Zgodnie
z wytycznymi Dyrektywy (2014/55/EU), we wszystkich państwach
członkowskich rozliczanie zamówień publicznych ma być realizowane
wyłącznie z udziałem e-faktur w standardzie umożliwiającym ich
automatyczne przetwarzanie. W dniu dzisiejszym rząd zajmie się
projektem który ma upowszechnić faktury elektroniczne w
zamówieniach publicznych.
Dyrektywa 2014/55/UE
została ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 6
maja 2014 r. Przewiduje między innymi:
- Zlecenie opracowania i wydanie normy europejskiej dotyczącej semantyki (elementów składowych) faktury elektronicznej,
- Przyjęcie listy syntax’ów (formatów) faktur elektronicznych,
- Zobowiązanie zamawiających do przyjmowania faktur elektronicznych o ile wykonawca zamówienia publicznego będzie miał taką. Termin implementacji dyrektywy przypada na listopad 2018 r.
Elementem
organizacyjno-technicznym wdrożenia przedmiotowej dyrektywy będzie
realizacja w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa projektu
Platforma elektronicznego fakturowania dla sfery finansów
publicznych, zaś w zakresie legislacyjnym Ustawa o elektronicznym
fakturowaniu w zamówieniach publicznych.
Istotnym powodem wprowadzenia przepisów jest dążenie do obniżenia
kosztów w gospodarce, związanych z wystawianiem, przesyłaniem i
księgowaniem faktur w postaci papierowej lub w formie elektronicznej
nieustrukturyzowanej. Wykonawcy i zamawiający lub inni
przedsiębiorcy już w tej chwili wystawiają i księgują faktury, w
przeważającej mierze, z wykorzystaniem komputerowych systemów
finansowo-księgowych. Jeżeli faktura ma postać papierową, to
dochodzą do tego koszty związane z jej wydrukiem i przekazaniem za
pośrednictwem tradycyjnej poczty. Wystawianie i księgowanie faktur
będzie się odbywało tak jak
dotychczas, ale znacząco zmniejszą się koszty związane z ich
drukowaniem i przesyłaniem, albowiem będzie to automatyczna
komunikacja pomiędzy systemami teleinformatycznymi.
Po
wejściu w życie nowych przepisów, wszyscy przedsiębiorcy
realizujący zamówienia publiczne będą mogli posługiwać się w
komunikacji z administracją ustrukturyzowaną fakturą
elektroniczną. Administracja z kolei będzie musiała dostosować
swoje systemy informatyczne i wewnętrzne procesy do automatycznej
obsługi e-faktur.
Izabela Domitrz
Grupa Biznes Polska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz