Zamówienia
z wolnej ręki na nadzór autorski nad realizacją projektu architektoniczno-budowlanego
wielokrotnie były przedmiotem kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Wyniki kontroli wskazywały na ich niedopuszczalność i naruszenie art. 67 ust. 1
pkt 1 lit. b ustawy Pzp. Krajowa Izba Odwoławcza w wydawanych uchwałach kwestionuje
stanowisko Prezesa UZP, co prowadzi do wniosku, że zamówienia wyłącznie na
nadzór autorski nie mogą być udzielane w drodze przetargu i że ewentualny
wybór trybu konkurencyjnego naraża zamawiających na kosztowne procesy
odszkodowawcze.
Oprócz
rozpoznawania odwołań w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego,
Krajowa Izba Odwoławcza (dalej: Izba) wyposażona jest w inne kompetencje, których
realizacja wpływa na kształt systemu zamówień publicznych. Jednym z nich jest
wydawanie, w formie uchwały, opinii w sprawie zastrzeżeń od wyników kontroli
przeprowadzanych przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (dalej: Prezes UZP)
na podstawie art. 161 i nast. ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku – Prawo
zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp)[1].
Krótko
rzecz ujmując wspomnieć należy, iż celem kontroli przeprowadzanej przez Prezesa
UZP jest sprawdzenie zgodności postępowania o udzielenie zamówienia z
przepisami ustawy Pzp. Kontrola kończy się doręczeniem zamawiającemu informacji
o wynikach kontroli, zawierającej między innymi informację o stwierdzeniu
naruszeń lub ich braku. Od wyniku kontroli zamawiającemu przysługuje prawo
zgłoszenia do Prezesa UZP umotywowanych zastrzeżeń. Prezes UZP rozpatruje
zastrzeżenia w terminie 15 dni od ich otrzymania, a w przypadku ich
nieuwzględnienia – przekazuje zastrzeżenia do zaopiniowania przez Krajową Izbę
Odwoławczą. Opinia Izby jest wiążąca dla Prezesa UZP.
Stanowisko wyrażone w wynikach
kontroli Prezesa UZP
W
ciągu ostatnich kilku lat Prezes UZP przeprowadził szereg kontroli zamówień
publicznych z wolnej ręki na sprawowanie nadzoru autorskiego nad realizacją
projektu architektoniczno-budowlanego. Wnioski płynące z wyników kontroli nie
pozostawiają wątpliwości co do tego, że – w ocenie Prezesa UZP – zamówienia,
których przedmiotem jest wyłącznie nadzór autorski, nie mogą być udzielane w
trybie z wolnej ręki, lecz w trybie postępowań otwartych i konkurencyjnych, tj.
przetargu nieograniczonego i przetargu ograniczonego. Zdaniem Prezesa UZP, w
przypadku tego rodzaju zamówień nie zachodzą okoliczności wskazane w art. 67
ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy Pzp, który jest na ogół podstawą udzielania zamówień
na nadzór autorski. W myśl wskazanego przepisu zamawiający może udzielić
zamówienia z wolnej ręki z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych,
wynikających z odrębnych przepisów.
(...)
* * *
Fragment artykułu: Ewa Sikorska, Zamówienia z wolnej ręki na nadzór autorski w świetle opinii KIO, Zamawiający. Zamówienia Publiczne w Praktyce nr 5/2014.
Pełna wersja artykułu dostępna jest pod tym linkiem.
Wyszukiwarka przetargów publicznych biznes-polska.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz