W przypadku gdy wykonawca, którego oferta została wybrana,
uchyla się od zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego lub nie wnosi wymaganego
zabezpieczenia należytego wykonania umowy, zamawiający w myśl art. 94 ust. 3
pzp jest uprawniony do dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty spośród
pozostałych ofert bez przeprowadzania ich ponownego badania i oceny, chyba że
zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania.
Czy
w sytuacji gdy zamawiający zawiera umowę z następnym w kolejności wykonawcą
termin na wniesienie odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej podlega
przywróceniu?
W
przypadku wyboru oferty, o którym mowa w art. 94 ust. 3 pzp, ustawa przewiduje
ułatwienia, które zmierzają do szybkiego wyboru kolejnej oferty. W wyroku z 20
stycznia 2011 r. , sygn. akt KIO 31/11, Izba wskazała na czym polegają te
ułatwienia. Między innymi na zamawiającego, dokonującego wyboru oferty w tym
trybie, ustawodawca nie nałożył obowiązku informowania wykonawców o wyborze
najkorzystniejszej oferty, o wykonawcach, którzy złożyli oferty w postępowaniu,
o wykonawcach wykluczonych bądź tych, których oferty zostały odrzucone, jak
również o terminie, po upływie którego umowa może być zawarta.
Niemniej
jednak, o wyborze dokonanym w trybie art. 94 ust. 3 pzp musi zostać
zawiadomiony wykonawca, który według zamawiającego uchylił się od zawarcia
umowy lub nie wniósł wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy.
Obowiązek ten wysnuć można już z samych przesłanek zastosowania art. 94 ust. 3
pzp. Dodatkowo, w opinii KIO wyrażonej w wyroku z dnia 17 stycznia 2013 r.,
sygn. akt KIO 14/13, okoliczność polegająca na tym, że wobec braku powtórnego
badania i oceny ofert nie ma potrzeby informowania raz jeszcze o wykonawcach,
którzy zostali z postępowania wykluczeni, lub których oferty zostały odrzucone pozostaje
bez wpływu na konieczność zachowania minimalnych terminów pomiędzy
uzewnętrznieniem dokonanego wyboru a podpisaniem umowy. KIO zwróciła
również uwagę na to, że ustanowione w art. 94 ust. 1 pzp terminy, a także
wyjątki określone w art. 94 ust. 2 pzp, wprowadzone na mocy nowelizacji ustawy
z 2 grudnia 2009 r., stanowią transpozycję do krajowego porządku prawnego postanowień
Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/66/WE zmieniającej dyrektywy
Rady 89/665/EWG i 92/13/EWG w zakresie poprawy skuteczności procedur
odwoławczych w dziedzinie udzielania zamówień publicznych (Dz. Urz. UE L 335 z
20.12.2007), w zakresie obowiązku zapewnienia przez państwa członkowskie
minimalnego odstępu czasu pomiędzy poinformowaniem przez zamawiającego wykonawców
uczestniczących w postępowaniu o zamówienie publiczne o decyzji w sprawie
udzielenia zamówienia a zawarciem umowy (tzw. zawieszenie typu standstill).
KIO
słusznie uznała, iż celem dyrektywy odwoławczej jest umożliwienie wykonawcom,
którzy nie zgadzają się z decyzją podjętą przez zamawiającego, skorzystania z
przysługujących im środków ochrony prawnej. W tej sytuacji uznać należy, że również w przypadku wyboru oferty w
trybie art. 94 ust. 3 pzp wykonawca, który nie zgadza się z taką decyzją
zamawiającego, musi mieć możliwość odwołania się od niej przed zawarciem umowy.
Oczywiste jest, że w praktyce będzie to wykonawca, który został uznany przez
zamawiającego za uchylającego się od zawarcia umowy lub niewnoszącego
wymaganego zabezpieczenia jej wykonania. Skoro na podstawie art. 94 ust. 3 pzp
zamawiający może podjąć w prowadzonym postępowaniu kolejną czynność zmierzającą
do udzielenia zamówienia, to również od niej musi istnieć możliwość skutecznego
odwołania się przez zainteresowanego wykonawcę.
Należy
jednakże pamiętać, iż zgodnie z art. 180 ust. 2 pzp w postępowaniach poniżej
tzw. progów unijnych, odwołanie przysługuje wyłącznie wobec niektórych
czynności, takich jak m.in. wykluczenie odwołującego z postępowania o
udzielenie zamówienia lub odrzucenie oferty odwołującego. Tymczasem, w sytuacji
gdy wykonawca uchyla się od zawarcia umowy lub nie wnosi wymaganego
zabezpieczenia jej wykonania zamawiający nie podejmuje żadnej z powyższych
czynności. Przepis art. 94 ust. 3 pzp nie wspomina nawet o wykluczeniu wykonawcy
uchylającego się od zawarcia umowy. Skoro zatem w postępowaniach poniżej progów
unijnych wykonawcy uchylającego się od zawarcia umowy zamawiający nie wyklucza
ani też nie odrzuca jego oferty, to uznać należy, że odwołanie do KIO nie
przysługuje. W takim przypadku brak jest podstaw do wniesienia odwołania bowiem
odwołanie dotyczyłoby innych czynności niż wymienione w art. 180 ust. 2 pzp.
Sytuacja, w której wykonawca uznany za uchylającego się od zawarcia umowy
składa odwołanie do KIO może się zatem zdarzyć tylko wtedy, gdy wartość
zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art.
11 ust. 8 pzp.
Wyszukiwarka przetargów publicznych biznes-polska.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz