Zamawiający
przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zobligowany
jest między innymi do oszacowania wartości zamówienia
z należytą starannością. Zobowiązany jest również do zabezpieczenia środków
finansowych przeznaczonych na realizację zamówienia publicznego. Zagadnieniem
które budzi spore wątpliwości zamawiających jest okoliczność wszczęcia
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego- pomimo wartości szacunkowej
tego zamówienia- wyższej niż kwota jaką zamawiający dysponuje. Istotne staje
się przy tym prawidłowe rozumienie wzajemnych relacji pomiędzy pojęciami: kwoty wartości szacunkowej zamówienia
oraz kwoty
jaką zamawiający
zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia, którą
zamawiający podaje do wiadomości przed otwarciem ofert złożonych w
postępowaniu.
W
praktyce udzielania zamówień funkcjonuje jeszcze pojęcie „kwoty którą zamawiający może
przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia” – będącej z reguły
rezultatem decyzji zamawiającego o zwiększeniu kwoty jaką miał zamiar
przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia (przykładowo: po dokonaniu korekt w
budżecie).
Kwota,
jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia
(często określana jako „kwota zamiarów”), jest odczytywana podczas sesji
otwarcia ofert przetargowych bezpośrednio przed ich otwarciem. Należy przyjąć
iż dla wszystkich stron postępowania informacja o wysokości tej kwoty jest
niezwykle ważna, gdyż determinuje możliwość unieważnienia przez zamawiającego
postępowania o udzielenie zamówienia w przypadku, gdy cena najkorzystniejszej
oferty lub oferta z najniższąceną ją przewyższa, a zamawiający nie ma możliwości
zwiększenia tej kwoty do ceny najkorzystniejszej oferty (art. 93 ust. 1 pkt 4 w
zw. z art. 86 ust. 3 ustawy pzp). Nie należy jednakże tej kwoty utożsamiać z
wartością szacunkowązamówienia o której mowa w art. 32 ust. 1 ustawy pzp.
Ustalenie
wartości szacunkowej zamówienia należy do kategorii czynności
przygotowawczych prowadzonych przez zamawiającego przed wszczęciem postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego. Ustalenie tej wartości (zawsze będzie to
wartość netto) ma przede wszystkim znaczenie dla ustaleń proceduralnych co do
zasad prowadzenia danego postępowania (m.in. kwota ta stanowi dla zamawiającego
punkt odniesienia decydujący o kwalifikacji zamówienia powyżej lub poniżej
progów unijnych, decyduje o wartości wadium etc.).
Podnieść
należy, iż wartość szacunkowa zamówienia odzwierciedla rynkową cenę przedmiotu,
który jest objęty postępowaniem- stanowi wycenę przedmiotu zamówienia w
odniesieniu do aktualnych cen rynkowych. Warto zauważyć iż wycena ta nierzadko
różni się od cen ofert złożonych w postępowaniu. Sposoby wyceny wartości
zamówienia wskazane są w art. 33 do 35 ustawy pzp.
Kwota,
jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia (tzw.
„kwota zamiarów”) co do zasady jest kwotąwynikającą z planu finansowego (lub
innego spełniającego podobne funkcje dokumentu- np.: planu inwestycyjnego)
zamawiającego i oznacza środki, jakie mają być przeznaczone na pokrycie
realnych wydatków z tytułu realizacji zamówienia. Przy określaniu tej kwoty
należy uwzględnić przede wszystkim rzeczywiste możliwości finansowe
zamawiającego. Kwota ta stanowi deklaracjęzamawiającego w zakresie posiadanych
przez niego w danym momencie środków finansowych i może się zmienić na dalszym
etapie postępowania w wyniku zwiększenia przez zamawiającego wysokości środków
przeznaczonych na sfinansowanie zamówienia (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z
14 lipca 2010, KIO/UZP 1286/10). W tym aspekcie w praktyce udzielania zamówień
ukształtowały się pojęcia: kwota jaką zamawiający „zamierza przeznaczyć” oraz
„kwota jakązamawiający może przeznaczyć” (ustawowe określenie tych pojęć
funkcjonowało w przepisach pzp do grudnia 2009 roku).
W
rezultacie kwota „możliwości” może przewyższać sumę, którązamawiający zamierzał
przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Taka sytuacja jest możliwa, jeżeli
zamawiający był w stanie zwiększyć kwotę jaką zamierzał przeznaczyć na
sfinansowanie zamówienia do kwoty, jaka odpowiadałaby cenie najkorzystniejszej
oferty.
Reasumując zatem, w ramach obecnie obowiązujących
przepisów ustawy dopuszczalna staje się sytuacja wszczęcia postępowania pomimo
tego, iż wartość szacunkowa zamówienia jest wyższa niż kwota jaką zamawiający
zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Ustawodawca bowiem celowo
wprowadził wyraźne rozróżnienie tych kwot- ustalanych w różnych etapach
czynności podejmowanych przez zamawiającego zmierzających do udzielenia
zamówienia publicznego.
Zarówno
literalne brzmienie tych pojęć, jak i ich znaczenie nie są tożsame co z wysokim
prawdopodobieństwem może powodować, iżodpowiadające tym pojęciom kwoty będą
różne.
Dodatkowo
pojęcia te odnoszą się do zupełnie innych okoliczności. Szacunkowa wartość
zamówienia powinna odzwierciedlać rynkowąwartość przedmiotu zamówienia, a kwota
przeznaczona na finansowanie może byćwyższa, jeżeli zamawiający dysponuje
znaczącymi środkami, lub znacząco niższa, jeżeli zamawiający liczy na efekt
wzajemnej konkurencji wykonawców ubiegających się o realizację zamówienia- i
tym samym obniżenie cen ofertowych.
Warto zauważyć iż wskazane pojęcia
pełnią również doniosłą rolę w aspekcie ustawowych przesłanek unieważnienia
postępowania (oraz ochrony interesu prawnego stron postępowania).
Wskazać
należy, iż podana podczas otwarcia ofert „kwota zamiarów” wiąże
zamawiającego w okolicznościach, gdy cena oferty najkorzystniejszej jest od
niej niższa nawet wówczas, gdy w rezultacie niespodziewanych okoliczności kwota
ta uległa zmniejszeniu. W rezultacie zamawiający będzie zobowiązany do
udzielenia zamówienia- o ile nie wystąpią inne przesłanki jego unieważnienia.
Kwota
wskazana w trakcie otwarcia ofert nie będzie wiążąca dla zamawiającego w
sytuacji, gdy cena najkorzystniejszej oferty jąprzekroczy -w tej sytuacji
zamawiający będzie uprawniony do unieważnienia postępowania (po dokonaniu
analizy możliwości zwiększenia tej kwoty do ceny oferty najkorzystniejszej).
Kwota
ta- a właściwie jej upublicznienie, w rezultacie pełni również funkcję ochronną
dla uczestników postępowania, gdyż z jednej strony umożliwia zamawiającym
unieważnienie postępowania w sytuacji braku możliwości sfinansowania zamówienia
na warunkach ceny oferty przetargowej przekraczającej jego możliwości
finansowe, z drugiej zaś chroni wykonawców przed nieuprawnionym unieważnieniem
postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 pzp. wynikającym jedynie w
wyniku subiektywnych, arbitralnych decyzji zamawiającego.
Autor: Małgorzata Pętela
tytuł troche wprowadza w błąd- oczywiste jest, że może być niższa. W pytaniu powinno być raczej czy może być wyższa
OdpowiedzUsuńArtykuł mało profesjonalny. Zgadzam się z wypowiedzią wyżej. Błędy.
OdpowiedzUsuńJeśli jest jakiś błąd to proszę o wskazanie tego błędu.
OdpowiedzUsuńszacunkowa wartość zamówienia zawsze powinna być mniejsza od kwoty na realizację zamówienia!
OdpowiedzUsuńKwota jaką Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, może być oczywiście wyższa, jak również niższa od wartości szacunkowej zamówienia. W tym miejscu warto przywołać wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 8 lipca 2010 r. (sygn. akt. KIO/UZP 1339/10), w którym Izba wskazała, że: „Faktem jest, że zamawiający - przed otwarciem ofert - podał kwotę, którą zamierza przeznaczyć na „sfinalizowanie zamówienia”, jednak brak jest podstaw prawnych, aby kwotę, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, wskazywaną na podstawie art. 86 ust. 3 ustawy Pzp (skład orzekający Izby przyjął, że taką właśnie kwotę miał na myśli zamawiający, posługując się sformułowaniem „sfinalizowanie zamówienia”) utożsamiać z wartością szacunkową zamówienia ustaloną przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie przepisu art. 32 ust.1 ustawy Pzp i w tym przypadku powiększoną o podatek od towarów i usług VAT. Wartości te mogą się różnić, tj. zarówno kwota, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia może być większa, jak i mniejsza od wartości szacunkowej zamówienia powiększonej o VAT. Ryzyko decyzji co do przyjęcia kwoty, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, będącej kwotą równą, mniejszą lub większą od wartości szacunkowej zamówienia, powiększonej o podatek VAT, obciąża zamawiającego.”
OdpowiedzUsuńw skład wartości szacunkowej zamówienia wchodzi wszystko i kwota realizacji zadania i opinie prawne i inne dokumenty oraz nadzory więc kwota jaką Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia (z zamówienia ) zawsze będzie niższa, jeśli była by wyższa to źle wyliczył szacunkową wartość i istnieje prawdopodobieństwo manipulacji.
OdpowiedzUsuńBzdura totalna wartość szacunkową ustalasz choćby na podstawie kosztorysu ( i tyle masz mieć zabezpieczone w budżecie) i np. wychodzi że jest to 80 000 netto a po złożeniu przez wykonawców ofert wybierasz najniższą, która wynosi 60 000 netto i niby jest manipulacja?????
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy wpis. Niedawno założyłam swoją pierwsza firmę i wiele spraw formalnych jest wciąż dla mnie niejasnych. Waz blog rozjaśnia mi wiele moich wątpliwości. Dziękuje i pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń