W ostatnim czasie coraz więcej mówi się i pisze o projektach
realizowanych w ramach partnerstwa publiczno – prywatnego. Mimo kilkuletniego
obowiązywania ustawy z
dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym nie ma ne terenie naszego kraju zbyt wielu przykladów
stosowania takich rozwiązań w praktyce.
Wielu zamawiających nie wie jak prawidłowo przygotować i
zrealizować projekt w ramach PPP. W takim przypadku ważnym elementem dla
realizacji projektu jest wybór doradcy.
Moje rodzinne miasto przygotowuje
się do realizacji inwestycji polegającej na budowie
instalacji termicznego unieszkodliwiania odpadów komunalnych. Zakładana jest realizacja projektu w
oparciu o mechanizm partnerstwa publiczno-prywatnego. Zadaniem partnera
prywatnego będzie zaprojektowanie, wybudowanie, sfinansowanie oraz zarządzanie
i eksploatacja instalacji termicznego przekształcania odpadów komunalnych.
Celem zamawiającego jest zapewnienie maksymalnej efektywności
społeczno-ekonomicznej przedsięwzięcia. Oczekiwania względem wykonawcy są
takie, iż przygotuje on kilku możliwych wariantów realizacji projektu do wyboru
przez zamawiającego, a także będzie doradzał w czasie negocjacji z partnerami
prywatnymi, jak również przy realizacji inwestycji. Tak opisany przedmiot
zamówienia powoduje konieczność wyłonienia wysoko wyspecjalizowanej firmy, przy
uwzględnieniu innych kryteriów niż powszechnie stosowana cena.
We
wrześniu br. zakończyło się postępowanie w tym zakresie, prowadzone w trybie
przetargu nieograniczonego. Dla potrzeb postępowania zastosowano następujące
kryteria oceny ofert: cena 30%, jakość opinii prawnej 35%, jakość opinii ekonomiczno – finansowej 35%.
Jak widać 70% łącznej oceny ofert oparto
na kryteriach innych niż cena.
W ramach kryteriów pozacenowych, wykonawcy mieli przygotować
do oceny dwie opinie: prawną i ekonomiczno – finansową, oparte na opisanych
przez zamawiającego stanach faktycznych.
Na
etapie ogłoszenia postępowania, postanowień SIWZ jak i wyboru oferty nie
wpłynęło żadne odwołanie do KIO. Co prawda wpływały liczne pytania do SIWZ, a
zamawiający zmieniając treść dokumentu kilkakrotnie przesuwał termin składania
ofert, jednakże całe postępowanie udało się zakończyć pomyślnie, a wyłoniony
wykonawca daje rękojmię, że usługi doradcze zostaną wykonane zgodnie z
oczekiwaniami. Mam nadzieję, że w Łodzi powstanie jedna z pierwszych ,,dużych” spalarni
odpadów komunalnych, wybudowana w ramach partnerstwa publiczno –prywatnego.
Autor: Roman Cieślak
M. zd. formuła oceny "jakości opinii prawnej" jest obarczona dużym ryzykiem subiektywizmu. Ponadto, jeśli już ją stosować, to raczej w trybach dwuetapowych - gdzie ograniczenie konkurencji do wykonawców z krótkiej listy sprzyja wzrostowi zaangażowania wykonawców i chęci do zainwestowania czasu w przygotowanie opinii do oceny.
OdpowiedzUsuńW dokumentacji przetargowej opisano dokładnie zakres opinii prawnej oraz ekonomiczno-finansowej, które winien przygotować wykonawca, a także sposób jej oceny przez zamawiającego. Wybrane rozwiązanie jest zgodne z ustawą Pzp, a wykonawcę wybrano na podstawie opisanych kryteriów. Ogłoszony przetarg cieszył się dużym zainteresowaniem, żaden z uczestników postępowania nie skorzystał ze środków ochrony prawnej. W mojej ocenie tak opisane kryteria dają możliwość prawidłowego wyboru najkorzystniejszej oferty, w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego, na wybór doradcy do projektu realizowanego w ramach partnerstwa publiczno – prywatnego.
OdpowiedzUsuń