środa, 16 kwietnia 2014

Od dzisiaj zamawiający stosują Pzp do udzielania zamówień publicznych od wartości 30 000 euro

W dniu 16  kwietnia 2014 r. weszła w życie ustawa z dnia 14 marca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 423) przewidująca podniesienie progu zastosowania procedur przewidzianych w Prawie zamówień publicznych dla wszystkich zamawiających do 30 000 euro.

 
Zamawiający w dziedzinach nauki i kultury są od dzisiaj zwolnieni z obowiązku stosowania Pzp do udzielania zamówień o wartościach wyrażonych w złotych równowartości od 30 000 euro do 134 000 (zamawiający rządowi) lub 207 000 euro (uczelnie publiczne, państwowe instytucje kultury, państwowe instytucje filmowe, jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki, jednostki sektora finansów publicznych, dla których organem założycielskim lub nadzorującym są jednostki samorządu terytorialnego), których przedmiotem są dostawy i usługi:
  1. służące wyłącznie do celów badawczych, eksperymentalnych, naukowych i rozwojowych, które nie służą prowadzeniu przez zamawiającego produkcji seryjnej mającej na celu osiągniecie rentowności rynkowej lub pokryciu kosztów badan lub rozwoju (wyłączenie z art. 4 pkt 8a Pzp);
  2. z zakresu działalności kulturalnej związanej z organizowaniem wystaw, koncertów, konkursów, festiwali, widowisk, spektakli teatralnych, przedsięwzięć z zakresu edukacji kulturalnej lub z gromadzeniem materiałów bibliotecznych przez biblioteki lub muzealiów, jeżeli zamówienia te nie służą wyposażeniu zamawiającego w środki trwałe przeznaczone do bieżącej obsługi jego działalności (wyłączenie z art. 4 pkt 8b Pzp).
Do udzielania ww. zamówień, zamawiający będą zobowiązani stosować procedury przewidziane w odrębnych ustawach: o zasadach finansowania nauki oraz organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. W świetle tych przepisów na zamawiającym będzie spoczywał obowiązek:
  1. zamieszczenia ogłoszenia o udzielanym zamówieniu na swojej stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej,
  2. udzielenia zamówienia w sposób zapewniający przejrzystość, równe traktowanie podmiotów zainteresowanych wykonaniem zamówienia oraz z uwzględnieniem okoliczności mogących mieć wpływ na jego udzielenie,
  3. nie udostępniania informacji związanych z zamówieniem, stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczeniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli podmiot zainteresowany wykonaniem zamówienia, nie później niż przed zwarciem umowy o wykonanie tego zamówienia, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane,
  4. zamieszczenia niezwłocznie na swojej stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej informacji o udzieleniu zamówienie z podaniem nazwy (firmy) albo imienia lub nazwiska podmiotu, z którym zawarł umowę o wykonanie zamówienia albo informację o nieudzieleniu zamówienia.
Od dzisiejszego dnia zamawiający przede wszystkim z dziedziny nauki i badań naukowych mogą stosować:
  1. doprecyzowane w zakresie brzmienia wyłączenie przedmiotowe obowiązku stosowania Pzp, przewidziane w art. 4 pkt 3 lit. e Pzp, stosownie do którego nie stosuje się przepisów ustawy Pzp do udzielania zamówień w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenia usług badawczych, które nie są w całości opłacane przez zamawiającego lub z których korzyści (dotychczas własność) nie przypadają wyłącznie zamawiającemu dla potrzeb jego własnej działalności;
  2. nową przesłankę zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki z art. 67 ust. 1 pkt 1a, zgodnie z którą tryb ten będzie mógł znaleźć zastosowanie, gdy przedmiotem zamówienia są rzeczy wytwarzane wyłącznie do celów badawczych, eksperymentalnych, naukowych i rozwojowych, które nie służą prowadzeniu przez zamawiającego produkcji seryjnej, mającej na celu osiąganie rentowności rynkowej lub pokryciu kosztów badań lub rozwoju oraz które mogą być wytwarzane tylko przez jednego wykonawcę;
  3. dopuszczalność unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, jeżeli środki służące sfinansowaniu zamówień na badania naukowe lub prace rozwojowe, które zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia nie zostały przyznane, a możliwość unieważnienia postępowania została przewidziana w zależności od trybu udzielanego zamówienia w ogłoszeniu o zamówieniu, zaproszeniu do negocjacji lub zaproszeniu do składania ofert.
Z kolei zamawiający udzielający zamówień związanych z działalnością kulturalną będą mogli na podstawie dodawanego art. 8 ust. 4 Pzp nie ujawniać, jeżeli będzie to uzasadnione ochroną prywatności lub interesem publicznym oraz wykonawca, przed podpisaniem umowy zastrzeże, że dane te nie mogą być udostępnione:
  1. danych osobowych, w przypadku zamówień udzielanych na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b (przesłanka udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki, gdy zamówienie może być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn związanych  z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów),
  2. wysokości wynagrodzenia, w przypadku zamówień udzielanych na podstawie art. 67.1.1.c (przesłanka udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki, gdy zamówienie może być świadczone tylko przez jednego wykonawcę w przypadku udzielania zamówień w zakresie działalności twórczej lub artystycznej),
w zakresie dostaw lub usług z zakresu działalności kulturalnej związanej z organizowaniem wystaw, koncertów, konkursów, festiwali, widowisk, spektakli teatralnych, przedsięwzięć z zakresu edukacji kulturalnej lub z gromadzeniem materiałów bibliotecznych przez biblioteki lub muzealiów, jeżeli zamówienia te nie służą wyposażeniu zamawiającego w środki trwałe przeznaczone do bieżącej obsługi jego działalności.
Należy podkreślić, że ww. nowe przepisy będą miały zastosowanie do postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz konkursów wszczynanych od dnia dzisiejszego. Przepisy dotychczasowe będą bowiem miały zastosowane do:
  1. postępowań o udzielenie zamówień publicznych i konkursów wszczętych i niezakończonych przed dniem dzisiejszym oraz
  2. umów w sprawie zamówienia publicznego zawartych przed dniem dzisiejszym, jak również do
  3. umów w sprawie zamówień publicznych zawartych po dniu dzisiejszym, ale w następstwie postępowań o udzielenie zamówień publicznych wszczętych przed dniem dzisiejszym.  
Jednocześnie uprzejmie informujemy, że Urząd Zamówień Publicznych przygotował ujednolicony na dzień 16 kwietnie tekst ustawy Prawo zamówień publicznych, który został zamieszczony na stronie www. UZP w zakładce: Prawo krajowe/Ustawa PZP  zamieszczony został Ujednolicony tekst ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, 984, 1047 i 1473 oraz z 2014 r. poz. 423) – stan prawny na dzień 16  kwietnia 2014 r.
 
Wyszukiwarka przetargów publicznych biznes-polska.pl

2 komentarze:

  1. Czy "zamieszczenia niezwłocznie na swojej stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej informacji o udzieleniu zamówienie z podaniem nazwy (firmy) albo imienia lub nazwiska podmiotu, z którym zawarł umowę o wykonanie zamówienia albo informację o nieudzieleniu zamówienia" dotyczy wszystkich zamówień do 30.000, których ogłoszenie o zapytaniu jest publikowane na BIPie- na dostawy i usługi ze wszystkich dziedzin?

    OdpowiedzUsuń
  2. Do 30.000,00 nie obowiązują przepisy UPZP tylko wewnętrzne przepisy, czyli nie trzeba ogłaszać kto wygrał postępowanie- mam rację?

    OdpowiedzUsuń