
Żądanie
odwołującego opierało się na art. 22 ust 1 pkt 1 ustawy Pzp, zgodnie z którym o udzielenie zamówienia mogą ubiegać
się wykonawcy, którzy spełniają warunki dotyczące posiadania uprawnień do
wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa
nakładają obowiązek ich posiadania. W przedmiotowym postępowaniu taki warunek
nie został przez zamawiającego postawiony.
Zamawiający w
swojej argumentacji podnosił, iż działalność regulowana nie jest działalnością
koncesjonowaną ani też działalnością, której wykonywanie wiąże się z obowiązkiem
uzyskania zezwolenia, licencji lub zgody. Formalną podstawą prawną działalności
(realizacji umów) w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości jest uzyskanie przez przedsiębiorcę wpisu do rejestru działalności regulowanej. Jak czytamy w jednym z
komentarzy prawny wymóg uzyskania koncesji, zezwoleń, licencji itd. do podjęcia
i wykonywania działalności gospodarczej jest wyrazem reglamentacyjnej
działalności państwa w stosunku do mającej rangę zasady konstytucyjnej swobody
działalności gospodarczej. Wykonywanie działalności gospodarczej na terenie RP jest
wolne dla wszystkich na równych zasadach. Ograniczenie wolności działalności
gospodarczej jest dopuszczalne tylko w drodze ustawy i tylko ze względu na
ważny interes publiczny (art. 22 i 31 Konstytucji RP). Ograniczenie prawa do
wolnego prowadzenia działalności następuje poprzez wprowadzanie przez ustawy
rodzajów działalności administracyjnie reglamentowanej, tj. takich
działalności, których prowadzenie wymaga uzyskania koncesji, zezwolenia, licencji
itd. Natomiast działalność regulowana, o której mowa w przepisach ustawy o swobodzie działalności
gospodarczej, to nie tyle rodzaj uprawnienia, ile poddanie określonych rodzajów
działalności gospodarczej regulacji administracyjnej (wymóg wpisu do
specjalnego rejestru), pomimo braku możliwości ingerencji państwa w prawo do
wykonywania takiej działalności. Wpis ma więc charakter ochronny w stosunku do
podmiotów korzystających z usług przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą
w obszarach wymagających szczególnej kontroli państwa, ale nie ma cech nadawania
uprawnień do jej wykonywania (M. Stachowiak J.
Jerzykowski Wł. Dzierżanowski Prawo zamówień publicznych Komentarz 4. Wydanie
LEX a Wolters Kluwer business Warszawa 2010) .
Izba
ustaliła i zważyła, iż zarzut wykonawcy w tym zakresie jest bezpodstawny.
Zgodnie z art. 25 ust 1 ustawy Pzp w postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający
może żądać od wykonawców wyłącznie oświadczeń lub dokumentów niezbędnych do
przeprowadzenia postępowania. Zapisy
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od
wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane, wskazują iż wpis
do ewidencji działalności regulowanej
nie jest dokumentem, który zamawiający ma prawo żądać an etapie składania ofert.
Przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest zobowiązany
do uzyskania wpisu do rejestru działalności regulowanej w gminie, na terenie
której zamierza odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, przed
podjęciem czynności wynikających z umowy w sprawie zamówienia publicznego. Brak
jest natomiast podstaw formalnych i prawnych w rozumieniu art. 25 ust 1 pkt 1
ustawy Pzp do żądania załączenia do oferty wpisu do ewidencji działalności
regulowanej, przedsiębiorcy zamierzającego odbierać odpady komunalne od właścicieli
nieruchomości. Powyższe wynika również z treści art. 22 ust 1 pkt 1 ustawy Pzp,
który mówi o uprawnieniach do określonej działalności czy czynności, a nie o
wpisach do ewidencji działalności regulowanej.
Źródło: wyrok Krajowej Izby Odwoławczej
z 8 kwietnia 2013 r. sygn. akt KIO 644/13, KIO 647/13, KIO 648/13, KIO 658/13
* * *
Autor: Roman Cieślak
_________________________________________________
Darmowa wyszukiwarka przetargów publicznych informa24.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz