Zamawiający
stojąc przed dylematem, czy w konkretnym przypadku mogą udzielić zamówienia
dodatkowego, sięgają do przepisu art. 67 ust.1 pkt 5 p.z.p. Sposób zredagowania
tego przepisu, nie zawsze jednak jednoznacznie przesądza o sposobie w jakim
zamówienie to może być udzielone oraz o samej możliwości zastosowania tego
dobrodziejstwa ustawodawcy.
Czemu „dobrodziejstwa
ustawodawcy”? Otóż niewątpliwie jest to instytucja, która w okolicznościach konkretnej sprawy ( o ile
oczywiście zaistnieją ku temu przesłanki) znacząco ułatwia Zamawiającemu
zlecenie realizacji zamówienia. Jednakże mając na uwadze, że w takim przypadku ustawodawca przewiduje
udzielenie zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki, każdorazowo należy
mieć na uwadze, że już sam tryb może powodować zjawiska mające negatywny wpływ
zarówno na zasadę uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców, jak również na kwestie prawidłowego wydatkowania
środków publicznych. Dlatego dokonując oceny i zasadności udzielenia zamówienia
dodatkowego należy przede wszystkim w sposób prawidłowy dokonać wykładni
przesłanek jego zastosowania.
No właśnie,
kiedy udzielenie zamówienia dodatkowego
jest w ogóle możliwe? Zgodnie z art.
67 ust.1 pkt 5 p.z.p. zamówienie dodatkowe może być udzielone pod warunkiem
łącznego spełnienia następujących warunków:
- przede wszystkim można go udzielić jedynie dotychczasowemu wykonawcy, a zatem nie jest możliwe zlecenie realizacji zamówienia dodatkowego dowolnie wybranemu podmiotowi;
- po drugie, zamówienie dodatkowe nie może być objęte zamówieniem uprzednio udzielonym (tzw. zamówieniem podstawowym),
- wartość zamówień dodatkowych nie może przekraczać łącznie 50 % wartości realizowanego zamówienia;
- wykonanie zamówienia dodatkowego jest niezbędne do prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego,
- nie bez znaczenia jest również to, że wykonanie zamówienia dodatkowego
stało konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia,
jeżeli:
a)
z przyczyn technicznych lub
gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego
wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów, lub
b) wykonanie zamówienia
podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego.
Przesłanka nr 1 i 2 zdaje się być na tyle
klarowna, że nie wymaga głębszego omówienia. Warto jednak zwrócić uwagę, że „zamówienie dodatkowe to zamówienie nie przewidziane w specyfikacji, które nie jest, a w
każdym razie nie musi być zamówieniem tego samego rodzaju jak zamówienie
podstawowe” (Orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej z dnia
22.03.2010 r., bDF1/4900/16/18/10/294).
Wykładnia przesłanek zawartych w pkt 3-5 w mojej ocenie stwarza najwięcej problemów interpretacyjnych, czego dowodem może być choćby bogate orzecznictwo KIO w tym zakresie. Biorąc pod uwagę złożoność omawianego zagadnienia, w kolejnych artykułach podejmę się omówienia tej problematyki…
Wykładnia przesłanek zawartych w pkt 3-5 w mojej ocenie stwarza najwięcej problemów interpretacyjnych, czego dowodem może być choćby bogate orzecznictwo KIO w tym zakresie. Biorąc pod uwagę złożoność omawianego zagadnienia, w kolejnych artykułach podejmę się omówienia tej problematyki…
* * *
Autor:
Katarzyna Kaszuba, Aplikant radcowski,
Kancelaria Ślązak, Zapiór i Wspólnicy
Wyszukiwarka przetargów publicznych biznes-polska.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz