
Wymóg przejęcia tego obowiązku determinuje krótki okres, w którym
należy zawrzeć umowę w sprawie zamówienia publicznego. Z uwagi na wartość
zamówienia, która w przypadku większych
jednostek przekracza tzw. ,,progi unijne” termin składania ofert wynosi 40 dni,
nie licząc okoliczności wpływających na jego przedłużenie. Przedmiot zamówienia objęty jest regulacją ustawy z dnia 13 września
1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( t.j. Dz. U. z 2012 poz. 391
), natomiast w sprawach nieuregulowanych w/w przepisami zastosowanie mają
przepisy ustawy z dnia 14
grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r., poz. 21).
Jednym z kluczowych zagadnień do rozstrzygnięcia przez zamawiającego
jest ustalenie warunków udziału w postępowaniu, szczególnie w zakresie posiadania
przez wykonawców uprawnień do wykonywania określonej działalności lub
czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania.
W dokumentacjach przetargowych zamawiający wskazali np. na obowiązek posiadania
przez wykonawców: decyzji zezwalającej
na prowadzenie działalności w zakresie zbierania
odpadów komunalnych zgodnie z ustawą z dnia 14.12.2012 r. o odpadach ( Dz. U. z
2013 r., poz. 21) oraz decyzji zezwalającej
na prowadzenie działalności w zakresie transportu odpadów komunalnych zgodnie
z ustawą z dnia 14.12.2012r. o odpadach ( Dz. U. z 2013 r., poz. 21).
Na etapie publikacji postępowania na stronach internetowych zamawiających,
w wielu przypadkach doszło do złożenia odwołań do KIO, w zakresie m.in. warunku
posiadania decyzji
zezwalającej na prowadzenie działalności w zakresie zbierania
odpadów komunalnych. Analizując jeden z wyroków KIO można wskazać na
sytuację, w której zamawiający w niewystarczającym stopniu skonkretyzował w OPZ
okoliczności uzasadniające wymaganie takiego zezwolenia. W przedmiotowej
sprawie z treści wyroku wynika, iż zamawiający w SIWZ posługiwał się pojęciem
,,odbieranie odpadów” i ,,zagospodarowanie odpadów” ( w art. 13
ust 1 ustawy z dnia 14.12.2012 r. o odpadach ,,gospodarowanie odpadami”
definiuje się jako zbieranie, transport, przetwarzanie odpadów, łącznie z
nadzorem nad tego rodzaju działaniami wykonywane w charakterze sprzedawcy
odpadów lub pośrednika w obrocie odpadami), a nie ,,zbieranie odpadów” ( zbieranie odpadów zdefiniowana we w/w
ustawie jako ,,gromadzeniem odpadów przed ich transportem do miejsca
przetwarzania, w tym wstępne sortowanie nieprowadzące do zasadniczej zmiany charakteru i
składu odpadów i niepowodujące zmiany klasyfikacji
odpadów oraz tymczasowe magazynowanie odpadów”, tj. ,,tymczasowe magazynowanie odpadów przez prowadzącego zbieranie odpadów”).
Zamawiający nazwał przedmiot zamówienia ,,odbieraniem i zagospodarowanie
odpadów komunalnych” co uczynił zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 września 1996r.
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( t.j. Dz. U. 2012 poz. 391 ). Zamawiający nie użył nazewnictwa zrównującego
odbieranie czy zagospodarowanie odpadów z pojęciem zbierania odpadów zdefiniowanym w
ustawie o odpadach. Izba uznała, że samo
postawienie wymogu posiadania decyzji zezwalającej na zbieranie odpadów nie
pozostaje w związku z OPZ zawartym w SIWZ. Podstawą do żądania decyzji o
zbieraniu odpadów w myśl ustawy o odpadach, powinien być taki OPZ, którego nie
można byłoby zrealizować bez takiej decyzji. Argumentacja zamawiającego, iż OPZ
wymaga posiadanie magazynów celem gromadzenia selektywnie zebranych odpadów nie
oznacza zdaniem Izby, że wykonawca ma obowiązek po odebraniu odpadów wyładować je do magazynów, po czym ponownie
ładować celem przewiezienia do właściwej regionalnej instalacji przetwarzania
odpadów komunalnych. Rozpoznając zarzut odwołującego co do wymogu posiadania
zezwolenia na zbieranie odpadów zgodnie z ustawą o odpadach, KIO nie znalazła
uzasadnienia faktycznego i prawnego w OPZ
do postawienia takiego wymogu przez zamawiającego. W tym zakresie odwołanie
wykonawców zostało uwzględnione.
W wyniku wyroku KIO zamawiający dokonał zmiany
w dokumentacji przetargowej, usuwając zapisy dotyczące warunku posiadania
zezwolenia na odbiór odpadów. Co ciekawe jeden z zamawiających po otwarciu ofert zauważył, iż wykonawca
odwołujący się w jego postępowaniu od wymogu posiadania
zezwolenia na odbiór odpadów oferty nie złożył, natomiast kolejny z tych wykonawców złożył ofertę w konsorcjum z firmą
posiadającą zezwolenie na odbiór odpadów.
Źródło: wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 8 kwietnia 2013 r. sygn.
akt KIO 664/13, KIO 647/13, KIO 648/13, KIO 658/13.
* * *
Autor: Roman Cieślak
___________________________________________________
Darmowa wyszukiwarka przetargów publicznych informa24.pl
Chyba mylnie przywołano sygn. akt wyroków Krajowej Izby Odwoławczej ?
OdpowiedzUsuńZamawiający prowadził równocześnie cztery postępowania w tym zakresie, do których złożono odwołania. KIO połączyła sprawy i wydała jeden wyrok. W artykuł wkradła się omyłka, prawidłowe sygnatury akt to 644/13 647/13 648/13 658/13. Dziękuję za zwrócenie uwagi na ten niewielki błąd. Autor
Usuń