sobota, 15 listopada 2014

Raport podsumowujący I etap doradztwa dla pilotażowego projektu PPP w sektorze ochrony zdrowia

Prezentujmy Państwu zestaw materiałów i dokumentacji wzorcowej odnoszącej się do doświadczeń z I etapu doradztwa dla pilotażowego projektu pn. Budowa nowego szpitala matki i dziecka w Poznaniu. Etap ten trwał 3 miesiące i zakończył się we wrześniu 2014 r.


Projekt budowy nowego budynku szpitala dziecięcego jest przygotowywany przez władze Województwa Wielkopolskiego (promotor projektu), w imieniu którego prace prowadzą Szpitale Wielkopolski Sp. z o.o. wraz Urzędem Marszałkowskim. Przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju biorą udział w pracach przygotowawczych. Dodatkowo Ministerstwo finansuje udział zespołu doradczego złożonego z ekspertów zewnętrznych, którzy zapewniają kompleksową pomoc o charakterze prawnym, ekonomiczno – finansowym i technicznym. W skład konsorcjum doradczego wchodzą Infralinx Capital Polska sp. z o.o., SALANS FMC SNR Denton Oleszczuk sp. k. oraz  Hill International Sp. z o.o.

Celem prac prowadzonych w ramach I etapu było zbadanie, czy model współpracy z partnerem prywatnym w sposób efektywny i optymalny pozwoli na realizację inwestycji polegającej na budowie i utrzymaniu nowego budynku szpitala dziecięcego. Zgodnie z umową zawartą między Ministerstwem a konsorcjum doradczym wykonawcy zobowiązani byli w szczególności przeprowadzić wstępną analizę dokumentacji zastanej, opracować materiały konieczne do przeprowadzenia testów rynkowych i je przeprowadzić, przygotować wstępną matrycę podziału ryzyk w projekt oraz wstępny model finansowy w celu porównania realizacji projektu w wariancie tradycyjnym i ppp. Przyjęto, iż rozpatrywane warianty powinny uwzględniać możliwość etapowania inwestycji (częściowego wykonania) i odnosić się do analizy popytu na określone usługi medyczne na rynku regionalnym.

Publikowany raport zawiera syntetyczne zaprezentowanie wszystkich uwarunkowań i okoliczności jakie były przedmiotem prac w trakcie tego etapu. Dokument przedstawia proces i przebieg przygotowania projektu w fazie przedrealizacyjnej i tok wypracowania określonych wniosków i rekomendacji na potrzeby dalszego wdrażania inwestycji.

Dla potrzeb testowania rynku instytucji finansujących opracowano załączony materiał informacyjny na temat założeń projektowych wraz z pytaniami, które szczegółowo były omawiane podczas bezpośrednich spotkań z udziałem przedstawicieli promotora i Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. W przypadku inwestorów branżowych wykorzystano wcześniej przeprowadzone przez promotora konsultacje i uzupełniono je o brakujące kwestie, w szczególności w zakresie grantu UE. W załączeniu prezentujemy wykaz zagadnień poruszanych w związku z testowaniem rynku inwestorów branżowych.

Ważnym elementem analiz przedrealizacyjnych było stworzenie matrycy ryzyk z zaproponowanym wstępnym podziałem ryzyk pomiędzy partnerem publicznym i prywatnym. Przykładowy wykaz ryzyk dla projektów sektora ochrony zdrowia zawarty został w załączniku.

Rezultatem prowadzonych analiz było stwierdzenie braku możliwości sfinansowania projektu w sposób tradycyjny tj. bez udziału partnera prywatnego. Równocześnie analizy w zakresie podziału zadań i ryzyk między stroną publiczną i prywatną wskazały na możliwość ujęcia pozabilansowego przedsięwzięcia przy zachowaniu odpowiednich postanowień w umowie o ppp.

Przeprowadzone analizy wskazały także na możliwość uzyskania współfinansowania projektu z funduszów pomocowych UE. Koszty prac związanych z projektem, w określonym zakresie, mogą być finansowane z regionalnego programu operacyjnego 2014 - 2020.

Jako rekomendowany przyjęto wariant 30-letniej umowy o partnerstwie publiczno - prywatnym. Umowa zostałaby zawarta między wybranym w konkurencyjnym postępowaniu partnerem prywatnym, a władzami Województwa Wielkopolskiego. Rolą partnera prywatnego byłoby zapewnienie finansowania oraz zaprojektowanie, wybudowanie oraz wyposażenie (w zakresie pozamedycznym) budynku szpitala. Etap ten zamknąłby się w ciągu 3,5 roku. Następnie w okresie 26,5 lat partner prywatny zobowiązany byłby do zarządzania technicznego budynkiem szpitala.  W zakresie zarządzania przewidziano, że do zadań partnera prywatnego należałoby utrzymanie techniczne budynku.

Po zakończeniu umowy budynek szpitala zostałby przekazany podmiotowi publicznemu, który musiałby zdecydować o dalszym sposobie zarządzania tym budynkiem.

W zamian za swoje usługi i dopiero po zakończeniu prac inwestycyjnych partner prywatny otrzymywałby wynagrodzenie w postaci tzw. opłaty za dostępność (płatne cyklicznie w określonych terminach). W rekomendowanym modelu główne ryzyka związane z budową oraz zapewnieniem dostępności budynku spoczywałyby na stronie prywatnej, natomiast strona publiczna przyjęłaby na siebie ryzyka dotyczące popytu czyli przewidywanej skali i zakresu wykorzystania nowego budynku szpitala.

Analiza ekonomiczno-finansowa przeprowadzona przez doradców wskazała, iż wariant ppp prezentuje szereg zalet, które pozwalają na lepsze osiągnięcie celów Województwa Wielkopolskiego w zakresie jak najszybszej realizacji przedmiotowej Inwestycji. Zawiera on także możliwość optymalizacji wydatkowania środków publicznych w długim okresie czasowym. Zalety modelu ppp w porównaniu z modelem tradycyjnym są dobrze widoczne w obszarze zarządzania ryzykiem.

Publikowane materiały mogą stanowić źródło dobrych praktyk w zakresie wskazania sposobu postępowania, który można przyjąć w celu uzyskania informacji zasadnych do wykorzystania na etapie podjęcia, przez podmiot publiczny, decyzji o realizacji projektu w modelu ppp w sektorze opieki zdrowotnej.


Pobierz pliki:


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz