Prawo opcji, a więc wyodrębnienie w ramach udzielonego zamówienia publicznego zakresu
obligacyjnego oraz fakultatywnego, którego udzielenie zależy od zamawiającego
stało się przedmiotem rozpatrywania KIO.
Na
skutek uwzględnienia wniesionego do Izby odwołania wydane zostało orzeczenie
KIO 2394/14 z dnia 26 listopada 2011r. Wnosząc odwołanie wykonawca zarzucił treści postanowień SIWZ szereg zarzutów. Przede wszystkim według
wykonawcy zamawiający nie wskazał w treści SIWZ adresu strony internetowej, na
której będzie prowadzona przez niego aukcja elektroniczna. Zarówno w SIWZ jak i
wzorze umowy zamawiający zastrzegł możliwość niewykonania umowy pomimo
dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty, w sytuacji gdy cena wybranej oferty
przekracza kwotę jaką zamawiający ma zamiar przeznaczyć na zamówienie. Zamawiający zawarł w SIWZ możliwość zmiany
ilości zamawianych towarów, niejednoznacznie w sposób budzący wątpliwości
określił sposób obliczania ceny, dopuścił się naruszenia art. 29 ust. 1 poprzez
niejednoznaczne opisanie przedmiotu zamówienia. Podnosząc powyższe zarzuty
wykonawca wniósł o nakazanie zamawiającemu w pierwszej kolejności uwzględnienia
odwołania oraz dokonania zmian w SIWZ zamawiającego i w drugiej kolejności
uzupełnienia braków SIWZ szczegółowo wskazanych przez wykonawcę.
Uwzględniając
wniesione odwołanie Krajowa Izba Odwoławcza nie uznała za zasadne stanowiska zamawiającego
w myśl, którego odwołujący nie
wykazał poniesienia szkody z powodu
treści postanowień SIWZ. Ponadto Izba prawie w całości uwzględniła wniesione
przez odwołującego zarzuty. Przede wszystkim podkreśliła, ze zamawiający jest zobowiązany do
unieważnienia postępowania jeżeli będą miały miejsce następujące
okoliczności: cena najkorzystniejszej
oferty lub cena z najniższą ceną przewyższa kwotę, która Zamawiający zamierza
przeznaczyć na zamówienie, chyba że ma on możliwość zwiększenia tej kwoty. Wszelkie zastrzeżenia dotyczące ewentualnego
wykonania umowy tylko do zaoferowanej kwoty według orzeczenia KIO stanowić będą
rażące naruszenie. W dalszej
kolejności Izba uznała, że zamawiający dopuszczając stosowanie aukcji
elektronicznej zobowiązany jest zaakceptować jej wynik, tym samym nie może on dokonywać zróżnicowania pomiędzy
wykonawcami czy zadaniami ustalając, że tańszy produkt nabędzie w większej
ilości niż droższy. Izba takie
stanowisko zamawiającego uznała za niedopuszczalne.
Jeśli
chodzi o kwestię prawa opcji według KIO zamawiający w sposób niezasadny
dokonuje żonglowania przepisami PZP i kodeksu cywilnego powołując się na prawo
opcjonalnego wykonania zamówienia. Trudno jest bowiem, stwierdzić że zamawiający zastosował zasadę opcji, gdyż nie
ustalił jakiejkolwiek gwarantowanej ilości produktów, które w ramach zamówienia
nabędzie. Za niedopuszczalną praktykę Izba uznała określenie przez Zamawiającego
jedynie górnej granicy swojego zobowiązania, wynikającej z opisu przedmiotu
zamówienia, bez wskazania gwarantowanej, minimalnej wielkości.
Reasumując w ocenie KIO przedstawione
przez zamawiającego zarzuty dotyczące postanowień SIWZ stanowiły naruszenia
przepisów ustawy Pzp, które mogły mieć wpływ na wynik postępowania i tym samym
nakazanie zmian jego zapisów zostało uznane za działanie zasadne i pożądane.
* * *
Autor: Daria Rychlik
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz