W niniejszym artykule zostały wyjaśnione możliwości
uzupełnienia dokumentów oraz rodzaj dokumentów które mogą być uzupełnione w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego.
Zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych wynika, że zamawiający wzywa wykonawców, którzy w określonym terminie nie złożyli wymaganych przez zamawiającego oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1, lub którzy nie złożyli pełnomocnictw, albo którzy złożyli wymagane przez zamawiającego oświadczenia i dokumenty, o których mowa w art. 25 ust. 1, zawierające błędy lub którzy złożyli wadliwe pełnomocnictwa, do ich złożenia w wyznaczonym terminie, chyba że mimo ich złożenia oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby unieważnienie postępowania. Złożone na wezwanie zamawiającego oświadczenia i dokumenty powinny potwierdzać spełnianie przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu oraz spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego, nie później niż w dniu, w którym upłynął termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo termin składania ofert.
Oznacza
to, że co do zasady, jeżeli w ofercie wykonawcy brakuje oświadczeń
lub dokumentów (określonych w art. 25 ust. 1) lub te oświadczenia
lub dokumenty są wadliwe, zamawiający ma obowiązek wezwać
wykonawcę do uzupełnienia.
Dopiero
brak uzupełnienia w terminie dokumentów może spowodować dla
wykonawcy negatywne skutki w postępowaniu, czyli przede wszystkim
wykluczenie wykonawcy z postępowania lub odrzucenie jego oferty. Nie
można dokonać tych negatywnych czynności automatycznie, bez
uprzedniego wezwania w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień
publicznych.
Należy
również zwrócić uwagę, że zamawiający może wzywać wykonawcę
do uzupełnienia danego dokumentu tylko raz. Ponowne wezwanie w tym
trybie o ten sam dokument nie jest możliwe. Wykonawca może też sam
„wyjść przed szereg”. Jeżeli zauważy, że nie dołączył do
oferty dokumentu, to może go uzupełnić sam, nie czekając na
formalne wezwanie zamawiającego.
Od
procedury uzupełnienia istnieje jednak szereg wyjątków.
Pierwszy
z nich związany jest z tym, że można wzywać do uzupełnienia
jedynie oświadczeń i dokumentów określonych w art. 25 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych. W związku z tym, nie można
uzupełnić innych dokumentów niż wymienione w tym przepisie.
Dotyczy to przede wszystkim wadium, oferty, formularza cenowego,
przedmiaru. Dokumentów tych nie można uzupełnić. Ich brak w
pierwotnej ofercie musi powodować wykluczenie wykonawcy bądź
odrzucenie oferty bez wzywania do uzupełnia.
Drugi
wyjątek wynika wprost z treści art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień
publicznych. Zgodnie z przepisem nie wzywa się wykonawcy do
uzupełnienia, jeżeli mimo złożenia dokumentu lub oświadczenia
oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne by było
unieważnienie postępowania.
Kolejny
wyjątek związany jest z ustaleniem, co dokładnie dokument miał
potwierdzać. Można wyróżnić trzy sytuacje:
- dokument miał potwierdzać spełnienie przez przedmiot zamówienia bezwzględnych wymogów określonych w SIWZ (na zasadzie spełnia – nie spełnia),
- dokument miał służyć ocenie ofert,
- dokument miał zarówno (1) potwierdzać spełnienie przez przedmiot zamówienia bezwzględnych wymogów określonych w SIWZ (na zasadzie spełnia – nie spełnia), jak i (2) służyć ocenie ofert.
W
pierwszym przypadku dokument można uzupełnić w trybie art. 26 ust.
3 ustawy Prawo zamówień publicznych. Brak uzupełnienia lub
dołączenie ponownie błędnego dokumentu skutkować będzie
odrzuceniem oferty wykonawcy.
W
drugim przypadku dokumentu nie można uzupełnić w trybie art. 26
ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych. Wynika to z tego, że
stanowiłoby to zmianę oświadczenia woli wykonawcy już po otwarciu
ofert. Wykonawca mógłby zapoznać się z ofertami konkurentów i
uzupełnić swoją ofertę o takie dokumenty, które pozwoliłyby mu
uzyskać maksymalną liczbę punktów. Z tego powodu nie można
takiego dokumentu uzupełnić. Jego brak nie spowoduje jednak
odrzucenia oferty wykonawcy, ale przyznanie mu minimalnej liczby
punktów w danym kryterium oceny ofert.
Sytuacja
nieco się komplikuje w przypadku numer 3. Z jednej strony bowiem
dokument ma potwierdzać wymagania bezwzględne, więc powinien
podlegać uzupełnieniu. Z drugiej strony ma służyć ocenie ofert,
a uzupełnienie prowadziłoby do zmiany oświadczenia woli już po
otwarciu ofert.
Przyjmuje
się więc, że taki dokument podlega uzupełnieniu, ale jego
uzupełnienie może służyć tylko i wyłącznie potwierdzeniu
spełnienia bezwzględnych wymagań określonych w SIWZ. Uzupełniony
dokument nie może spowodować, że wykonawca otrzyma jakiekolwiek
dodatkowe punkty w kryterium oceny ofert.
Autor: Dawid
Pantak
Prawnik,
specjalizuje się w prawie zamówień publicznych, prowadzi bloga
prawnego na temat postępowania przed Krajową Izbą Odwoławczą http://www.odwolaniedokio.pl/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz