Problem
zmów przetargowych (cenowych) i naruszanie zasad konkurencyjności w
przetargach, były, jak można zakładać, przyczyną do wprowadzenia
jednej z ostatnich zmian w ustawie Prawo Zamówień Publicznych
(„PZP”). Ustawa z dnia 12 października 2012 r. o
zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o
koncesji na roboty budowlane lub usługi,
wśród
licznych zmian, dokonała nowelizacji art. 24 i wprowadziła (od
20.02.2013) nową przesłankę wykluczenia wykonawców. Zgodnie
z art. 24 ust. 2 pkt 5 ustawy PZP zamawiający
będzie miał obowiązek wykluczenia wykonawców, którzy należąc
do tej samej grupy kapitałowej, w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego
2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz.
331, z późn. zm.; „u.o.k.k”), złożyli odrębne oferty lub
wnioski o dopuszczenie do udziału w tym samym postępowaniu, chyba
że
wykażą, iż istniejące między nimi powiązania nie prowadzą do
zachwiania uczciwej konkurencji pomiędzy wykonawcami w postępowaniu
o udzielenie zamówienia.
Odniesienie
do definicji grupy kapitałowej z ustawy u.o.k.k oznacza bardzo
szerokie ujęcie wzajemnych powiązań między podmiotami. Zgodnie
z definicją zawartą w art. 4 pkt 14 u.o.k.k. grupę kapitałową
tworzą wszyscy przedsiębiorcy, którzy są kontrolowani w sposób
bezpośredni lub pośredni przez jednego przedsiębiorcę włącznie
z tym przedsiębiorcą. Pomiędzy przedsiębiorcami wchodzącymi w
skład tej samej grupy kapitałowej zachodzą zatem relacje dominacji
i zależności, które mogą przybierać zarówno proste jak i bardzo
rozbudowane formy (np. jedna spółka dominująca i jej kilkanaście
spółek zależnych, z różnymi poziomami dominacji i zależności,
gdzie ten sam podmiot może być zarówno w stosunku dominacji jak i
zależności).
Powstaje
pytanie, czy wobec jak się uważa generalnie zamkniętego katalogu
podstaw do wykluczenia zawartego w art. 45 dyrektywy klasycznej
2004/18/WE w którym brak jest odniesienia do powiązań kapitałowych
wykonawców jako podstawy wykluczenia, nowe regulacje krajowe są
zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Problematykę
przynależności do tej samej grupy kapitałowej jako przesłankę
wykluczenia rozpatrywał Europejski Trybunał Sprawiedliwości m.in.
w wyroku z dnia 19.05.2009 w sprawie Assitur (C-538/07).
Trybunał
stwierdził, że wyczerpujące wyliczenie w dyrektywie przesłanek
wykluczenia oraz zasada favorem
participationis, czyli
promowanie, aby w przetargu uczestniczyło jak najwięcej
przedsiębiorstw, nie wyłącza jednak uprawnienia państw
członkowskich do ustanowienia, poza tymi podstawami wykluczenia,
norm materialnych mających na celu między innymi zagwarantowanie
poszanowania w dziedzinie zamówień publicznych zasad równego
traktowania wszystkich oferentów i przejrzystości, które stanowią
podwalinę dyrektyw dotyczących udzielania zamówień publicznych,
pod warunkiem jednak że będzie przestrzegana zasada
proporcjonalności czyli że takie środki nie wykraczają poza to,
co jest niezbędne dla osiągnięcia tego celu (pkt 21-23
uzasadnienia orzeczenia C-538/07).
Podkreślono
także jednoznacznie, iż generalne pozbawienie powiązanych ze sobą
przedsiębiorstw prawa do udziału w tym samym postępowaniu
przetargowym byłoby niezgodne z prawem UE, prowadziłoby bowiem w
konsekwencji do ograniczenia konkurencji na szczeblu wspólnotowym
(pkt. 28). Co istotne, w uzasadnieniu wskazano, że grupy kapitałowe
mogą przybierać różne formy i obierać odmienne cele, a zatem nie
można całkowicie wykluczyć, że przedsiębiorstwa zależne będą
dysponowały pewną samodzielnością w prowadzeniu swej polityki
handlowej i działalności gospodarczej i tym samym będą działać
w sposób konkurencyjny.
W
konkluzji należy stwierdzić, iż Zamawiający każdorazowo powinien
ocenić, czy rozpatrywany stosunek
dominacji miał wpływ na treść
ofert przedstawionych przez
powiązanych wykonawców. Nie można
bowiem, zgodnie z duchem
orzecznictwa Trybunału, stosować
automatyzmu w ocenie takich wykonawców. Takie
podejście byłby niezgodny z zasadą proporcjonalności.
Na
gruncie nowych rozwiązań, wprowadzonych nowelizacją PZP, powstaje
pytanie w jaki sposób zamawiający będzie stosował art. 24 ust
2 pkt 5 i dokonywał sprawdzenia powiązań kapitałowych.
Biorąc
pod uwagę praktykę stosowaną przy innych przesłankach
wykluczenia, wykonawca, wraz z wnioskiem lub ofertą, będzie składał
listę podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej albo
informację o tym, że nie należy do grupy kapitałowej. Następnie
zamawiający będzie zwracał się do wykonawcy o udzielenie w
określonym terminie wyjaśnień dotyczących powiązań, o których
mowa w art. 24 ust. 2 pkt 5 PZP, w celu ustalenia, czy zachodzą
przesłanki wykluczenia wykonawcy.
Problem
pojawi się jednak wówczas, gdy w jednym postępowaniu złożą
oferty wykonawcy należący do tej samej grupy kapitałowej.
Po
stronie wykonawców będzie ciężar dowodu i konieczność
wykazania, że istniejące między nimi powiązania nie prowadzą do
zachwiania uczciwej konkurencji a tym samym, że złożone przez
nich ofert nie są ograniczaniem konkurencji. Powyższe podejście, w
praktyce, będzie wymagało od zamawiającego odpowiedniej wiedzy
prawnej i ekonomicznej na temat powiązań kapitałowych pomiędzy
przedsiębiorcami. Powstaje zasadna wątpliwość co do realności
takiej oceny. Przepis nie wprowadza żadnych wskazówek, jakie dane,
jakie dokumenty wykonawca powinien przedstawić celem wykazania, iż
nie zostaną naruszone zasady konkurencji oraz jakie to mianowicie
zachowania wykonawców w postępowaniu, brak jakich dokumentów
(danych) skutkować powinien wykluczeniem.
Podsumowując,
można stwierdzić, iż nowelizacja art. 24 ust 2 PZP, będąca próbą
wykluczenia zmów przetargowych (zmów cenowych) prawdopodobnie nie
doprowadzi do zmniejszenie tego niewątpliwe szkodliwego zjawiska.
Przeważająca większość zmów (jak wynika z analizy decyzji
udostępnianych na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów)
nie pojawia się pomiędzy firmami należącymi do jednej grupy
kapitałowej, lecz pomiędzy firmami odrębnymi prawnie i kapitałowo.
Po stronie wykonawców, nowelizacja powoduje powstanie nowych
obowiązków i konieczności przedstawiania pakietu nowych
dokumentów, przy jednoczesnym braku pewności w jaki sposób dany
zamawiający będzie interpretował nowe przepisy i jakie dokumenty,
dane, uzna za wystarczające dla wykazania, iż nie zostaną
naruszone zasady konkurencyjności i wykonawca nie będzie podlegał
wykluczeniu na podstawie art. 24. Ust 2 pkt 5 PZP. Kluczową rolę
jak zawsze odegra praktyka i orzecznictwo KIO oraz sądów.
* * *
Autor: Edyta Snakowska-Estorninho
Więcej na ten temat w piśmie "Zamawiający. Zamówienia Publiczne w Praktyce".
czy ktoś ma praktyczne doswiadczenia z "grupą kapitałową", jak to weryfikuja zamawiajacy?
OdpowiedzUsuń