Kwestię kryteriów oceny ofert reguluje art. 91 ust. 2
pzp, zgodnie z którym do kryteriów tych zalicza się tylko i wyłącznie cena bądź
też cena wraz z innymi kryteriami odnoszącymi się do przedmiotu zamówienia.
Wśród innych kryteriów ustawa wymienia przykładowo jakość, funkcjonalność,
parametry techniczne, zastosowanie najlepszych dostępnych technologii w
zakresie oddziaływania na środowisko, koszty eksploatacji, serwis oraz termin
wykonania zamówienia.
Z kolei art. 91 ust. 3 pzp
stanowi, że kryteria
oceny ofert nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, a w szczególności
jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej.
W odniesieniu do zamówień publicznych, których
przedmiotem są dostawy, zastosowanie kryterium jakości do oceny ofert nie budzi
wątpliwości. Nic nie stoi na przeszkodzie ku temu, by zamawiający żądał od
wykonawcy przykładowo certyfikatu jakości dla danych produktów. Jak natomiast –
w świetle art. 91 ust. 3 pzp – stosować kryterium jakości w stosunku do usług?
Skoro kryteria oceny ofert nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, to jak
prawidłowo ocenić jakość świadczonych przez niego usług?
W wyroku z dnia 20 czerwca 2013 r., sygn. akt
KIO 1314/14, Krajowa
Izba Odwoławcza stwierdziła jednoznacznie, że „z treści przepisu art. 91 pzp wynika, iż
kryteria oceny ofert mogą dotyczyć wyłącznie przedmiotu zamówienia. Chociaż
lista kryteriów nie jest listą wyczerpującą i zamawiający może określić własny
zestaw kryteriów, to kryteria nie mogą być dowolne i uznaniowe ani dawać
zamawiającemu nieograniczonej swobody arbitralnego wyboru oferty. Kryteria
muszą być sformułowane obiektywnie, odnosić się wyłącznie do przedmiotu
zamówienia i należy je stosować jednakowo wobec wszystkich oferentów.”
Jakość jest pojęciem trudnym do określenia, w
zasadzie niemierzalnym.
Na ten temat wypowiedziała się Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 6
stycznia 2010 r., sygn. akt KIO/UZP 1804/09 podnosząc, iż "(...) z natury swojej kryterium jakościowe, w tym
przypadku dotyczące jakości realizowanej usługi, zawiera w sobie pewną dozę
subiektywizmu. Normy ISO definiują jakość jako ogół cech i właściwości wyrobu
lub usługi decydujących o zdolności wyrobu do zaspokojenia stwierdzonych lub
przewidywanych potrzeb.” Zastosowanie
tego kryterium wymaga w związku z tym szczegółowego opisu sposobu jego oceny,
aby zminimalizować ryzyko dowolności oceny oferty.
Możliwość zastosowania pozacenowych kryteriów oceny
ofert zależy przede wszystkim od rodzaju usługi będącej przedmiotem zamówienia.
Przykładowo, w sytuacji gdy mamy do czynienia z dużą rozpiętością przedmiotu
zamówienia nic nie stoi na przeszkodzie ku temu, by zamawiający zastosował
niektóre z kryteriów, o których mowa w art. 91 ust. 2 pzp – takich jak jakość –
w sytuacji, gdy przedmiotem zamówienia jest jakiś „produkt”, przez który
rozumieć należy rzecz lub też zdarzenie. Mając sprecyzowane wymagania co do
„produktu” wytwarzanego w ramach usługi można opisać kryteria na tyle
precyzyjnie, by wykonawcy byli w stanie zaoferować wymagany produkt. Jeżeli
natomiast usługa ma na celu wykonanie rzeczy bardziej złożonych, zastosowanie
może mieć kryterium parametrów technicznych. Termin realizacji zamówienia
również może być dodatkowym kryterium oceny ofert.
Należy
przy tym pamiętać, iż prawidłowe zastosowanie innych kryteriów niż cena musi
zapewnić równe traktowanie wykonawców poprzez możliwość obiektywnej oceny.
Ocena wykonawców nie może zależeć od subiektywnej oceny członków komisji
przetargowej. Jedynie kryteria obiektywne, czyli takie, dla których wynik
punktowy będzie zawsze taki sam, niezależnie od tego, kto będzie dokonywał
oceny, gwarantują równe traktowanie wykonawców oraz zapewniają zgodność
postępowania zamawiającego z art. 7 ust. 1 pzp.
Przykładowe
zastosowanie kryterium jakości do oceny ofert zawiera opracowanie Ministerstwa
Rozwoju Regionalnego pt. Kryteria wyboru oferty najkorzystniejszej
ekonomicznie – rekomendacje dla beneficjentów realizujących projekty
indywidualne”, Warszawa 20 lipca 2010r. (http://www.pois.gov.pl/AnalizyRaportyPodsumowania/Documents/20100720_Kryteria_wyboru_ofert_pozacenowe.pdf).
Opracowanie to zawiera propozycje kryteriów oceny ofert wraz z opisem, które
mogą być źródłem inspiracji
dla zamawiających. Zamawiający
winni dobierać kryteria oceny
ofert (w tym podkryteria) stosownie do właściwości przedmiotu zamówienia oraz własnych indywidualnych
preferencji, pamiętając jednak, że cena
jest kryterium obligatoryjnym. Należy również przestrzegać zasady, aby dobrane
kryteria (i podkryteria) odnosiły się do przedmiotu zamówienia (były związane z przedmiotem
zamówienia i uzasadnione jego specyfiką) oraz służyły wyborowi oferty najkorzystniejszej
ekonomicznie.
Dla kryterium jakości twórcy opracowania przewidzieli następujący opis:
Jakość:
- dostępność kluczowego
personelu (24 h na dobę, 365 dni w roku,
czas reakcji itp.)
-
obsługa klienta (komunikacja z zamawiającym, helpdesk)
-
organizacja zespołu (czytelność podziału
ról i zakresu odpowiedzialności
członków zespołu, przypływ informacji pomiędzy członkami zespołu, koordynacja
realizacji zamówienia przez kierownika)
- zastępowalność kluczowego personelu
(choroba, urlop itp.)
-
organizacja kontroli jakości (plan
zapewnienia i kontroli jakości,
zasada czterech oczu)
-
planowane zaangażowanie sił i środków (w tym
ludzkich, finansowych) zamawiającego
-
zastosowana metodyka prowadzenia projektu (realizacji zamówienia).
W zależności od przedmiotu zamówienia powyższy opis
kryterium jakości może znaleźć analogiczne zastosowanie jako inspiracja dla
zamawiającego.
Nie wszystkie
zamówienia, których przedmiotem jest wykonanie usług, mogą być oceniane przy zastosowaniu
innych niż cena kryteriów oceny. Zgodnie z zakazem stosowania kryteriów
podmiotowych wynikającym z art. 91 ust. 3 niedopuszczalne jest bowiem
stosowanie np. kryterium doświadczenia. Podobnie nie wolno opisywać kryteriów
oceny ofert w sposób nieostry, niejednoznaczny czyli uniemożliwiający ich
obiektywną ocenę, powodujący uznaniowość i dowolność oceny. Dlatego też
określenie jako kryterium "jakości firmy", gdzie oceniane będą
osiągnięcia w zakresie działalności prowadzonej przez wykonawcę, traktować
należy jako wadliwe (chyba że dotyczy usług o charakterze nie priorytetowym, o
których mowa w art. 5 pzp). Kryterium jakości powinno zatem dotyczyć
oferowanych usług, robót, czy produktów. Kryterium jakości dotyczyć będzie spełniania oferowanych przez wykonawcę,
określonych przez zamawiającego wymagań, na ustalonym przez niego poziomie lub
w większym stopniu niż określony przez zamawiającego poziom (tak:
publikacja Urzędu Zamówień Publicznych: "Kryteria oceny ofert w
postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego - przykłady i
zastosowania").
Przykładem
usługi, do której można zastosować pozacenowe kryteria oceny ofert jest usługa
„wytworzenia” konkretnej dokumentacji. Analizując zapis art. 91 ust. 2 pzp, w
przypadku postępowań, których przedmiotem jest taka usługa zamawiający może
posługiwać się którymkolwiek z kryteriów oceny ofert wskazanych w ww.
przepisie, np. kryterium jakości czy też terminu. Przy założeniu, iż wymagana
jest podstawowa minimalna jakość lub też termin wykonania zamówienia, premiowane
przyznaniem dodatkowych punktów będą oferty proponujące wyższą jakość lub też
te, w których przewidziany jest krótszy termin realizacji zamówienia.
Zamawiający ustalając kryteria oceny ofert powinien rozważyć co jest dla niego
najistotniejsze przy realizacji zamówienia i w ten sposób określić kryteria
oceny ofert, dbając przy tym o to, by przypisać im odpowiednią wagę.
Podsumowując, w odniesieniu do zamówień, których
przedmiotem są usługi, stosować można takie pozacenowe kryteria oceny ofert jak
np. termin wykonania zamówienia,
czas gwarancji/rękojmi, aspekty
środowiskowe oraz – pod pewnymi warunkami – kryterium jakości, przy czym
chodzi tu o jakość swoistego „produktu” wytworzonego w ramach usługi.
Jednocześnie należy pamiętać o tym, że w przypadku usług zabrania się
stosowania kryteriów odnoszących się do właściwości wykonawcy (tzw. kryteriów
podmiotowych), takich jak wiedza i doświadczenie wykonawcy. Choć to te czynniki
zwykle decydują o jakości wykonywanych usług dyrektywy unijne (oraz polskie pzp)
zabraniają obecnie stosowania tych kryteriów dla oceny ofert, rezerwując wymogi
podmiotowe wyłącznie dla warunków udziału w postępowaniu, z wyjątkiem usług o
charakterze niepriorytetowym.
* * *
Autor: Justyna Kyć
Ślązak, Zapiór i Wspólnicy
Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych Spółka Komandytowa
Wyszukiwarka przetargów publicznych biznes-polska.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz