Na
stronie Biuletynu Zamówień Publicznych pojawiła się komunikat:
„Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną
zamawiającego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w
Warszawie, oddalającego skargę na decyzję Prezesa UZP w
przedmiocie nałożenia kary pieniężnej w wysokości 30.000 zł z
tytułu naruszenia przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych
określających przesłanki stosowania trybu zamówienia z wolnej
ręki.
Wyrokiem
z dnia 3 grudnia 2013 r. (sygn. akt II GSK 1337/12) Naczelny Sąd
Administracyjny oddalił skargę zamawiającego od wyroku
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 kwietnia
2012 r. (sygn. akt V SA/Wa 324/12), oddalającego skargę
zamawiającego na decyzję Prezesa UZP w przedmiocie nałożenia kary
pieniężnej w wysokości 30.000 zł z tytułu naruszenia przepisów
ustawy Prawo zamówień publicznych określających przesłanki
stosowania trybu zamówienia z wolnej ręki przy udzielaniu
zamówienia na zagospodarowanie popiołu dennego o kodzie 10 01 82 z
bloku 460 MW elektrowni.
W zaskarżonej
decyzji Prezes UZP uznał, że brak jest podstaw do uznania, iż
faktycznie – jak twierdził zamawiający – w sprawie niniejszej
zaistniała którakolwiek z ustawowych przesłanek uzasadniających
zastosowanie przy udzielaniu przedmiotowego zamówienia trybu z
wolnej ręki.
Brak było w
szczególności podstaw do uznania, że przedmiotowe zamówienie
mogło zostać wykonane tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn
technicznych o obiektywnym charakterze. Przekonanie zamawiającego,
że na rynku nie funkcjonuje inny podmiot, który podjąłby się
realizacji owego zamówienia, oparto przede wszystkim na fakcie
unieważnienia wcześniej wszczętego postępowania w trybie
przetargu nieograniczonego ze względu na nie złożenie w tym
postępowaniu choćby jednej oferty nie podlegającej odrzuceniu, jak
również przypuszczeniu, że kolejne postępowania prowadzone w
trybach konkurencyjnych nie dają gwarancji, że inny podmiot złoży
ofertę nie podlegającą odrzuceniu.
Żadna z
przywołanych przez zamawiającego okoliczności, w tym trudności w
udzieleniu zamówienia w trybie konkurencyjnym z uwagi na konieczność
unieważnienia kolejnych postępowań ze względu na przyczyny
formalne, nie może uzasadnić udzielenia zamówienia publicznego w
trybie z wolnej ręki w oparciu o art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy.
Dla spełnienia
przesłanki z tego przepisu konieczne jest stwierdzenie, że istnieje
tylko jeden wykonawca, który jest w stanie wykonać zamówienie; za
niewystarczające uznać należy natomiast ustalenie, że w danym
momencie tylko jeden wykonawca skłonny jest podjąć się wykonania
zamówienia. Innymi słowy, skorzystanie z dobrodziejstwa art. 67
ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy możliwe jest jedynie w przypadku
wykazania, że poza jednym nie ma innych wykonawców, którzy mogliby
wykonać zamówienie, a nie wtedy, gdy co prawda istnieje więcej niż
jeden taki wykonawca, lecz zainteresowanie uzyskaniem tego
konkretnego zamówienia zgłasza tylko on.
Prezes UZP
zauważył, iż wynik nieformalnego, nie znajdującego poparcia w
przepisach ustawy, rozeznania rynku, na które powołał się
zamawiający, może potwierdzać jedynie, że w czasie, kiedy
rozeznanie to było dokonywane nie było innych podmiotów, które
były zainteresowane realizacją przedmiotowego zamówienia. Fakt
wyrażenia zainteresowania wykonaniem zamówienia tylko przez jednego
wykonawcę nie dowodzi, że nie istniały wówczas inne podmioty
potencjalnie zdolne do realizacji przedmiotu zamówienia. O tym, że
podmioty takie faktycznie istniały, świadczył zarówno fakt
skierowania do nich wspomnianego nieformalnego zapytania, jak i treść
informacji uzyskanych przez Prezesa UZP w toku postępowania
administracyjnego.
[...]
Zdaniem
Prezesa UZP, obowiązkiem zamawiającego jest działanie z należytą
starannością, która w odniesieniu do zabezpieczenia
zaspokajania potrzeb zamawiającego od oznaczonego terminu powinna
się przejawiać w odpowiednio wczesnym wszczęciu postępowania z
uwzględnieniem wszystkich okoliczności mogących w tym postępowaniu
wystąpić, w szczególności z uwzględnieniem czasu potrzebnego na
ewentualne wezwanie wykonawców do uzupełnienia dokumentów, badanie
i ocenę ofert oraz skorzystanie przez wykonawców z przysługujących
im środków ochrony prawnej, a także ich rozpoznanie przez
uprawnione podmioty. Brak należytej staranności w tym zakresie musi
być oceniony jako okoliczność zależna od zamawiającego, a w
związku z tym nie może być uzasadnieniem dla odstąpienia od
stosowania trybów konkurencyjnych ze względu na niemożliwość jej
przewidzenia i brak winy zamawiającego.
[...]
NSA oddalił skargę kasacyjną.
NSA oddalił skargę kasacyjną.
Jego zdaniem:
- Brak jest podstaw do uznania, że w sprawie niniejszej zostały spełnione przesłanki do zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki. Dla przyjęcia, że przesłanki te zostały spełnione, konieczne byłoby ocenienie zaistnienia sytuacji nieprzewidywalnej w kategoriach obiektywnych, podobnych do należytej staranności, którą należałoby zachować. Okolicznościami niemożliwymi do przewidzenia będą w szczególności zjawiska losowe i niezależne od zamawiającego (np. katastrofy, awarie).
- Zaistniała sytuacja, w której wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, nie może wynikać z przyczyn leżących po stronie zamawiającego. Nie może być też spowodowana opieszałością w udzieleniu zamówienia.
- Przesłanka wyboru trybu z wolnej ręki przewidziana jest dla jak najszybszego, natychmiastowego wykonania czynności objętych zamówieniem. Aby skorzystać z tego trybu, musi istnieć pilna potrzeba udzielenia zamówienia z powodu okoliczności, których wcześniej zamawiający nie mógł przewidzieć. Sąd I instancji prawidłowo ocenił te przesłanki w kontekście tych powodów, które zostały wskazane przez stronę. Oceny tej nie może zmienić charakter inwestycji, a który był znany od samego początku zawarcia umowy i słusznie Sąd I instancji podkreślił, że należało się do tego wcześniej przygotować.
- Wyznaczenie postępowania przetargowego i konsekwencji związanych z tym przetargiem, jak też rodzaj inwestycji obciąża stronę, bo nie są to zdarzenia nieprzewidywalne. Prototypowość inwestycji także przemawia za obowiązkiem dołożenia należytej staranności.
Wyrok jest
prawomocny.”
Uważam, że
ten wyrok jest dość istotny w zamówieniach publicznych i warty
jest głębszego rozważenia.
Czekam na wasze
opinie i chęć do dyskusji :)
* * *
Autor: Justyna Starek
Wyszukiwarka przetargów publicznych biznes-polska.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz