Ustawa
o utrzymaniu czystości w gminach została zaskarżona do Trybunału
Konstytucyjnego. Zaczęto kwestionować przepisy, które przenoszą
istotne elementy opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi do
aktu o randze podstawowej. Regulacje są niejasne i nie wskazują czy
opłata musi być skalkulowana według zasad ceny, co nie wyklucza
uformowania opłaty w sposób niezależny od wartości usługi,
zwłaszcza że ustawa nowelizująca nie przewiduje mechanizmów
kalkulacyjnych o precyzyjnym charakterze.
Zdaniem
sędziego TK występuje niejasność przepisów i luka konstrukcyjna
wskazana przez skarżących, która wykracza poza hierarchiczną
kontrolę zgodności norm ustawy z zasadą poprawnej legislacji.
Niewątpliwie ustawa nie wymienia wprost, na którym podmiocie
spoczywa obowiązek opłat, jeśli prawa te się ze sobą pokrywają.
Nie oznacza to jednak, że na podstawie tych przepisów nie można
ustalić, na kim ciążą obowiązki wskazane w ustawie.
Administracja publiczna i sądy mają za zadanie ustalić, kto
obowiązki takie powinien ponosić.
28
listopada 2013r. o godzinie 9.00 Trybunał Konstytucyjny rozpoznał
połączone wnioski Rady Miasta Świdnik i grup posłów na Sejm
dotyczące ustawy o utrzymaniu czystości w gminach. Trybunał
Konstytucyjny orzekł, że:
- Art. 6k ust. 1 i 2 ustawy powołanej w punkcie 1 w zakresie, w jakim nie przewiduje maksymalnej wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jest niezgodny z art. 84 i art. 217 konstytucji;
- Art. 6k ust. 4 ustawy powołanej w punkcie 1 w zakresie, w jakim upoważnia radę gminy do wprowadzenia zwolnienia przedmiotowego, jest niezgodny z art. 168 w związku z art. 217 konstytucji;
- Art. 6k ust. 4 ustawy powołanej w punkcie 1 w zakresie, w jakim upoważnia radę gminy do ustanowienia dopłat dla właścicieli nieruchomości, jest niezgodny z art. 168 w związku z art. 217 konstytucji.
Przepisy
wymienione powyżej tracą moc obowiązującą z upływem 18 miesięcy
od dnia ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej
Polskiej. 1.
W
czasie gdy ustawa nadal obowiązuje to Sejm będzie musiał ustalić,
jaka ma być maksymalna stawka opłaty i na jakiej podstawie
obliczana. Trybunał uznał, że po 5 miesiącach funkcjonowania
nowych przepisów jest już możliwe określenie górnego pułapu
opłat należy też doprecyzować przepisy o zwolnieniach
przedmiotowych i dopłatach.
* * *
Autor:
Justyna Starek
Wyszukiwarka przetargów publicznych biznes-polska.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz