W dniu 10 kwietnia 2014 roku Europejski Trybunał Obrachunkowy na swojej stronie internetowej opublikował pismo, w którym odniósł się do opracowanego przez Komisję Europejską Sprawozdania o zwalczaniu korupcji w UE (COM 2014 38), które zostało zamieszczone na stronie internetowej KE 3 lutego br.
Europejski Trybunał Obrachunkowy, doceniając wysiłki podjęte przez Komisję Europejską w dziedzinie identyfikacji trendów dotyczących zjawiska korupcji, wskazuje jednocześnie, że sprawozdanie ma charakter nazbyt opisowy. W opinii Trybunał użyteczność Sprawozdania jest ograniczona, gdyż zostało ono oparte na wynikach badań opinii publicznej w zakresie postrzegania zjawiska korupcji, wynikach konsultacji oraz rezultatach przeglądów zastosowania środków antykorupcyjnych, a nie na informacjach na temat ustaleń w konkretnych przypadkach. Trybunał podkreśla, że wyniki przedstawionych przez Komisję Europejską badań opinii publicznej mogą odbiegać od rzeczywistości, tym bardziej, że w Sprawozdaniu praktycznie nie uwzględniono tego jak wyniki postrzegania korupcji przez obywateli i przedsiębiorców korespondują z praktycznymi doświadczeniami Komisji Europejskiej i państw członkowskich UE oraz ustaleniami Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych w przedmiotowym zakresie. Ponadto, Trybunał poprzez wskazanie na przykład wykluczających się wzajemnie wyników badania opinii publicznej na temat korupcji przeprowadzonego w Holandii - gdzie aż 61% obywateli przyznaje, że korupcja jest powszechna w ich kraju, ale jedynie 2% przyznaje że było proszonych lub oczekiwano od nich zapłaty łapówki – wyjaśnia ograniczenia w zakresie użyteczności i wiarygodności wyników ankiet na temat korupcji.
Po drugie, Trybunał wskazuje na potrzebę dopracowania rekomendacji, jakie znalazły się w Sprawozdaniu Komisji w zakresie zwalczania korupcji w UE. Zdaniem Trybunału rekomendacje mają powierzchowny i ogólny charakter, a w związku z tym wymagają uzupełnienia o informacje na temat działań, jakie powinny zostać podjęte w dziedzinie zapobiegania korupcji, formy ich prowadzenia oraz odpowiedzialnych za to podmiotów. Jednocześnie, Trybunał przyznaje, że Sprawozdanie zawiera bardziej dokładne rekomendacje w zakresie działań, jakie powinny zostać podjęte przez poszczególne państwa członkowskie UE.
W swojej opinii, Europejski Trybunał Obrachunkowy porusza także kwestię pewnych nieścisłości związanych z przedstawioną przez Komisję Europejską, oceną zjawiska korupcji w zamówieniach publicznych. Trybunał wskazuje, że w Sprawozdaniu nie omówiono przyczyn zaistnienie korupcji w zamówieniach publicznych, skupiając się jedynie na mechanizmach kontroli, prewencji i opisaniu ryzyk. W opinii Trybunału główny czynnik mający wpływ na wzrost ryzyka korupcji i innych nieprawidłowości stanowią skomplikowane zasady udzielania zamówień publicznych. Ponadto, odnosząc się do odwołania się Komisji Europejskiej do dużej ilości nieprawidłowości, jakie Europejski Trybunał Obrachunkowych stwierdził w przypadku zamówień publicznych, co w opinii Komisji może świadczyć o tym, że zamówienia publiczne są szczególnie narażone na ryzyko korupcji i nadużyć, Trybunał wskazuje, że wskaźnik nieprawidłowości w zamówieniach publicznych nie jest miernikiem dla występowania zjawiska korupcji w tym obszarze, gdyż stwierdzone przez niego nieprawidłowości dotyczą przede wszystkim nieprzestrzegania przepisów dotyczących udzielania zamówień publicznych.
Przedmiotowa opinia Europejskiego Trybunału Obrachunkowego jest dostępna w angielskiej wersji językowej na stronie internetowej Trybunału: http://www.eca.europa.eu/pl/Pages/ecadefault.aspx
Przedmiotowa opinia Europejskiego Trybunału Obrachunkowego jest dostępna w angielskiej wersji językowej na stronie internetowej Trybunału: http://www.eca.europa.eu/pl/Pages/ecadefault.aspx
Wyszukiwarka przetargów publicznych biznes-polska.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz