Na gruncie Pzp za ofertę uznaje się
oświadczenie wykonawcy wyrażone w formularzu ofertowym, będące jednostronnym
zobowiązaniem wykonawcy do wykonania oznaczonego świadczenia na rzecz
zamawiającego, jeżeli oferta złożona przez wykonawcę wybrana została jako
najkorzystniejsza oferta i z wykonawcą tym zostanie zawarta umowa w sprawie
zamówienia publicznego (zob. KIO/UZP 824/08; KIO/UZP 847/08, KIO/UZP 851/08,
KIO/UZP 663/09; KIO/UZP 39/08; KIO/UZP 502/08; KIO/UZP 343/09). Na treść oferty
składają się również dokumenty dotyczące przedmiotu zamówienia i jego
wykonania. Przykładowo w przypadku zamówienia na roboty budowlane, jeżeli
zamawiający przewiduje formę kosztorysowego wynagrodzenia, treścią oferty jest
wyceniony przedmiar robót budowlanych (tzw. kosztorys ofertowy).
W wyroku KIO/UZP
1118/08 Krajowa Izba Odwoławcza wskazała, iż w przypadku formy wynagrodzenia
kosztorysowego za treść oferty uznaje się również kosztorys ofertowy (wyceniony
przedmiar robót budowlanych), gdyż na podstawie kosztorysu ofertowego wykonawca
jednocześnie dokonuje wyliczenia wynagrodzenia oraz składa oświadczenie woli
potwierdzające przewidziany do wykonania zakres robót budowlanych. Jeżeli
załączony przez wykonawcę wraz z ofertą kosztorys ofertowy jest jedynym
dokumentem, za pomocą którego wykonawca akceptuje pod względem ilościowym lub
rodzajowym przedmiotowy zakres zamówienia określony przez zamawiającego, to w
takim wypadku niezgodność treści takiego wykazu lub kosztorysu z treścią zawartego w specyfikacji
istotnych warunków zamówienia wzoru stanowi niezgodność treści oferty z treścią
specyfikacji w rozumieniu art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
Należy zauważyć, że ustawodawca
wielokrotnie w przepisach Pzp dokonuje rozróżnienia na ofertę oraz dokumenty
nie będące ofertą. składne wraz z ofertą. Przykładowo zgodnie z art. 44 Pzp „Wykonawca
składa wraz z ofertą oświadczenie o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu,
a jeżeli zamawiający żąda dokumentów potwierdzających spełnianie tych warunków,
również te dokumenty”. Ofertą
nie są zatem oświadczenie o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu oraz
dokumenty potwierdzające spełnianie warunków udziału w postępowaniu.
Rozróżnienia
na ofertę i inne dokumenty nie będące ofertą ustawodawca dokonuje również w
art. 26 ust. 3 i 4 oraz art. 87 ust. 1 Pzp. Zgodnie z art. 26 ust. 3 Pzp zamawiający wzywa wykonawców,
którzy w określonym terminie nie złożyli wymaganych przez zamawiającego
oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp, lub którzy nie
złożyli pełnomocnictw, albo którzy złożyli wymagane przez zamawiającego
oświadczenia i dokumenty, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp, zawierające
błędy lub którzy złożyli wadliwe pełnomocnictwa, do ich złożenia w wyznaczonym
terminie, chyba że mimo ich złożenia
oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby unieważnienie
postępowania.
Złożone na wezwanie zamawiającego
oświadczenia i dokumenty powinny potwierdzać spełnianie przez wykonawcę
warunków udziału w postępowaniu oraz spełnianie przez oferowane dostawy, usługi
lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego, nie później niż w dniu, w którym upłynął
termin składania (…) ofert.
Zgodnie natomiast z art. 26 ust. 4
Pzp zamawiający wzywa także, w wyznaczonym przez siebie terminie, do złożenia
wyjaśnień dotyczących oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w art. 25 ust.
1 Pzp.
Oświadczenia i dokumenty, o których
mowa w art. 25 ust. 1 Pzp to oświadczenia lub dokumenty potwierdzające
spełnianie:
1)
warunków
udziału w postępowaniu,
2)
przez
oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez
zamawiającego
-
które
zamawiający wskazuje w ogłoszeniu o zamówieniu, specyfikacji istotnych warunków
zamówienia lub zaproszeniu do składania ofert.
Wymagane przez zamawiającego
oświadczenia i dokumenty, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp nie obejmują
oferty, dlatego na podstawie art. 26
ust. 3 Pzp oferta nie podlega natomiast uzupełnieniu oferta. Przepisy Pzp nie
przewidują bowiem wezwania wykonawcy do powtórnego złożenia oferty. Zamawiający
na podstawie art. 87 ust. 1 Pzp w toku badania i oceny ofert zamawiający
może natomiast żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych
ofert, z tym że niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym a
wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz dokonywanie jakiejkolwiek
zmiany w jej treści.
Wyjątkiem w tym zakresie jest art. 87
ust. 1a Pzp, który dopuszcza w postępowaniu prowadzonym w trybie dialogu
konkurencyjnego w toku badania i oceny ofert zamawiający możliwość żądania od
wykonawców sprecyzowania i dopracowania treści ofert oraz przedstawienia
informacji dodatkowych, jednakże z wyłączeniem dokonywania istotnych zmian w
treści ofert oraz zmian wymagań zawartych w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia.
Podkreślić należy, iż w wyrokach
KIO/UZP 864/08, KIO/UZP 944/08, KIO/UZP 1090/08, KIO/UZP 412/09, KIO/UZP 455/09
Krajowa Izba Odwoławcza, odnosząc się do zagadnienia pojęcia „oferty” zwróciła uwagę, iż zamawiający
nie może żądać na podstawie art. 87 ust. 1 Pzp wyjaśnień dotyczących oświadczeń
lub dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp (por. KIO/UZP 864/08,
KIO/UZP 944/08, KIO/UZP 1090/08, KIO/UZP 412/09, KIO/UZP 455/09), gdyż przepis ten dotyczy oferty. Żądanie
złożenia wyjaśnień dotyczących oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w art.
25 ust. 1 Pzp przewiduje natomiast art. 26 ust. 4 Pzp.
Treścią oferty w odróżnieniu od jej
formy jest merytoryczna zawartość oferty, dlatego zastosowanie art. 87 ust. 1
Pzp powinno dotyczyć wyłącznie ustalania prawidłowej wykładni oświadczenia woli
wykonawcy. Zamawiający nie ma natomiast obowiązku wyjaśniania treści oferty w
sytuacji, gdy stwierdzi, że oferta podlega odrzuceniu (np. została złożona
przez wykonawcę wykluczonego z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia
lub niezaproszonego do składania ofert).
Ponieważ ofertą nie są: oświadczenie
o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu oraz dokumenty potwierdzające
spełnianie warunków udziału w postępowaniu, w art. 20 ust. 1 Pzp ustawodawca
wyróżnił czynności polegające na ocenie spełniania przez wykonawców warunków
udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia oraz czynności polegające na
badania i ocenie ofert.
Ocena spełniania przez wykonawców
warunków udziału w postępowaniu jest oparta na składanych wraz z ofertą lub
wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oświadczeniu o spełnianiu
warunków udziału w postępowaniu oraz dokumentach potwierdzających spełnianie
warunków udziału w postępowaniu. Czynność badania ofert dotyczy wyłącznie
badania treści merytorycznej złożonej oferty, a nie oświadczenia o spełnianiu
warunków udziału w postępowaniu oraz dokumentów potwierdzających spełnianie
warunków udziału w postępowaniu.
Wyraźne rozróżnienie pojęcia „oferty”
oraz innych dokumentów nie będących ofertą występuje w trybach ograniczonych.
Przykładowo w trybie przetargu nieograniczonego wraz z wnioskiem o dopuszczenie
do udziału w przetargu ograniczonym wykonawca składa oświadczenie o spełnieniu
warunków udziału w postępowaniu, a jeżeli zamawiający żąda dokumentów
potwierdzających spełnianie warunków, również te dokumenty (art. 50 ust. 1
Pzp). Ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu dokonywana jest
natomiast na podstawie złożonych wraz wnioskiem o dopuszczenie do udziału w
przetargu ograniczonym: oświadczeniu o spełnieniu warunków udziału w
postępowaniu, a jeżeli zamawiający żąda dokumentów potwierdzających spełnianie
warunków, również tych dokumentów. Dopiero po dokonaniu oceny spełniania przez
wykonawców warunków udziału w postępowaniu, zamawiający zaprasza do składania
ofert wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, w liczbie
określonej w ogłoszeniu zapewniającej konkurencję, nie mniejszej niż 5 i nie
większej niż 20.
Podkreślić również należy, iż nadanie
w jednym akcie prawnym (ustawa - Prawo zamówień publicznych), różnym pojęciom (oferta, oświadczenie o
spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, dokumenty potwierdzające spełnianie
warunków udziału w postępowaniu) jednego znaczenia, przeczyłoby zasadom
techniki prawodawczej.
Na znaczenie pojęcia „oferty” zwrócił
uwagę Urząd Zamówień Publicznych w komentarzu „Instytucja odrzucenia oferty ze względu na
niezgodność jej treści z treścią SIWZ (art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp) - przykłady
nieprawidłowości wykrywanych w toku kontroli przeprowadzanej przez Prezesa UZP” (zob. Informator Urzędu Zamówień Publicznych Listopad 2009 r. Nr 5) , w którym stwierdził, iż „Kwestia
zakresu pojęciowego „treści oferty” była już przedmiotem analizy Krajowej Izby
Odwoławczej zawartej w wyroku z dnia z dnia 8 czerwca 2009 r. (sygn. akt
KIO/UZP 663/09), w którym skład Izby wskazał, że: „Treść oferty należy rozumieć
jako treść zobowiązania wykonawcy do zgodnego z żądaniami zamawiającego
wykonania zamówienia. Na tak rozumianą treść oferty składa się nie tylko sam
formularz ofertowy (czy ściślej: wyrażone w nim oświadczenie woli wykonawcy),
ale również wszystkie dookreślające i precyzujące zobowiązanie wykonawcy, a
składane wraz z formularzem ofertowym dokumenty (np. plany, rysunki, projekty,
kosztorysy... itp.)”.
Za dokumenty dookreślające i
precyzujące zobowiązanie wykonawcy nie można zatem uznać oświadczeń i
dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz
przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez
zamawiającego.
Podkreślić należy, iż w dalszej
części uzasadnienia wyroku KIO/UZP 663/09 Krajowa Izba Odwoławcza jednoznacznie
wskazała, iż „Na treść oferty nie składa
się oświadczenie wykonawcy czy inne dokumenty potwierdzające np. stan jego
rachunku bankowego czy przebyte doświadczenie zawodowe. Co do zasady dokumenty
te potwierdzają podmiotowe cechy wykonawcy, które uprawdopodabniają, iż jest
zdolny do wykonania zamówienia o wymaganym stopniu komplikacji i rozmiarach,
same w sobie nie stanowią jednak żadnego zobowiązania dla wykonawcy, że przy
wykonywaniu zamówienia będzie np. używał osób lub sprzętu, który wykazał dla
potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu”. W odniesieniu do
składników, które mieszczą się w pojęciu treści oferty wart przytoczenia jest
również fragment uzasadnienia wyroku KIO/UZP 412/09, w którym Krajowa Izba
Odwoławcza wskazała, że: „Dokumenty
potwierdzające spełnianie warunków udziału w postępowaniu nie stanowią treści
oferty”.
* * *
Autor: Józef Edmund Nowicki
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz