Zgodnie z
art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2010r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.) - w skrócie „Pzp”,
wykonawca może zwrócić
się do zamawiającego o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, a zamawiający jest obowiązany udzielić wyjaśnień niezwłocznie,
jednak nie później niż:
1)
na
6 dni przed upływem terminu składania ofert,
2)
na
4 dni przed upływem terminu składania ofert - w przetargu ograniczonym oraz
negocjacjach z ogłoszeniem, jeżeli zachodzi pilna potrzeba udzielenia
zamówienia,
3)
na
2 dni przed upływem terminu składania ofert - jeżeli wartość zamówienia jest
mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8
Pzp
-
pod
warunkiem że wniosek o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia wpłynął do zamawiającego nie później niż do końca dnia, w którym
upływa połowa wyznaczonego terminu składania ofert.
Na bieg terminu składania wniosku o
wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie wpływa
przedłużenie terminu składania ofert.
Tylko w przypadku, gdy wniosek o
wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia wpłynął po
upływie terminu składania wniosku, o którym mowa w art. 38 ust. 1 Pzp, lub
dotyczy udzielonych wyjaśnień, zamawiający może udzielić wyjaśnień albo
pozostawić wniosek bez rozpoznania.
Użyty w art. 38 ust. 2 Pzp termin „niezwłocznie” należy interpretować jako
termin realny w okolicznościach danego miejsca i czasu, przy uwzględnieniu
treści wniosku o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia
oraz z uwzględnieniem staranności przyjętej w stosunkach danego rodzaju (arg. z
art. 355 § 1 Kc). Tym samym, termin „niezwłocznie”,
którym ustawodawca posłużył się w art. 38 ust. 1 Pzp, należy interpretować w
ten sposób, iż zamawiający jest obowiązany udzielić wyjaśnień niezwłocznie,
jeżeli nie istnieją obiektywne przeszkody uniemożliwiające udzielenie wyjaśnień
lub natychmiast po ustaniu tych przeszkód. Należy zwrócić uwagę, że z art. 38
ust. 1 Pzp wynika, iż zamawiający jest obowiązany udzielić wyjaśnień tylko
wówczas, gdy z pisma (wniosku) wykonawcy
wynika, iż zwraca się on do zamawiającego o wyjaśnienie treści specyfikacji
istotnych warunków zamówienia.
Zgodnie z art. 38 ust. 2 Pzp treść
zapytań wraz z wyjaśnieniami zamawiający przekazuje wykonawcom, którym
przekazał specyfikację istotnych warunków zamówienia, bez ujawniania źródła
zapytania, a jeżeli specyfikacja jest udostępniana na stronie internetowej,
zamieszcza na tej stronie. Z przepisu tego wynika, iż zamawiający jest
obowiązany przekazać treść zapytań wraz z wyjaśnieniami wyłącznie wykonawcom,
którym przekazał specyfikacje istotnych warunków zamówienia. Należy zauważyć, że w przypadku trybu przetargu
nieograniczonego procedura przekazania specyfikacji istotnych warunków
zamówienia została unormowana w art. 42 ust. 2 Pzp. Zgodnie z tym przepisem w trybie przetargu nieograniczonego na wniosek wykonawcy
zamawiający przekazuje w terminie 5 dni specyfikację istotnych warunków
zamówienia. Złożenie wniosku o przekazanie specyfikacji istotnych warunków
zamówienia oraz przekazanie specyfikacji następuje w sposób określony w art. 27
ust. 1 - 3 Pzp. Podkreślić należy, iż wybrany sposób przekazywania specyfikacji
istotnych warunków zamówienia nie może ograniczać konkurencji, zawsze jednak dopuszczalna
jest forma pisemna, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w Pzp (art. 27 ust.
3 Pzp).
W związku z powyższym, w trybie
przetargu nieograniczonego wykonawcy, którym zamawiający nie przekazał
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z treścią zapytań wraz z
wyjaśnieniami, bez ujawniania źródła zapytania, będą mogli zapoznać się na
stronie internetowej, na której jest udostępniana specyfikacja.
W pozostałych trybach udzielania zamówień publicznych, w których
sporządza się specyfikację istotnych warunków zamówienia, specyfikację
przekazuje się:
1)
wraz
z zaproszeniem do składania ofert - w trybie przetargu ograniczonego (art. 51
ust. 4 Pzp),
2)
wraz
z zaproszeniem do składania ofert wstępnych, a następnie ofert - w trybie
negocjacji z ogłoszeniem (art. 57 ust. 5, art. 60 ust. 4 Pzp),
3)
wraz
z zaproszeniem do składania ofert - w trybie dialogu konkurencyjnego (art. 60e
ust. 3 Pzp),
4)
wraz
z zaproszeniem do składania ofert - w trybie negocjacji bez ogłoszenia (art. 64
ust. 3 Pzp),
5)
wraz
z zaproszeniem do składania ofert - w trybie zapytania o cenę (art. 71 ust. 2
Pzp).
W związku z powyższym w innych niż
przetarg nieograniczony, trybach udzielania zamówień publicznych, w których
sporządza się specyfikację istotnych warunków zamówienia, treść zapytań wraz z
wyjaśnieniami zamawiający przekazuje:
1)
wszystkim
wykonawcom, których zaprosił do składania ofert - w trybie przetargu
ograniczonego, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia i zapytania o
cenę,
2)
wszystkim
wykonawcom, których zaprosił do składania ofert wstępnych, a następnie ofert -
w trybie negocjacji z ogłoszeniem.
Brak jest zatem podstaw do żądania
przez podmioty wykonujące kontrolę prawidłowości stosowania przepisów Pzp,
udokumentowania przez zamawiającego przekazania wyjaśnienia treści specyfikacji
istotnych warunków zamówienia, wykonawcom, którzy zwrócili się do zamawiającego o
wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ale którym
zamawiający nie przekazał specyfikacji, gdyż nie złożyli wniosku o jej
przekazanie, zgodnie z art. 42 ust. 2 Pzp, jeżeli postępowanie było lub jest
prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego.
Zmiana treści specyfikacji istotnych
warunków zamówienia.
Zgodnie z art. 38 ust. 4 Pzp w
uzasadnionych przypadkach zamawiający może przed upływem terminu składania
ofert zmienić treść specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Również w
przypadku zmiany treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, zgodnie z
art. 38 ust. 4 zdanie drugie Pzp, dokonaną zmianę specyfikacji zamawiający
przekazuje niezwłocznie wszystkim wykonawcom, którym przekazano specyfikację
istotnych warunków zamówienia, a jeżeli specyfikacja jest udostępniana na
stronie internetowej, zamieszcza ją także na tej stronie.
W związku z powyższym, w trybie
przetargu nieograniczonego wykonawcy, którym zamawiający nie przekazał
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z dokonaną zmianę specyfikacji,
będą mogli zapoznać się na stronie internetowej, na której jest udostępniana
specyfikacja.
Mając na względzie art. 38 ust. 4
zdanie drugie oraz art. 51 ust. 4, art. 57 ust. 5, art. 60 ust. 4, art. 60e
ust. 3, art. 64 ust. 3 oraz art. 71 ust. 2 Pzp, w innych niż przetarg
nieograniczony, trybach udzielania zamówień publicznych, w których sporządza
się specyfikację istotnych warunków zamówienia, dokonaną zmianę specyfikacji
zamawiający przekazuje niezwłocznie:
1)
wszystkim
wykonawcom, których zaprosił do składania ofert - w trybie przetargu
ograniczonego, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia i zapytania o
cenę,
2)
wszystkim
wykonawcom, których zaprosił do składania ofert wstępnych, a następnie ofert -
w trybie negocjacji z ogłoszeniem.
Brak jest zatem podstaw do żądania
przez podmioty wykonujące kontrolę prawidłowości stosowania przepisów Pzp,
udokumentowania przez zamawiającego przekazania zmiany treści specyfikacji
istotnych warunków zamówienia, wykonawcom, którym zamawiający nie przekazał specyfikacji, gdyż nie
złożyli wniosku o jej przekazanie, zgodnie z art. 42 ust. 2 Pzp, jeżeli
postępowanie było lub jest prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego.
* * *
Autor: Józef Edmund Nowicki
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz