Głównym celem przygotowania nowej ustawy Prawo zamówień publicznych było
wdrożenie nowych dyrektyw unijnych w zakresie zamówień publicznych.
Projekt ustawy, który aktualnie jest na etapie uzgodnień
międzyresortowych, wdraża przepisy nowych dyrektyw, lecz w niewielkim
zakresie zawiera zmiany w otoczeniu instytucjonalnym. W mojej ocenie
zmiany te są konieczne, jednak wymagają dodatkowych analiz i czasu -
mówi IZABELA JAKUBOWSKA, p.o. prezesa - wiceprezes Urzędu Zamówień
Publicznych, w rozmowie z Jerzym Bojanowiczem.
Czy nowa ustawa o zamówieniach publicznych wprowadzi zmiany kosmetyczne czy "rewolucyjne"?
-Projekt nowej ustawy kompleksowo reguluje kwestie dotyczące zamówień
publicznych. Wprowadzenie zmian wobec aktualnych przepisów wynika z
konieczności transpozycji do polskiego porządku prawnego
rozwiązań zawartych w nowych dyrektywach unijnych. Przyjęte przez
Parlament Europejski i Radę dyrektywy w sprawie zamówień publicznych
muszą być wdrożone przez kraje członkowskie do 18 kwietnia 2016
r. Celem nowej ustawy jest przede wszystkim uproszczenie i
uelastycznienie procesu udzielania zamówień publicznych poprzez lepsze
wykorzystanie negocjacji i dialogu jako procedur pozwalających na
doprecyzowanie warunków zamówienia, wprowadzenie komunikacji
elektronicznej, zmniejszenie obciążeń wobec wykonawców.
Zgodnie z zaproponowanymi zmianami wykonawcy przystępując do
postępowania będą składać oświadczenie własne w formie jednolitego
europejskiego dokumentu zamówienia, natomiast dokumenty potwierdzające
spełnianie warunków udziału będą co do zasady składane przez wykonawcę,
którego oferta będzie uznana za najkorzystniejszą. Inny obszar zmian, to
stworzenie mechanizmów sprzyjających włączeniu
społecznemu, ochronie środowiska, innowacyjności, czyli obniżenie wymogu
zatrudnienia osób niepełnosprawnych z 50% do 30%, wprowadzenie trybu
partnerstwo innowacyjne dla nabywania produktów i usług
niedostępnych na rynku, używanie przyjaznych dla środowiska sposobów
produkcji, rozszerzenie katalogu kryteriów oceny ofert o kryteria oparte
na efektywności kosztowej lub związane z kwalifikacjami i
doświadczeniem personelu wyznaczonego do realizacji danego zamówienia
Czy nadal decydującym kryterium jest najniższa cena?
- W październiku 2014 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych, które z jednej strony rozszerzyły katalog kryteriów oceny ofert o kryteria odnoszące się do aspektów społecznych, środowiskowych i innowacyjnych, z drugiej - ograniczyły stosowanie przez zamawiających ceny jako jedynego kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty. Dane opublikowane przez Urząd pokazały, że w ciągu niecałych trzech miesięcy funkcjonowania nowych przepisów odsetek ogłoszeń w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego o wartościach poniżej progów unijnych, w których jako jedyne kryterium wskazano cenę spadł z 93% do poziomu 31%, natomiast w postępowaniach o wartościach powyżej progów unijnych - z 85% do poziomu 33%. Tendencja spadkowa została odnotowana również w I kwartale 2015 r., gdyż odsetek ogłoszeń w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego o wartościach poniżej progów unijnych, w których jako jedyne kryterium wskazano cenę wyniósł 14%, natomiast w postępowaniach o wartościach powyżej progów unijnych - 11%.
- W październiku 2014 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych, które z jednej strony rozszerzyły katalog kryteriów oceny ofert o kryteria odnoszące się do aspektów społecznych, środowiskowych i innowacyjnych, z drugiej - ograniczyły stosowanie przez zamawiających ceny jako jedynego kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty. Dane opublikowane przez Urząd pokazały, że w ciągu niecałych trzech miesięcy funkcjonowania nowych przepisów odsetek ogłoszeń w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego o wartościach poniżej progów unijnych, w których jako jedyne kryterium wskazano cenę spadł z 93% do poziomu 31%, natomiast w postępowaniach o wartościach powyżej progów unijnych - z 85% do poziomu 33%. Tendencja spadkowa została odnotowana również w I kwartale 2015 r., gdyż odsetek ogłoszeń w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego o wartościach poniżej progów unijnych, w których jako jedyne kryterium wskazano cenę wyniósł 14%, natomiast w postępowaniach o wartościach powyżej progów unijnych - 11%.
Zatem opierając się wyłącznie na danych statystycznych odnośnie do
liczby zastosowanych kryteriów można stwierdzić, że kryterium najniższej
ceny nie jest już stosowane w zdecydowanej większości
postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Niemniej jednak, gdy
przyjrzymy się dokładniej stosowanym przez zamawiających kryteriom
pozacenowym oraz przypisywanym im wagom, trudno jednoznacznie
ocenić czy cena nie jest już dominującym kryterium. Zgodnie z
posiadanymi przez Urząd danymi, najczęściej wybierane przez
zamawiających kryteria pozacenowe to termin realizacji/czas dostawy (29%
-
poniżej progów unijnych, 27% - powyżej progów unijnych) oraz
gwarancja/rękojmia (odpowiednio 25% i 22%), natomiast średnia waga tych
kryteriów, to - odpowiednio - 11% i 10%.
W mojej ocenie stosowanie przez zamawiających kryteriów pozacenowych
adekwatnych do przedmiotu zamówienia wymaga czasu, gdyż jest to
działanie, które wiąże się z większym nakładem pracy, wiedzą i
doświadczeniem. Zamawiający muszą być bardziej świadomi własnych potrzeb
i możliwości, jakie oferuje rynek, aby właściwie opisać przedmiot
zamówienia, określić i wyważyć kryteria pozacenowe. Nie
należy też zapominać, że zamawiający mają zazwyczaj ograniczone środki
finansowe na realizację zadań, więc kryterium ceny będzie nadal odgrywać
istotną rolę.
Jakie jest Pani zdanie odnośnie do wywołującego kontrowersje, a stosowanego przez niektórych zamawiających, zapisu o zatrudnieniu określonej liczby pracowników na etacie?
- Zmieniony ostatnią nowelizacją ustawy Prawo zamówień publicznych art.
29 ust 4 dotyczący opisu przedmiotu zamówienia oraz art. 36 dotyczący
specyfikacji istotnych warunków zamówienia dają
zamawiającemu możliwość określenia w opisie przedmiotu zamówienia
wymagań związanych z realizacją umowy, np. w zakresie zatrudnienia na
podstawie umowy o pracę przez wykonawcę lub podwykonawcę osób
wykonujących czynności w trakcie realizacji zamówienia na roboty
budowlane lub usługi, jeżeli jest to uzasadnione przedmiotem lub
charakterem tych czynności. Zatem jeśli w ocenie zamawiającego
określone czynności niezbędne do reali zacji zamówienia noszą znamiona
stosunku pracy, może w opisie przedmiotu zamówienia wskazać te czynności
i postawić wymagania, aby osoby wykonujące te czynności
w trakcie realizacji zamówienia były zatrudnione na podstawie umowy o
pracę. Ponadto w przypadku postawienia powyższych wymagań zamawiający
powinien określić sposób kontrolowania spełniania tych
wymagań oraz sankcje z tytułu ich niespełnienia.
Czytaj więcej: http://www.wnp.pl/wiadomosci/
SPROSTOWANIE: Izabela Jakubowska, od niespełna dwóch lat pełniąca obowiązki prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, została odwołana ze stanowiska. W tej chwili w ścisłym kierownictwie pozostaje tylko jedna osoba- wiceprezes Dariusz Piasta, który został teraz p.o. prezesem UZP.
OdpowiedzUsuń