Zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy
z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr
113, poz. 759, z późn. zm.) - dalej jako Pzp, zamawiający może udzielić
zamówień dodatkowych na roboty budowlane, jeżeli łącznie spełnione są
następujące przesłanki:
- wykonawcą zamówień dodatkowych będzie dotychczasowy wykonawca usług lub robót budowlanych objętych zamówieniem podstawowym,
- zamówienia dodatkowe nie zostały objęte zamówieniem podstawowym,
- zamówienia dodatkowe nie przekraczają łącznie 50% wartości realizowanego zamówienia,
- zamówienia dodatkowe są niezbędne do prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego,
- wykonanie zamówień dodatkowych stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli:
- z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów lub
- wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego.
Zamawiający może udzielić zamówień
dodatkowych na roboty budowlane wyłącznie w trybie zamówienia z wolnej ręki.
Udzielenie zamówienia dodatkowego musi pozostawać w ścisłym związku z
prawidłowym wykonaniem zamówienia podstawowego, tj. wykonanie zamówienia
dodatkowego lub zamówień dodatkowych jest warunkiem koniecznym prawidłowego
wykonania zamówienia podstawowego. Zamówieniem dodatkowym jest tylko takie
zamówienie, bez którego wykonania przed zakończeniem realizacji zamówienia
podstawowego lub równolegle z nim, zamówienie podstawowe nie może być
prawidłowo wykonane. Ciężar udowodnienia przesłanek udzielenia zamówienia
dodatkowego spoczywa na zamawiającym.
Ponieważ zastosowanie trybu zamówienia
z wolnej ręki jest wyjątkiem od zasady prymatu przetargu nieograniczonego i
przetargu ograniczonego, przesłanki zastosowania art. 67 ust. 1 pkt 5 Pzp muszą
być interpretowane ściśle. Zamówieniem podstawowym w rozumieniu art. 67 ust.1
pkt 5 Pzp jest zamówienie określone w zawartej umowie w sprawie zamówienia
publicznego dotyczącej już realizowanego zamówienia podstawowego. W przypadku
udzielania zamówień dodatkowych, zamówienie podstawowe może być udzielone we
wszystkich trybach udzielania zamówień publicznych, podczas gdy w przypadku
udzielania zamówień uzupełniających zamówienie podstawowe może być realizowane
tylko w trybach przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego. Oznacza
to, że zamawiający może udzielić zamówienia dodatkowego również w sytuacji, gdy
zamówienie podstawowe jest realizowane w trybie dialogu konkurencyjnego,
negocjacji z ogłoszeniem lub zamówienia z wolnej ręki. Przykładem może być
sytuacja, gdy zamawiający realizuje zamówienie podstawowe (np. wykonanie
remontu obiektu budowlanego) w trybie zamówienia z wolnej ręki, ponieważ w
prowadzonych kolejno postępowaniach o udzielenie zamówienia w trybie przetargu
nieograniczonego nie zostały złożone żadne oferty, a pierwotne warunki
zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione (art. 67 ust. 1 pkt 4 Pzp), a
zachodzi konieczność udzielenia zamówienia dodatkowego, które nie zostało
objęte zamówieniem podstawowym realizowanym w trybie zamówienia z wolnej ręki i
jest niezbędne do prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego (wykonanie
zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego)
oraz którego wykonanie staje się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej
wcześniej do przewidzenia.
To, że zamówienie dodatkowe nie może
być objęte zamówieniem podstawowym wynika to z faktu, iż zamówienia dodatkowe
muszą być nieprzewidywalne („których wykonanie stało się konieczne na skutek
sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia”).
Nieprzewidywalna
sytuacja, z której zaistnieniem związana jest konieczność wykonania zamówienia
dodatkowego, musi mieć charakter obiektywny i wynikać z przyczyn zewnętrznych,
niezależnych od zamawiającego, co oznacza to, że powinna wynikać z przyczyn
niezależnych od zamawiającego, nie zaś z uchybień lub niedołożenia należytej
staranności na etapie planowania inwestycji i opracowywania jej dokumentacji
czy ze zmiany potrzeb Zamawiającego. Nie może zatem wynikać z zaniedbań lub
braku staranności zamawiającego (zob. KIO/KD 92 /11, KIO/KD 88/11, KIO/KD
87/11, KIO/KD 35/10). Ma to miejsce w przypadku, gdy zamawiający, przy
dochowaniu należytej staranności, na etapie przygotowania lub przeprowadzenia
postępowania nie mógł przewidzieć konieczności wykonania pewnych robot
budowlanych czy usług. Jeśli zamawiający nie przewidział określonych robót
budowlanych lub usług tylko dlatego, że nie zachował należytej staranności przy
sporządzaniu opisu przedmiotu zamówienia, nie może udzielać zamówień
dodatkowych na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 Pzp. Przyczyny o charakterze organizacyjnym i
gospodarczym nie stanowią przesłanek przewidzianych w art. 67 ust. 1 pkt 5 lit.
b) Pzp.
Bez
znaczenia dla oceny legalności zastosowania art. 67 ust. 1 pkt 5 lit. b) Pzp
jest podnoszona zmiana podmiotowa po stronie zamawiającego i związany z tym
fakt nieuczestniczenia zamawiającego w przygotowaniu zamówienia podstawowego (np.
dokumentacji projektowej), ponieważ zamawiający przejmując przedmiotową roboty
budowlane od innego zamawiającego wstąpił w sytuację poprzednika prawnego i we
wszystkie prawa i obowiązki zamawiającego, stając się podmiotem w pełni
odpowiedzialnym za realizację zamówienia podstawowego (np. robót budowlanych),
w tym za podjęcie decyzji o udzieleniu zamówienia dodatkowego.
Zamawiający nie może udzielać zamówień
dodatkowych, jeżeli nie przewidział określonych robót budowlanych wskutek nie
zachowania należytej staranności przy sporządzaniu opisu przedmiotu zamówienia.
Zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5
ustawy Pzp może odnosić się wyłącznie do sytuacji, w której następuje
rozszerzenie dotychczasowego zamówienia o usługi lub roboty budowlane nieobjęte
pierwotnym zamówieniem.
Udzielenie zamówienia dodatkowego musi
być ściśle powiązane z prawidłowym wykonaniem zamówienia podstawowego, tzn.
takim wykonaniem tego zamówienia, aby spełniało ono podstawowe wymagania
funkcjonalne, zgodne z potrzebami zamawiającego. Niemożność przewidzenia
konieczności udzielenia zamówienia dodatkowego musi mieć charakter obiektywny. Konieczność
jego udzielenia musi wynikać z sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia,
czyli takiej, której nie można było przewidzieć, przy zachowaniu wymaganej
staranności na etapie przygotowania lub przeprowadzenia postępowania o
zamówienia podstawowe. Niemożność przewidzenia zamówienia dodatkowego nie może
wynikać z zaniedbań (niestaranności) zamawiającego. Nie będzie zatem
zamówieniem dodatkowym zamówienie, którego należy udzielić w wyniku źle
przeprowadzonego przez zamawiającego procesu inwestycyjnego ((zob. wyrok NSA z
dnia 22 marca 2000 r. sygn. akt II SA 2169/99), błędów w dokumentacji
projektowej, zaniedbać w trakcie wykonywania robót dodatkowych objętych
zamówieniem podstawowym.
Konieczność udzielenia zamówienia
dodatkowego musi być bezpośrednio związana z prawidłowym wykonaniem zamówienia
podstawowego (zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia podstawowego).
W celu ustalenia wartości zamówienia
dodatkowego na roboty budowlane zamawiający stosuje art. 32 - 35 Pzp. Wartości
zamówień dodatkowych nie sumuje się z wartością zamówień uzupełniających
udzielanych na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 6 lub 7 Pzp. Zamawiający może
udzielić jednego lub wielu zamówień dodatkowych. W przypadku udzielania przez
zamawiającego wielu zamówień dodatkowych wartość każdego zamówienia dodatkowego
określa się odrębnie, jednak łącznie wartość udzielonych zamówień dodatkowych
nie może przekroczyć 50% wartości realizowanego zamówienia. Wartością
realizowanego zamówienia jest wynagrodzenie brutto wykonawcy zamówienia
podstawowego określone w zawartej umowie w sprawie zamówienia publicznego.
Jeżeli zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych albo udziela
zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego
postępowania, limit 50% wartości realizowanego zamówienia dotyczy wartości
brutto odrębnie poszczególnych realizowanych części zamówienia.
Zamówienie dodatkowe może być
udzielone tylko w trakcie wykonywania zamówienia podstawowego.
Wartość zamówienia dodatkowego ustala
się odrębnie od wartości zamówienia podstawowego. Ponieważ w przypadku
udzielania zamówień dodatkowych zamawiający nie jest w stanie w sposób
obiektywny z góry określić zakresu lub wielkości poszczególnych zamówień
dodatkowych (ze względu na ich nieprzewidywalność), wartość poszczególnych
zamówień dodatkowych ustala się odrębnie.
W przypadku zamówień dodatkowych określenie zakresu udzielanego
zamówienia dodatkowego nie jest możliwe, gdyż z samej istoty tych zamówień (są
to zamówienia, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji
niemożliwej wcześniej do przewidzenia) wynika, że zamawiający nie jest w stanie
w sposób obiektywny z góry określić zakres tych zamówień. Obiektywne ustalenie
zakresu udzielanego zamówienia dodatkowego będzie możliwe dopiero w chwili, gdy
wykonanie zamówienia dodatkowego stanie się konieczne na skutek sytuacji
niemożliwej wcześniej do przewidzenia.
Z treści takich opinii powinno
wynikać, że zaistniały stan faktyczny, który uzasadnia udzielanie zamówień
dodatkowych, nie był znany zamawiającemu wcześniej (np. najpóźniej przed
upływem terminu składania ofert w trybie przetargu nieograniczonego).
Wartości zamówień dodatkowych nie
sumuje się z wartością zamówień uzupełniających udzielanych na podstawie art.
67 ust. 1 pkt 6 Pzp. W przypadku udzielania przez zamawiającego wielu zamówień
dodatkowych, wartość każdego zamówienia dodatkowego określa się odrębnie,
jednak łącznie wartość tych zamówień nie może przekroczyć 50 % wartości
realizowanego zamówienia. Wartością realizowanego zamówienia jest wynagrodzenie
brutto wykonawcy zamówienia podstawowego określone w zawartej umowie w sprawie
zamówienia. Przesłankę mówiącą, że wartość zamówień dodatkowych na roboty
budowlane lub usługi nie może przekraczać 50% wartości realizowanego zamówienia
podstawowego, należy odnieść do sytuacji, gdy zamawiający udziela jednego lub
wielu zamówień dodatkowych. W przypadku udzielania przez zamawiającego wielu
zamówień dodatkowych, wartość każdego zamówienia dodatkowego określa się
odrębnie, jednak łącznie wartość tych zamówień nie może przekroczyć 50 %
wartości realizowanego zamówienia.
Postępowanie o udzielenie zamówień
dodatkowych, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 5 Pzp jest postępowaniem o
udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzanym w trybie zamówienia z wolnej
ręki, odrębnym od postępowania o udzielenie zamówienia podstawowego, dlatego w
przypadku udzielania zamówień dodatkowych o wartości przekraczającej wyrażoną w
złotych równowartość kwoty 14.000 euro:
1)
zamawiający
wraz z zaproszeniem do negocjacji przekazuje wykonawcy informacje niezbędne do
przeprowadzenia postępowania, w tym istotne dla stron postanowienia, które
zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie zamówienia publicznego
lub wzór umowy (art. 68 ust. 1 Pzp),
2)
w
informacjach niezbędnych do przeprowadzenia postępowania przekazanych wykonawcy
wraz z zaproszeniem do negocjacji, zamawiający może żądać wskazania przez
wykonawcę części zamówienia, której wykonanie powierzy podwykonawcom (art. 68
ust. 1 zdanie 2 Pzp - odpowiednie stosowanie art. 36 ust. 4 Pzp),
3)
zamawiający
może zastrzec, że część lub całość zamówienia nie może być powierzona
podwykonawcom (art. 68 ust. 1 zdanie 3 Pzp - odpowiednie stosowanie art. 36
ust. 5 Pzp),
4)
zamawiający
może żądać od wykonawcy, z którym prowadzi negocjacje wyłącznie oświadczeń lub
dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania (art. 68 ust. 2 zdanie 2
Pzp - odpowiednie stosowanie art. 25 ust. 1 Pzp),
5)
oświadczenia
lub dokumenty potwierdzające spełnianie warunków udziału w postępowaniu,
a także spełnianie przez oferowane roboty budowlane wymagań określonych przez
zamawiającego zamawiający wskazuje w informacjach niezbędnych do
przeprowadzenia postępowania przekazanych wykonawcy wraz z zaproszeniem do
negocjacji (art. 68 ust. 2 zdanie 2 Pzp - odpowiednie stosowanie art. 25 ust. 1
Pzp),
6)
najpóźniej
wraz z zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego, której przedmiotem
jest udzielenie zamówienia dodatkowego wykonawca składa oświadczenie o
spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, a jeżeli wartość zamówienia jest
równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11
ust. 8 Pzp, również dokumenty potwierdzające spełnianie tych warunków (art. 68
ust. 2 zdanie 1 Pzp),
7)
jeżeli
wartość zamówienia dodatkowego jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp, zamawiający niezwłocznie po zawarciu
umowy w sprawie zamówienia publicznego zamieszcza ogłoszenie o udzieleniu
zamówienia w Biuletynie Zamówień Publicznych,
8)
jeżeli
wartość zamówienia dodatkowego jest równa lub przekracza kwoty określone w
przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp, niezwłocznie po zawarciu
umowy w sprawie zamówienia publicznego zamawiający przekazuje ogłoszenie o
udzieleniu zamówienia Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich.
W przypadku postępowania o udzielanie
zamówień dodatkowych o wartości przekraczającej wyrażoną w złotych równowartość
kwoty 14.000 euro zamawiający jest obowiązany prowadzić odrębny protokół
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (druk ZP - WR) oraz pozostałą
wymaganą dokumentację postępowania. Obowiązek prowadzenia protokółu postępowania
wynika z art. 96 ust. 1 Pzp („W
trakcie prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający sporządza
pisemny protokół postępowania o udzielenie zamówienia (…))”.
Pzp nie stosuje się do zamówień
dodatkowych, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości
kwoty 14.000 euro. W takiej sytuacji możliwe będzie udzielenie zamówienia
dodatkowego innemu podmiotowi niż wykonawca zamówienia podstawowego.
Przepisy
wydane na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp to przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2011 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz
konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń
Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 282, poz. 1649).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz