Zgodnie
z art. 29 Pzp przedmiot
zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący,
za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń,
uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć
wpływ na sporządzenie oferty. Przy udzielaniu zamówień
publicznych w zakresie promocji i reklamy należy szczegółowo
opisać czego oczekuje zamawiający, jak zamówienie winno zostać
zrealizowane, a także w szczególności określić jakie efekty
winno przynieść zrealizowanie umowy.
Jak
pisze jedna z autorek komentarza cyt. ,,Podstawowym zadaniem
zamawiającego jest takie opisanie przedmiotu zamówienia, aby sam
sobie umiał wyczerpująco odpowiedzieć na pytanie, co zamawia i za
co jest gotów zapłacić1”.
Tutaj właśnie występują najczęstsze problemy z zamówieniami w zakresie promocji i reklamy. Realizując zamówienie na druk ulotek i folderów wystarczy załączyć do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia projekt oczekiwanego druku, określić parametry techniczne, nakład itd. W przypadku realizacji kampanii promocyjnej lub wdrażania strategii promocji marki gminy jest to o wiele trudniejsze. Zamawiający w takim przypadku winien przede wszystkim wskazać jakie efekty ma przynieść realizacja zamówienia. Wykonawca kalkulując cenę oferty potrzebuje informacji dotyczących sposobu realizacji umowy, jak również jakie efekty winna przynieść np. dla mieszkańców lub innych grup docelowych wdrażana strategia.
Tutaj właśnie występują najczęstsze problemy z zamówieniami w zakresie promocji i reklamy. Realizując zamówienie na druk ulotek i folderów wystarczy załączyć do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia projekt oczekiwanego druku, określić parametry techniczne, nakład itd. W przypadku realizacji kampanii promocyjnej lub wdrażania strategii promocji marki gminy jest to o wiele trudniejsze. Zamawiający w takim przypadku winien przede wszystkim wskazać jakie efekty ma przynieść realizacja zamówienia. Wykonawca kalkulując cenę oferty potrzebuje informacji dotyczących sposobu realizacji umowy, jak również jakie efekty winna przynieść np. dla mieszkańców lub innych grup docelowych wdrażana strategia.
Często
zdarza się, że wszczynając postępowanie zamawiający uważa, iż
OPZ został przygotowany bardzo fachowo, a po publikacji SIWZ na
stronie internetowej zostaje zasypany pytaniami do tego dokumentu.
Stanowi to swoistą recenzję przygotowanego postępowania. Przynosić
to może pozytywne efekty dla realizacji umowy, gdyż zadane pytania
pomogą doprecyzować przedmiot zamówienia.
Czasem
lepiej przedłużyć termin składania ofert niż narazić się na
unieważnienie postępowania z winy Zamawiającego bądź problemy z
realizacją umowy.
Zamawiający
nie może poprzez zapisy OPZ uniemożliwić udziału w postępowaniu
wykonawcom zdolnym do wykonania zadania w sposób spełniający
oczekiwania. Krąg wykonawców winien być zawsze w miarę możliwości
szeroki, aby zachować zasady uczciwej konkurencji i wybrać
wykonawcę spośród konkurencyjnych ofert.2
W szczególnych przypadkach zamawiający, który ma problemy z prawidłowym opisaniem przedmiotu zamówienia może skorzystać z określonych trybów zamówienia publicznego, umożliwiającymi wykonanie tej czynności np. dialog konkurencyjny. Na zamawiającym ciąży odpowiedzialność za wykorzystanie takiego sposobu przygotowania OPZ aby nie narazić się na zarzut naruszenia zasad uczciwej konkurencji. Przeprowadzone rozeznanie wśród potencjalnych wykonawców pomaga np. stwierdzić, iż barierą uniemożliwiającą złożenie ofert był nieprawidłowy opis przedmiotu zamówienia. Podstawowym zadaniem podmiotów realizujących zadania publiczne jest wydatkowanie środków w sposób celowy i oszczędny, przynoszący najlepsze efekty z poniesionych kosztów. Nie można prowadzić procedury dla niej samej, a dla realizacji zamówienia i zawarcia ważnej umowy. Zamawiający przygotowując postępowanie winien odpowiedzieć sobie na pytanie co chce osiągnąć realizując przedmiot zamówienia, jakie efekty ma przynieść realizacja umowy. Rynek zamówień publicznych jest dość szeroki, przy dobrze opisanym przedmiocie zamówienia zwykle można się spodziewać wielu ofert, a przecież właśnie o to chodzi, cyt. ,,Opisanie przedmiotu zamówienia w sposób uwzględniający wszystkie wymagania (…) leży zarówno w interesie zamawiającego (stwarza mu szansę otrzymania porównywalnych ofert), jak też wykonawców (pozwala im na zawarcie korzystnej umowy i jej wykonanie zgodnie z oczekiwaniem zamawiającego).3”
W szczególnych przypadkach zamawiający, który ma problemy z prawidłowym opisaniem przedmiotu zamówienia może skorzystać z określonych trybów zamówienia publicznego, umożliwiającymi wykonanie tej czynności np. dialog konkurencyjny. Na zamawiającym ciąży odpowiedzialność za wykorzystanie takiego sposobu przygotowania OPZ aby nie narazić się na zarzut naruszenia zasad uczciwej konkurencji. Przeprowadzone rozeznanie wśród potencjalnych wykonawców pomaga np. stwierdzić, iż barierą uniemożliwiającą złożenie ofert był nieprawidłowy opis przedmiotu zamówienia. Podstawowym zadaniem podmiotów realizujących zadania publiczne jest wydatkowanie środków w sposób celowy i oszczędny, przynoszący najlepsze efekty z poniesionych kosztów. Nie można prowadzić procedury dla niej samej, a dla realizacji zamówienia i zawarcia ważnej umowy. Zamawiający przygotowując postępowanie winien odpowiedzieć sobie na pytanie co chce osiągnąć realizując przedmiot zamówienia, jakie efekty ma przynieść realizacja umowy. Rynek zamówień publicznych jest dość szeroki, przy dobrze opisanym przedmiocie zamówienia zwykle można się spodziewać wielu ofert, a przecież właśnie o to chodzi, cyt. ,,Opisanie przedmiotu zamówienia w sposób uwzględniający wszystkie wymagania (…) leży zarówno w interesie zamawiającego (stwarza mu szansę otrzymania porównywalnych ofert), jak też wykonawców (pozwala im na zawarcie korzystnej umowy i jej wykonanie zgodnie z oczekiwaniem zamawiającego).3”
*
* *
Autor:
Roman Cieślak
1
Przewodnik po zamówieniach publicznych Halina Olszowska Presscom
sp. z o.o. Wrocław 2011
2
Opis opisowi nierówny Monika Adamczak Przetargi Publiczne nr 5/2012
3
Prawo zamówień publicznych Komentarz pod redakcją Tomasz
Czajkowskiego Wydanie Trzecie UZP 2007
Opisanie produktu to nie tylko podłączenie go słów pozycjonowanych, czy kluczowych w łagodny sposób. Taką treścią przede wszystkim chcemy rozwijać zainteresowanie produktem. Myślę, że dobrze jest wiedzieć, że agencja https://feb.net.pl/ może się tym zająć. Mają doświadczenia w wielu sektorach promocji.
OdpowiedzUsuńJeśli chodzi o promocję oraz reklamę naszej firmy to jestem zdania, że nadal tradycyjne formy są najlepsze. Mam tu na myśli wydruki ulotek, wizytówek czy też firmowych kalendarzy. Taka reklama zawsze przypomni klientowi, że korzystał z naszych usług i może wróci.
OdpowiedzUsuń