Aukcję
elektroniczną najprościej opisać jako opcjonalny etap
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzonego w
trybach opisanych wcześniej, umożliwiający wykonawcom poprawienie
warunków swoich ofert w zakresie kryteriów wybranych przez
zamawiającego. W toku aukcji elektronicznej wykonawcom na bieżąco
są przekazywane informacje o punktacji i pozycji ich ofert, dzięki
czemu mogą natychmiast „reagować” na działania konkurentów.
Takie częściowe ograniczenie zasady tajności ofert przed terminem
ich otwarcia prowadzi w tym przypadku do zwiększenia
konkurencyjności postępowania i pozwala zamawiającym na uzyskanie
znacznie bardziej korzystnych ofert. Jednocześnie, zastosowanie
elektronicznych środków komunikacji ułatwia dostęp do informacji
o prowadzonych postępowaniach, co zapewnia pełną realizację
zasady jawności i przejrzystości postępowania. Aukcja
elektroniczna musi być przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu. W
przypadku, gdy zostanie już przewidziana, zamawiający nie może
odstąpić od jej przeprowadzenia, za wyjątkiem sytuacji, w której
w postępowaniu zostały złożone mniej niż 3 oferty niepodlegające
odrzuceniu. Istnieją jeszcze okoliczności przewidziane w ogłoszeniu
o zamówieniu - obiektywne okoliczności (a także w przypadku, gdy w
postępowaniu „pisemnym” nie zostaną złożone co najmniej trzy
oferty niepodlegające odrzuceniu), aukcja elektroniczna nie zostanie
przeprowadzona, a oferta najkorzystniejsza zostanie wybrana spośród
pisemnych ofert – tak, jakby aukcja elektroniczna w ogóle nie
została w ogłoszeniu przewidziana. W takim przypadku zamawiający
musi uzasadnić odstąpienie od przeprowadzenia aukcji, wskazując
powody niezastosowania aukcji elektronicznej wpisując je w protokół
postępowania przetargowego.
Poprawianie
ofert oznacza możliwość składania przez wykonawców kolejnych,
korzystniejszych postąpień. Ustawa nie określa jednoznacznie, co
oznacza korzystniejsze postąpienie, ale wprowadza pojęcie
minimalnego postąpienia – jako minimalnej wartości, a jaką musi
wykonawca poprawić swoją ofertę. Zmiana oferty w zakresie
poszczególnych kryteriów jest dopuszczalna, o ile w stosunku do
każdego z tych kryteriów spełniony będzie wymóg minimalnego
postąpienia, ponieważ Zamawiający musi określić minimalne
postąpienie w stosunku do wszystkich kryteriów zawartych w
specyfikacji.
Główne
etapy przeprowadzenia aukcji elektronicznej:
1.
Punktem wyjścia musi być umieszczenie zapowiedzi jej
przeprowadzenia w samym ogłoszeniu o zamówieniu. Zamawiający
powinien wskazać, że przewiduje przeprowadzenie aukcji
elektronicznej, a także określić (np. w SIWZ), które kryterium
będzie przedmiotem aukcji. Musi też wskazać na możliwość
odstąpienia od aukcji elektronicznej, jeśli zaistnieje okoliczność
określona przez zamawiającego i będzie ona opisana precyzyjnie.
Jeśli takie okoliczności będą miały miejsce skutkiem będzie
wybranie oferty najkorzystniejszej spośród niepodlegających
odrzuceniu ofert złożonych w postępowaniu.
2. Przy następnym etapie zamawiający musi dokonać standardowej
czynności, a więc oceny spełniania warunków udziału w
postępowaniu oraz oceny, czy złożone oferty są zgodne z SIWZ.
3. Zamawiający powinien wyznaczyć termin aukcji tak, aby
umożliwić wykonawcom złożenie odwołań dotyczących zaproszenia
bądź niezaproszenia do aukcji. W przeciwnym razie rozstrzygnięcie
sporu przez Krajową Izbę Odwoławczą może doprowadzić do
konieczności powtórzenia aukcji, a w skrajnych przypadkach do
unieważnienia postępowania.
4.
Zaproszenie do aukcji powinno zawierać wszelkie elementy
wymienione w art. 91b ust. 2 ustawy PZP, a więc co najmniej
wskazanie pozycji złożonej przez wykonawcę oferty i przyznaną
punktację (według wymienionych w SIWZ kryteriów), minimalną
wartość postąpień, termin otwarcia, a także termin i warunki
zamknięcia aukcji oraz sposób oceny ofert w toku aukcji
elektronicznej (np. przeliczanie postąpień na punkty za pomocą
określonego wzoru matematycznego, z uwzględnieniem wcześniej
otrzymanej punktacji). Kryteriami oceny ofert w toku aukcji mogą być
wyłącznie kryteria opisane w SIWZ, z zastrzeżeniem, że muszą to
być kryteria umożliwiające automatyczną ocenę. Kolejne
postąpienia są prowadzone za pomocą formularza na stronie
internetowej. Zamawiający powinien więc zapewnić wykonawcom dostęp
do platformy aukcyjnej.
4.
Po zakończeniu aukcji zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą
i przesyła wszystkim wykonawcom, którzy złożyli oferty w
postępowaniu (także tym, których nie zaproszono do udziału w
aukcji, oraz tym, którzy do aukcji nie przystąpili), informację o
ww. wyborze, a także o ofertach odrzuconych i wykonawcach
wykluczonych z postępowania, wraz ze wskazaniem podstaw faktycznych
i prawnych takiego odrzucenia/wykluczenia.
Ciekawostka: W praktyce zamawiający aż dwukrotnie bada
cenę zaoferowaną przez wykonawcę pod kątem przesłanek
zaoferowania rażąco niskiej ceny. Po raz pierwszy na etapie oceny
ofert, weryfikując, czy wskazane ceny nie powinny być uznane za
rażąco niskie z uwagi na swoją nierealność, a ponownie już po
przeprowadzonej aukcji
Aukcja
elektroniczna odbywa się na stronie internetowej, przy czym nie musi
to być strona internetowa zamawiającego. Zamawiający musi
dysponować jednak infrastrukturą informatyczną umożliwiającą
automatyczną klasyfikację kolejnych postąpień wykonawców,
natomiast wykonawcy muszą dysponować urządzeniami informatycznymi
o parametrach umożliwiających rejestrację i identyfikację
wykonawcy podczas aukcji, czyli wymaga to od zamawiającego użycia
sprzętu i odpowiedniego oprogramowania. Podejmowane są jednak kroki
mające na celu ułatwienie korzystania z aukcji. Na stronach Urzędu
Zamówień Publicznych można skorzystać z bezpłatnego
oprogramowania dla zamawiających – platformy aukcji
elektronicznych. Dostępne są też platformy komercyjne.
Dzięki
stosowaniu aukcji elektronicznej zamawiający zazwyczaj uzyskują
ofertę korzystniejszą cenowo i jakościowo, a wykonawcy mają
możliwość poprawienia swojej pozycji w rankingu ofert i uzyskania
zamówienia przegranego na podstawie pierwotnej oferty.
Znaczna część zamawiających rezygnuje jednak z przyznanej im ustawowej
możliwości uzyskania lepszej (korzystniejszej) oferty. Przyczyn tak
małej popularności zapewne jest wiele. Jako najważniejsze należy
wymienić obawy związane z wciąż mało popularną procedurą
aukcyjną. Drugim ważnym powodem jest to, że do przeprowadzenia
aukcji elektronicznej niezbędne jest specjalistyczne oprogramowanie, które z jednej strony
umożliwia wykonawcom składanie kolejnych, korzystniejszych
postąpień, a
z drugiej strony, dokonuje automatycznego obliczenia punktacji i
klasyfikuje oferty wykonawców. Dodatkowym problemem jest brak
spójności przepisów samej PZP która nie ułatwia zamawiającym
działania.
Na podstawie danych Grupa Biznes Polska w miesiącu marcu 2015r. ogłoszono 6950 przetargów gdzie formą był przetarg nieograniczony, ograniczony bądź negocjacje z ogłoszeniem. Jednak niespełna 76 zamawiających przewidziało wybór najkorzystniejszej oferty z zastosowaniem aukcji elektronicznej. Czy stosowanie aukcji elektronicznej stanie się bardziej popularne?. Jaki jest powód tak małej ilości zamówień z możliwością dogrywki w postaci aukcji elektronicznej która daje zamawiającym możliwość dodatkowego obniżenia kosztów uzyskania zamówienia lub odpowiednio uzyskania produktu o lepszej jakości?.
Na podstawie danych Grupa Biznes Polska w miesiącu marcu 2015r. ogłoszono 6950 przetargów gdzie formą był przetarg nieograniczony, ograniczony bądź negocjacje z ogłoszeniem. Jednak niespełna 76 zamawiających przewidziało wybór najkorzystniejszej oferty z zastosowaniem aukcji elektronicznej. Czy stosowanie aukcji elektronicznej stanie się bardziej popularne?. Jaki jest powód tak małej ilości zamówień z możliwością dogrywki w postaci aukcji elektronicznej która daje zamawiającym możliwość dodatkowego obniżenia kosztów uzyskania zamówienia lub odpowiednio uzyskania produktu o lepszej jakości?.
Czekamy
na opinie czytelników
Opracowanie przygotowanym przez UZP pt. „Aukcja elektroniczna. Praktyczny poradnik dla użytkowników Platformy Aukcji Elektronicznej UZP",
Publikacja powstała w oparciu o materiały Urzędu Zamówień Publicznych
Autor:
Grupa Biznes Polska
czy są jakieś ograniczenia, wyjątki w stosunku do przetargu nieograniczonego, gdzie zabronione jest stosowanie aukcji?
OdpowiedzUsuńAukcja elektroniczna nie jest trybem udzielania zamówień, choć często jest mylona z samodzielnym trybem licytacji elektronicznej. Aukcja jest zaś swoistą dogrywką, możliwą do przeprowadzenia w niektórych sytuacjach powstałych pod rządami ustawy PZP. Nie ma ograniczeń do stosowania tego typu dogrywki. Zamawiający jedynie powinien wskazać, że przewiduje przeprowadzenie aukcji elektronicznej, a także określić (np. w SIWZ), które kryterium będzie przedmiotem aukcji
OdpowiedzUsuńDoskonale wyjaśnione
OdpowiedzUsuń