W odpowiedzi na artykuł „Autostrady za pół ceny” opublikowany w Dzienniku Gazecie Prawnej GDDKiA opublikowała oświadczenie, w którym tłumaczy, iż podnoszenie argumentu, że za 50% kosztorysu inwestorskiego nie można
zbudować drogi jest wyjątkowo nietrafione.
1. Proces wyboru wykonawców w trzech wskazywanych w artykule
postępowaniach przetargowych (budowa autostrady A1 od Kowala do Torunia,
modernizacja mostu Grota-Roweckiego oraz budowa tzw. wylotówki na
Janki) nie jest zakończony. Postępowania są w trakcie kontroli
uprzedniej Prezesa UZP. Teraz czas na gwarancje należytego wykonania od
instytucji finansowych. Jeśli wykonawcom uda się je pozyskać będzie to
znaczyło przejście przez nich kolejnego etapu weryfikacji dotyczącego
potencjału finansowego. Wówczas zostanie z nimi podpisana umowa. Jeśli
takiej gwarancji nie dostarczą – wykonawcami zostaną inne firmy. GDDKiA
skorzysta z kolejnych ofert złożonych w tych samych przetargach.
Sprawdzianem czy wykonawcy za przedstawione w przetargach oferty cenowe
są w stanie zakończyć projekt z sukcesem będzie zatem analiza
instytucji finansowych, które zanim wydadzą gwarancje należytego
wykonania umowy dokładnie zweryfikują wykonawcę i inwestycje, którą
wykonawca ma realizować.
2. Zarówno w przypadku tzw. wylotówki na Janki jak i mostu
Grota-Roweckiego wykonawcom zostały przekazane dokumentacje projektowe z
możliwością ich optymalizowania. Formuła „Projektuj i Buduj” to szansa
na wykorzystanie doświadczenia wykonawców i umożliwienie im zastąpienia
niektórych drogich rozwiązań projektowych mniej kosztownymi ale
zachowującymi wymagane parametry techniczne i jakościowe, zgodnymi z
programem funkcjonalno-użytkowym.
3. W artykule wybiórczo wskazano tylko dwa z trzech rozstrzygniętych w
ciągu ostatniego miesiąca postępowań przetargowych, w których
najkorzystniejsze oferty opiewają na kwoty około 50 procent niższe od
kosztorysu inwestorskiego. Nie wskazano tylko jednego zamówienia pn.
„Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S8 na odc. Salomea – Wolica”
wraz z powiązaniami z dk nr 7, odc. Paszków – Opacz - Łopuszańska
(odcinek pozamiejski)” gdzie najkorzystniejszą ofertę (za 59,8 %
kosztorysu) złożyła firma Strabag Sp. z o.o. Złożona przez dużą firmę
budowlaną oferta pokazuje, że wykonawca we właściwy sposób skorzystał z
szansy na optymalizację.
4. Podnoszenie argumentu, że za 50% kosztorysu inwestorskiego nie można
zbudować drogi jest wyjątkowo nietrafione. Jest wiele przykładów
potwierdzających, że należyta i terminowa budowa - za cenę, którą
reguluje rynek, a która okazała się niższa niż wartość kosztorysowa -
jest możliwa. Obrazują to inwestycje oddane do ruchu w zeszłym roku, w
tym m.in.:
1. Budowa Obwodnicy Mińska Mazowieckiego w ciągu autostrady A2 na odc. w. Lubelska – Siedlce
567,4 mln zł (65,1% wartości kosztorysu zamawiającego).
2. Projekt i budowa autostrady A2 Stryków - Konotopa, odcinek D
643,8 mln zł (64,1 % wartości kosztorysu zamawiającego).
3. Projekt i budowa autostrady A2 Stryków - Konotopa, odcinek E
425,5 mln zł (63,6 % wartości kosztorysu zamawiającego).
4. Budowa obwodnicy Serocka na drodze Nr 61
138,9 mln zł (49,3 % wartości kosztorysu zamawiającego).
5. Budowa obwodnicy Kraśnika na drodze Nr 7
89,2 mln zł (55,0 % wartości kosztorysu zamawiającego).
6. S8 Budowa obwodnic Zambrowa i Wiśniewa - 57% kosztorysu zamawiającego
7. S8 Wrocław – Syców - 50% kosztorysu zamawiającego
Na szczęście do tego czasu udało im się wszystko zrealizować :)
OdpowiedzUsuń