Procedura
udzielenia zamówienia publicznego nie jest niczym innym jak szczególnym
sposobem zawarcia umowy cywilnoprawnej. W dalszym ciągu zdarzają się jednak
przypadki, w których działania zamawiających oparte na przepisach ustawy Pzp są interpretowane w świetle przepisów Kpa.
Na taki przykład natrafiłem w procedurze, w której jeden z uczestników nie uzupełnił w wyznaczonym terminie i formie dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, a następnie próbował przekonać organizatora postępowania do tego, iż w tym zakresie należy zastosować przepisy k.p.a., co ostatecznie miałoby mu rzekomo gwarantować przywrócenie do postępowania. Cywilnoprawna bądź administracyjnoprawna kwalifikacja procedury ma znaczenie dla ustalenia zakresu przepisów znajdujących zastosowanie także w odniesieniu do zasad rządzących uzupełnianiem dokumentów. Głównym zadaniem ustawy Pzp jest uregulowanie procesu zawierania umów pomiędzy zamawiającymi, a przedsiębiorcami określanymi mianem wykonawców. Ustawa Pzp stanowiąc regulację zawierania umowy cywilnoprawnej jest aktem szczególnym w odniesieniu do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm. – dalej k.c.). Cywilistyczny charakter ustawy wynika bezpośrednio z jej przepisów, które odsyłają do k.c. Zgodnie z art. 14 ustawy Pzp do czynności podejmowanych przez zamawiającego i wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia stosuje się przepisy k.c. o ile postanowienia ustawy nie stanowią inaczej. Kolejnym przepisem odsyłającym do regulacji kodeksowych jest art. 139 ust. 1 ustawy Pzp, zgodnie z którym do umów w sprawach zamówień stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego, o ile przepisy ustawy nie stanowią inaczej.
Konsekwencją
stosowania w ramach procedury udzielenia zamówienia publicznego przepisów k.c.
jest między innymi brak możliwości stosowania przepisów k.p.a. Mając na uwadze
cywilnoprawny charakter postępowania o udzielenie zamówienia publicznego nie
sposób zgodzić się ze stanowiskiem według którego kwestię doręczania
korespondencji zamawiającemu reguluje k.p.a. w art. 39 – 49. Cywilnoprawny
charakter postępowania prowadzonego w trybie ustawy Pzp potwierdza ugruntowane
stanowisko doktryny, a także orzecznictwo sądowe. Jako przykład powołuje się
postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 września 2011 r.
(Sygn. akt II GSK 1842/11). W postanowieniu czytamy m.in.: „...należy wskazać, iż procedury udzielania zamówień publicznych mają
na celu wybór wykonawcy, z którym zostanie zawarta umowa w sprawie zamówienia
publicznego. Zgodnie z art. 139 ust. 1 p.z.p. do czynności podejmowanych w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, stosuje się przepisy kodeksu
cywilnego (Dz. U. z 1964 r., Nr1 6, Poz. 93). Tym samym umowa ta ma charakter
cywilnoprawny a postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego i związane z
nim postępowanie odwoławcze mają charakter spraw cywilnych. Z uwagi na fakt, iż
odnoszą się one do spraw ze stosunków z zakresu prawa cywilnego, mają one
charakter spraw z prawa cywilnego materialnego...” W tych okolicznościach
nie sposób twierdzić, by do odbioru korespondencji przesyłanej w ramach
procedury przetargowej stosować reguły odbioru korespondencji jakimi posługuje
się organ administracji publicznej, ponieważ w postępowaniu przetargowym zamawiający
nie występuje w charakterze organu administracji publicznej.
Procedura
udzielenia zamówienia publicznego jest przeprowadzana pomiędzy podmiotami
(Zamawiającym i Wykonawcą) rozumianymi jako strony stosunku cywilnoprawnego.
Reguły prowadzenia postępowania, a w tym zasady dotyczące korespondencji określa
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia. Uzupełnienie dokumentów składanych
na potwierdzenie spełniania warunków wyłącznie w formie faksu oraz przekazanie
tych samych dokumentów w formie pisemnej, ale już po upływie terminu
wyznaczonego przez zamawiającego nie pozwala na pozytywną weryfikację
spełniania warunków przez wykonawcę. Wymóg prowadzenia procedury w formie
pisemnej wynika wprost z art. 9 ust. 1 ustawy Pzp. Ustawa Pzp nie definiuje
pojęcia pisemności dlatego uwzględniając regulację 14 ustawy Pzp należy
zastosować art. 78 § 1 k.c., zgodnie z którym do zachowania pisemnej formy
czynności prawnej wystarcza złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie
obejmującym treść oświadczenia woli. Obowiązek dochowania formy pisemnej
dotyczy także uczestniczących w postępowaniu wykonawców, o czym świadczą m.in.
postanowienia art. 82 ust. 1 ustawy Pzp. Zasada pisemności postępowania dotyczy
nie tylko samej oferty, ale odnosi się także do pozostałych dokumentów
stanowiących załączniki do oferty, a wymaganych postanowieniami ogłoszenia,
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, czy też zaproszenia do składania
ofert. Dokumenty te, winny być składane w oryginale bądź kopii poświadczonej za
zgodność z oryginałem przez osoby upoważnione do reprezentacji wykonawcy. Wymagania
stawiane formie dokumentów załączanych na potwierdzenie spełniania warunków
udziału w postępowaniu reguluje nie tylko ustawa Pzp, ale także rozporządzenie
Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów,
jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty
mogą być składane (Dz. U. z 2013 r. poz. 231). Zgodnie z § 7 ust. 1 ww.
rozporządzenia dokumenty są składane w oryginale lub kopii poświadczonej za
zgodność z oryginałem przez wykonawcę. Reguła składania dokumentów w formie
pisemnej rozciąga się także na dokumenty jakie zobligowani są złożyć wykonawcy
w ramach odpowiedzi na wezwanie do uzupełniania oferty. Powyższe potwierdza
m.in. treść wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 9 lutego 2011 r. (Sygn.
akt. KIO 210/11). Przedmiotem rozważań Izby była m.in. kwestia formy w jakiej
należało uzupełnić informację z Krajowego Rejestru Karnego. W wyroku czytamy
m.in.: „Dokument składany w ramach
uzupełnienia na podstawie art. 26 ust. 3 nie jest oświadczeniem wykonawcy,
stanowi on dokument składany na potwierdzenie braku podstaw do wykluczenia z
postępowania, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia, w związku z
treścią art. 24 ust. 1 pkt 4-8 ustawy Prawo zamówień publicznych. Do tego
dokumentu stosuje się zatem ogólne reguły dotyczące oferty i dokumentów
składanych w postępowaniu. W tych okolicznościach, nieuprawnionym jest
utożsamianie dokumentu składanego w ramach uzupełnienia z udzieleniem
informacji, oświadczeniem, wnioskiem czy zawiadomieniem, co do których w
konkretnej sytuacji Zamawiający może wprowadzić reguły porozumiewania się
pomiędzy zamawiającym i wykonawcami a także na odwrót, przewidując - zgodnie z
treścią art. 27 ustawy Prawo zamówień publicznych - formę faksu, drogę
elektroniczną [e-mail] lub pisemną. Przepis ten nie stanowi regulacji
szczególnej, która wyłączałaby zasady dotyczące formy składanych dokumentów
przewidziane w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów w sprawie rodzajów
dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy.”.
Konieczność
przestrzegania przywołanych reguł nie oznacza jednak, że organizator
postępowania został pozbawiony uprawnienia do ukształtowania wezwania do
uzupełnienia dokumentów (art. 26 ust. 3 ustawy Pzp) np. w sposób umożliwiający
posłużenie się pomocniczo faksem lub skanem dokumentu. W pełni dopuszczalne
jest wskazanie w treści wezwania, daty do której należy złożyć uzupełnienie, z
zastrzeżeniem iż w tym terminie musi dotrzeć co najmniej np. faks, skan
dokumentu, a dokumenty spełniające wymagania formy pisemnej zostaną dostarczone
w wyznaczonej dacie. Ustawa Pzp nie zabrania stosowania tego typu rozwiązań. Zamawiający
jest więc uprawniony do ich wykorzystywania pod warunkiem równego traktowania wszystkich
uczestników postępowania. Zamawiający korzystając ze swoich uprawnień może
zobligować wykonawców do uzupełniania dokumentów w formie pisemnej, ale
równocześnie może wprowadzić rozwiązanie łączące wykorzystanie innych form
wskazanych w art. 27 ust. 1 ustawy Pzp z formą pisemną. Zastosowanie takiego
rozwiązania pomaga zdynamizować procedurę o udzielenie zamówienia publicznego.
Praktyczne wdrożenie opisanego rozwiązania może polegać na wprowadzeniu w
treści wezwania zapisu o treści: „Dokumenty
składane na potwierdzanie spełniania warunków udziału w postępowaniu muszą być
dostarczone w formie pisemnej. Zamawiający uzna, że złożenie dokumentu
nastąpiło w wymaganym terminie pod warunkiem, że w wyznaczonym terminie do
Zamawiającego wpłynie faks lub mail z uzupełnieniem, a dokument w formie
pisemnej dotrze do Zamawiającego nie później niż 2 dni po terminie wskazanym
powyżej”. Wprowadzenie do korespondencji klauzuli o powyższej treści
informuje wykonawców o tym, że w terminie na uzupełnienie dokumentów można
przysłać faks lub np. skan dokumentu pocztą elektroniczną, przy równoczesnym
przesłaniu oryginału dokumentów np. pocztą lub kurierem, najpóźniej w ciągu
dwóch dni od terminu na uzupełnienie dokumentów.
Jeżeli
z dokumentacji zgromadzonej w trakcie postępowania wynika, iż uzupełnienie
dokumentów dotarło w wymaganym terminie jedynie w formie faksu oraz/lub skanu,
ale dokumenty nie zostały dostarczone w formie pisemnej do dnia przypadającego
na koniec dwudniowego terminu, to zamawiający jest zmuszony wykluczyć
wykonawcę.
Na
potwierdzenie powyższych tez przytaczam dwa wyroki Krajowej Izby Odwoławczej,
wydane w ramach postępowań w trakcie których rozstrzygano podobnego rodzaju
zagadnienia. W wyroku z dnia 28 grudnia 2012 r. (Sygn. akt KIO 2766/12) KIO
potwierdziła obowiązek wykonawcy dostosowania się do wymagań Zamawiającego, co
do formy składanych dokumentów. W wyroku czytamy m.in.: „Natomiast Odwołujący poinformował w drodze elektronicznej przed
upływem tego terminu Zamawiającego o wysłaniu oryginałów dokumentów pocztą,
załączając dodatkowo kopie tych dokumentów w postaci skanów. Odwołujący
skutecznie zatem przekazał Zamawiającemu informację o fakcie wysłania
dokumentów, korzystając w tym zakresie z dopuszczonej w s.i.w.z. formy
przekazywania informacji zwykłą drogą elektroniczną. Natomiast załączone do
wiadomości e-mail dokumenty nie zostały załączone we właściwej formie,
wynikającej wprost z rozporządzenia w sprawie dokumentów.” Analogiczne
stanowisko odnajdujemy w wyroku z dnia 29 lutego 2012 r. (Sygn. akt KIO
344/12), w którym czytamy m.in.: „W
ocenie Izby wymagania określone w wezwaniu Zamawiającego, w zakresie co do
formy składania dokumentów były zgodne z § 6 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 roku w sprawie rodzajów dokumentów, jakich
może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być
składane (Dz. U. 2009 r. Nr 226, poz. 1817). W ocenie Izby Zamawiający nie ma
kompetencji, aby dopuścić uzupełnianie dokumentów w innej formie niż określona
w w/w rozporządzeniu”, i dalej „Zasada
powyższa zostałaby naruszona, gdyby Zamawiający w postępowaniu dopuścił
możliwość uzupełniania dokumentów w formie innej niż wymagają tego przepisy w/w
rozporządzenia. Wada takiego postępowania ujawnia się przez możliwość
dopuszczenia do sytuacji, w której jedni z wykonawców do oferty dołączą
wymagane dokumenty w wymaganej rozporządzeniem formie, inny zaś wykonawca w
ogóle nie dołączy dokumentów i dopiero na wezwanie Zamawiającego uzupełni
dokumenty jedynie w formie faksu lub e-maila - forma niezgodna z
rozporządzeniem”, „Ponadto w ocenie Izby należy bezsprzecznie rozdzielić
funkcję komunikacyjną - Zamawiającego z wykonawcami od funkcji potwierdzania
spełniania warunków udziału w postępowaniu, które są od siebie odrębnie
unormowane i nie mogą być utożsamiane na tym samym poziomie funkcjonalności.”.
* * *
Autor: Bartłomiej Kardas
_________________________________________
Darmowa wyszukiwarka przetargów publicznych informa24.pl
Polecam wyrok Sądu Najwyższego z dnia 7 lipca 2011 r. II CSK 675/10
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy artykuł!
OdpowiedzUsuń