Zamawiający jest zobowiązany do wyboru najkorzystniejszej oferty w
określonym terminie. Po jego upłynięciu wykonawca przestaje być związany
swoją ofertą.
Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w
wyroku z dnia 18 lutego 2015 r., sygn. akt: KIO 217/15 (LEX nr 1656245)
uznała, iż: „wybór oferty najkorzystniejszej winien być dokonany
wyłącznie w okresie związania ofertą przez danego wykonawcę. Stan
związania ofertą to element konstytutywny oferty”
W praktyce pojawia się często problem opieszałości zamawiającego z wyborem najkorzystniejszej oferty. W takim przypadku wykonawca zawsze powinien uważać na termin, w jakim
związany jest swoją ofertą. Termin związania ofertą każdorazowo jest
wskazany przez zamawiającego w SIWZ. Zgodnie z cytowanym wyżej
orzeczeniem, oferta wykonawcy nie może zostać wybrana za
najkorzystniejszą, jeżeli termin związania ofertą już upłynie.
W związku z powyższym wykonawca powinien zwracać uwagę na w/w termin. Rozwiązaniem tego problemu jest art. 85 ust. 2 ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz.
907 z późń. zm.), zgodnie z którym wykonawca samodzielnie lub na wniosek zamawiającego może przedłużyć termin
związania ofertą, z tym że zamawiający może tylko raz, co najmniej na 3
dni przed upływem terminu związania ofertą, zwrócić się do wykonawców o
wyrażenie zgody na przedłużenie tego terminu o oznaczony okres, nie
dłuższy jednak niż 60 dni. Czyli jeżeli zamawiający opóźnia się z
wyborem najkorzystniejszej oferty i samemu nie zwraca się do wykonawcy z
wnioskiem o przedłużenie terminu związania ofertą, to wykonawca samemu
może wystąpić z takim wnioskiem. Istotne jest aby wykonawca wystąpił z
takim wnioskiem przed upływem terminu związania ofertą. Jeżeli żadna ze stron
postępowania nie wystąpi z takim wnioskiem, to oferta wykonawcy
przestanie wiązać po upływie w/w terminu. W konsekwencji czego wykonawca nie może liczy na wybór jego oferty jako najkorzystniejszej.
Witam
OdpowiedzUsuńA co w sytuacji kiedy wykonawca przedłuża termin związania ofertą a zamawiający uporczywie nie wybiera najkorzystniejszej (jedynej) oferty? Wykonawcy zależy na zawarciu umowy, dlatego ponosi koszty wadium itd. Czy istnieje sposób na zdyscyplinowanie zamawiającego?
Pozdrawiam