Zgodnie z art. 180 ust. 3 Pzp odwołanie
powinno wskazywać czynność lub zaniechanie czynności zamawiającego, której
zarzuca się niezgodność z przepisami ustawy, zawierać zwięzłe przedstawienie zarzutów, określać żądanie oraz
wskazywać okoliczności faktyczne i prawne uzasadniające wniesienie odwołania.
Jest to dość lakoniczna regulacja jednak skutki niewłaściwego sformułowania zarzutów
mogą być bardzo groźne, gdyż po upływie terminu na wniesienie odwołania nie jest
dopuszczalne zarówno formułowanie jak i doprecyzowywanie treści zarzutów
odwołania.
Skoro zarzuty są rozpatrywane przez
Krajową Izbę Odwoławczą to warto przyjrzeć się co na ten temat mówi sama Izba.
Otóż w wyroku z dnia 11 kwietnia 2013 r. (KIO 589/13) znalazło się kilka ciekawych
wskazówek na ten temat, które prezentujemy poniżej:
- samo powołanie przepisu ustawy Prawo zamówień publicznych, który miałby naruszyć zamawiający, nie tworzy zarzutu;
- zarzut musi być postawiony wyraźnie, to znaczy wskazywać konkretną czynność zamawiającego mającą zdaniem odwołującego naruszać przepis prawa i określić sposób jego naruszenia;
- istotne jest aby zarzut został w pełni sprecyzowany w odwołaniu, gdyż umożliwia to zarówno zamawiającemu jak i potencjalnym uczestnikom postępowania, odniesienie się do kwestionowanych przez odwołującego czynności zamawiającego, tym samym wskazanie konkretnych uchybień zakreśla ramy postępowania odwoławczego;
- za
niedopuszczalne należy uznać wskazywanie na rozprawie zarzutów mających oparcie
tylko w przywołanej podstawie prawnej bez kwestionowania konkretnej czynności zamawiającego
opisanej w odwołaniu.
* * *
Autor: Witold Jarzyński
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz