Zapisy
nowego rozporządzenia w sprawie dokumentów rozszerzyły możliwość
weryfikacji wykonawcy posługującego
się zdolnościami i potencjałem innych podmiotów celem
uwiarygodnienia własnej zdolności do zrealizowania zamówienia,
przyniosły jednak również nowe praktyczne problemy, zwłaszcza w
odniesieniu do metod, zakresu i sposobów merytorycznej i formalnej
oceny, czy potencjał podmiotu trzeciego zaoferowany w ramach
postępowania jest realny i będzie w dyspozycji wykonawcy w czasie
korzystania z niego przez okres wykonywania zamówienia.
Nowelizacja
ustawy Pzp, która weszła w życie 22 grudnia 2009 r. umożliwiła
wykonawcom korzystanie przy ubieganiu się o udzielenie zamówienia
publicznego z zasobów podmiotów trzecich. Zgodnie z brzmieniem art.
26 ust. 2b ustawy Pzp wykonawca może polegać na wiedzy i
doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania
zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów,
niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków.
Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnić
zamawiającemu, że będzie dysponował zasobami niezbędnymi do
realizacji zamówienia, w szczególności przedstawiając w tym celu
pisemne zobowiązanie tych podmiotów.
Wskazany
wyżej przepis stanowi transpozycję przepisów dyrektywy 2004/18/WE,
które zezwalają wykonawcom na korzystanie z potencjału
technicznego, wiedzy, doświadczenia oraz zdolności ekonomicznej i
środków finansowych należących do innych podmiotów. Zgodnie
bowiem z brzmieniem art. 48 ust. 3 dyrektywy klasycznej, wykonawca
może w stosownych sytuacjach oraz w przypadku konkretnego zamówienia
polegać na zdolnościach innych podmiotów, niezależnie od
charakteru prawnego łączących go z nimi powiązań. Analogicznie,
na podstawie art. 47 ust. 2 dyrektywy wykonawca może polegać na
zdolnościach innych osób wykazując, że spełnia wymogi określone
przez zamawiającego, a dotyczące sytuacji ekonomicznej i
finansowej.
Założeniem
ustawodawcy przy wprowadzeniu przepisu art. 26 ust. 2b ustawy Pzp
było „zwiększenie konkurencyjności postępowań o udzielenie
zamówienia publicznego przez umożliwienie większej liczbie
wykonawców wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu”.
Zamiary ustawodawcy zweryfikowała praktyka, natomiast orzecznictwo
Krajowej Izby Odwoławczej pozwala dostrzec liczne problemy, które
powstały na tle interpretacji przepisu art. 26 ust. 2b ustawy Pzp.
Jak zatem zamawiający powinien oceniać realność udostępnienia
zasobów podmiotów trzecich? Jakie treści winno obejmować
zobowiązanie podmiotu trzeciego do oddania potencjału, by
zamawiający mógł uznać, że warunki udziału w postępowaniu
zostały spełnione przy wykorzystaniu zasobów podmiotu trzeciego?
* * *
Fragment artykułu "Ocena realności udostępnienia potencjału podmiotu trzeciego", Zamawiający. Zamówienia Publiczne w Praktyce 4/2014.
Wyszukiwarka przetargów publicznych biznes-polska.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz