Postanowieniem z dnia 6 marca 2013 r. (sygn. akt V SA/Wa 563/13), Wojewódzki Sąd
Administracyjny w Warszawie, odrzucił skargę na pismo Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych z dnia 3 grudnia 2012 r. (znak: UZP/DP/O-AGA/34953/12249/12) w
przedmiocie braku uzasadnionych podstaw do wytoczenia przez Prezesa Urzędu
Zamówień Publicznych powództwa o unieważnienie części umowy w sprawie zamówienia
publicznego. W uzasadnieniu postanowienia Sąd wskazał, że orzeczenie administracyjne ma
charakter władczy i określa sytuację prawną indywidualnie oznaczonego adresata
(jego prawa i obowiązki) w indywidualnej sprawie. Takiego charakteru nie posiada
interpretacja przepisów prawa oraz informacja o braku uzasadnionych podstaw do
wytoczenia powództwa przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych na podstawie art.
144a ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp.
W uzasadnieniu postanowienia Sąd wskazał, że
orzeczenie administracyjne ma charakter władczy i określa sytuację prawną
indywidualnie oznaczonego adresata (jego prawa i obowiązki) w indywidualnej
sprawie. Takiego charakteru nie posiada interpretacja przepisów prawa oraz
informacja o braku uzasadnionych podstaw do wytoczenia powództwa przez Prezesa
Urzędu Zamówień Publicznych na podstawie art. 144a ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. W ramach posiadanych kompetencji Prezes Urzędu
Zamówień Publicznych jest uprawniony do dokonywania ogólnej interpretacji
przepisów ustawy Pzp, nie rozstrzyga zaś w sprawach indywidualnych sporów
prawnych, powstałych w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umowy
w sprawie zamówienia publicznego. Takie uprawnienie przysługuje jedynie sądom
powszechnym.
W związku z powyższym przyjąć należy, iż stanowiska
Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych dotyczące wniosków o zaskarżenie czynności
zamawiających, skierowania wystąpień do zamawiających albo zaopiniowania
zaistniałych kwestii, nie mogą stanowić przedmiotu skutecznej, podlegającej
merytorycznemu rozpoznaniu, skargi do sądu administracyjnego.
Pismo Urzędu Zamówień Publicznych nie jest aktem
administracyjnym, nie ma formy decyzji administracyjnej ani postanowienia, a w
konsekwencji organ administracji nie ma obowiązku pouczenia strony o
dopuszczalności wniesienia skargi (arg. z art. 107 § 3 zd. 2 k.p.a.).
Treść postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 marca 2013 r.
źródło: UZP
_________________________________________________
Darmowa wyszukiwarka przetargów publicznych informa24.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz