Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
ma niekiedy bardzo istotny wpływ na stosowanie krajowego prawa zamówień
publicznych. W ramach niniejszego artykułu przedstawione zostaną wybrane i najnowsze
orzeczenia Trybunału, które mogą okazać się szczególnie interesujące dla
zamawiających.
Obowiązujące w Polsce uregulowania dotyczące udzielania
zamówień publicznych, czyli ustawa Pzp, nie są w pełni autonomicznymi regulacjami,
gdyż transponują do rodzimego porządku prawnego unijne dyrektywy dotyczące
zamówień publicznych. Dyrektywy harmonizują określone aspekty zamówień
publicznych. Elementy niezharmonizowane (np. zasady udzielania zamówień publicznych
o wartościach pod-progowych) pozostają w kompetencji państw członkowskich Unii Europejskiej.
Jednakże swoboda państw członkowskich jest ograniczona przez zasady traktatowe.
Innymi słowy krajowe, autonomiczne uregulowania dotyczące udzielania zamówień
pod-progowych muszą respektować zasady przejrzystości, równego traktowania oraz
niedyskryminacji, które to wywodzą się z traktatów.
Transpozycja dyrektyw nie zawsze jest terminowa bądź
kompletna, dodatkowo mogą pojawiać się wątpliwości dotyczące interpretacji
zapisów dyrektywy, czy też transponującego ja prawa krajowego. W takich
sytuacjach do akcji włączany jest Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej („Trybunał”,
„TSUE”).
Trybunał
Misją utworzonego w roku 1952 Trybunału Sprawiedliwości
Unii Europejskiej jest „czuwanie nad poszanowaniem prawa w wykładni i
stosowaniu traktatów unijnych”. W interesującym nas obszarze zamówień
publicznych działalność Trybunału przejawia się w dwóch aspektach: (1) Implementacji prawa unijnego; (2) Interpretacji prawa unijnego.
Państwa członkowskie mają obowiązek implementacji
dyrektyw do krajowych porządków prawnych. Nadzór nad rzeczoną implementacją sprawuje
Komisja Europejska. Jeżeli dojdzie ona do wniosku, że dane państwo członkowskie
nie implementowało dyrektywy, bądź też rzeczona implementacja jest niepełna czy
też zgoła sprzeczna z duchem, bądź literą dyrektywy, to na wokandę Trybunału
kierowana jest skarga o stwierdzenie uchybienia zobowiązaniom. Trybunał
rozpatruje domniemane uchybienie i wydaje wyrok. Jeżeli Trybunał uznaje dane
państwo za winne uchybienia, zobowiązuje je do bezzwłocznego naprawienia
sytuacji. Jeżeli następnie Trybunał stwierdza, że państwo nie zastosowało się
do jego wyroku, może na nie nałożyć karę grzywny.
Za prawidłowe stosowanie prawa unijnego odpowiadają sądy
krajowe w poszczególnych państwach członkowskich. Jeżeli mają one wątpliwość,
jak należy interpretować prawo unijne, bądź też czy prawo krajowe pozostaje w
zgodzie z prawem unijnym, to mogą one, a w pewnych przypadkach nawet muszą,
zwrócić się do Trybunału o poradę. Sąd krajowy będący adresatem orzeczenia jest
związany dokonaną wykładnią przy rozstrzyganiu rozpatrywanej przez siebie
sprawy. Wyrok Trybunału wiąże w ten sam sposób inne sądy krajowe, które zetkną
się z identycznym problemem. Procedura ta nazywa się zapytaniem w trybie
prejudycjalnym.
Orzecznictwo
Trybunału dotyczące zamówień publicznych
Pierwsze unijne, a w zasadzie to jeszcze wspólnotowe,
dyrektywy dotyczące zamówień publicznych przyjęte zostały w roku 1971. Niedługo
potem Trybunał zaczął orzekać w sprawach dotyczących zamówień publicznych. Do dziś
uzbierało się ponad sto wyroków. Z oczywistych względów nie jest możliwe
omówienie ich wszystkich, dlatego też poniżej przedstawione zostanie sześć
wybranych spraw, które to w opinii autora są najciekawsze z perspektywy zarówno
zamawiających, jak i oferentów. Będą to w miarę aktualne orzeczenia (wydane w
ciągu ostatnich 4 lat), gdyż orzecznictwo z lat 70/80 poprzedniego stulecia
zostało skodyfikowane w ramach obowiązujących obecnie dyrektyw.
W dalszej części niniejszego omówimy następujące sprawy:
- Sprawa C‑561/12 – wyrok z dnia 5 grudnia 2013 r.
(zapytanie w trybie prejudycjalnym – Riigikohus, Estonia);- Sprawa C-336/12 – wyrok z dnia 10 października 2013 r. (zapytanie w trybie prejudycjalnym – Ostre Landsret, Dania);
- Sprawa C-574/10 – wyrok z dnia 15 marca 2012 r. (skarga o stwierdzenie uchybienia zobowiązaniom przeciwko Niemcom);
- Sprawa C-465/11 – wyrok z dnia 13 grudnia 2012 r. (zapytanie w Trybie prejudycjalnym – Krajowa Izba Odwoławcza, Polska);
- Sprawa C-570/08 – wyrok z dnia 21 października 2010 r. (zapytanie w Trybie prejudycjalnym- l’Anotato Dikastirio tis Kypriakis Dimokratias, Cypr);
- Połączone sprawy C‑145/08 i C‑149/08 – wyrok z dnia 6 maja 2010 r. (zapytania w Trybie prejudycjalnym złożone przez Symvoulio tis Epikrateias, Grecja).
* * *
Fragment artykułu: Najnowsze orzecznictwo TSUE dotyczące zamówień publicznych, Zbigniew Raczkiewicz, Zamawiający. Zamówienia Publiczne w Praktyce, nr 5/2014.
Wyszukiwarka przetargów publicznych biznes-polska.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz