepisu, zwłaszcza możliwości
uznania wcześniejszego niewykonania i nienależytego wykonania umowy za podstawę
wykluczenia wykonawcy, lecz głównie dwa
jego aspekty, tj. zbyt szerokie
określenie podstaw odpowiedzialności („okoliczności, za które wykonawca
ponosi odpowiedzialność”) oraz automatyzm
stosowania przepisu (bez możliwości oceny stanu faktycznego przez zamawiającego).
Konkluzją orzeczenia KIO jest, iż
rozwiązaniem zaistniałej sytuacji jest stosowanie art. 24 ust 1 pkt 1a p.z.p z uwzględnieniem
ww. wyroku Trybunału, czyli przez tzw. wykładnię prounijną. W ocenie Izby stosując
w.w wykładnię, przedmiotowy przepis powinien mieć następujące brzmienie:
„Z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawców, z
którymi dany zamawiający rozwiązał albo wypowiedział umowę w sprawie zamówienia
publicznego albo odstąpił od umowy w sprawie zamówienia publicznego, z powodu
zachowania wykonawcy przy realizacji tej umowy wskazującego na zamiar uchybienia lub na stosunkowo poważne niedbalstwo,
jeżeli rozwiązanie albo wypowiedzenie umowy albo odstąpienie od niej nastąpiło
w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, a wartość niezrealizowanego
zamówienia wyniosła co najmniej 5% wartości umowy, chyba że dokonana przez
zamawiającego ocena zachowania wykonawcy przy realizacji umowy wskazuje, że
wykluczenie takie nie jest uzasadnione.”
Uwzględniając powyższą interpretację, KIO w komentowanym wyroku, w
stosunku nawet do wykonawcy, co do którego można było przyjąć, że potwierdziły
się przyczyny wykluczenia opisane w art. 24 ust. 1 pkt 1a p.z.p, stwierdziło ,
iż zgodnie z wyrokiem ETS ocena zaistnienia przesłanek wykluczenia powinna być
dokonana ponownie. Zachowanie wykonawcy oceniać należy bowiem nie tylko w
kontekście, iż nastąpiło wypowiedzenie umów ale, że podstawy ich wypowiedzenia
miały taki charakter, iż w konsekwencji wypowiedzenia te powinny skutkować
wykluczeniem.
W
mojej ocenie znaczenie wyroku ETS i KIO jest nie do przecenienia,
wskazuje bowiem na nowe podejście w zakresie interpretowania przepisów o
wykluczeniu, wskazując, iż konieczna jest zawsze indywidualna analiza
danego stanu faktycznego i okoliczności, zaś
automatyzm nie służy żadnej ze stron postępowania o zamówienie
publiczne, ani zamawiającym ani
wykonawcom. Miejmy więc nadzieję, iż następne orzeczenia KIO w zakresie art.
24.ust 1 pkt 1a p.z.p potwierdzą tą praktykę.
* * *
Autor: Edyta Snakowska-Estorninho
ciekawe czy KIO w praktyce bierze pod uwage ten wyrok(?)
OdpowiedzUsuń