Zamawiający często boryka się problemem
czy wymagać potwierdzenia wpisu do KRS lub CEIDG? Ustawodawca daje możliwość
wymogu owych dokumentów w rozporządzeniu Prezesa Rady ministrów w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać
zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane. Z
mojego punktu widzenia, jako praktyka, wymóg tych dokumentów – w zależności od
prowadzonej działalności gospodarczej - winien być obligatoryjny.
KRS
Krajowy Rejestr Sądowy (KRS) to rodzaj
rejestru publicznego prowadzonego przez wybrane sądy rejonowe i Ministerstwo
Sprawiedliwości. Działa on od 1 stycznia 2001 roku na podstawie ustawy z dnia
20 sierpnia 1997 roku o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 17,
poz. 209 z późniejszymi zmianami). Ponadto zastąpił istniejący poprzednio
rejestr handlowy.
Krajowy Rejestr Sądowy daje możliwość
uzyskania informacji o każdym przedsiębiorcy podlegającemu obowiązkowi wpisu do
KRS w formie odpisu, wyciągu lub odpowiedniego zaświadczenia w Centralnej
Informacji Krajowego Rejestru Sądowego na terenie całego kraju. Od czerwca 2012
elektroniczne odpisy aktualne z KRS można pobrać bezpłatnie w Internecie. Warto
zaznaczyć, że wyciąg internetowy jest już sam w sobie oryginałem dokumentu i
Wykonawca nie ma obowiązku poświadczać go za zgodność z oryginałem.
Krajowy Rejestr Sądowy składa się z
trzech osobnych rejestrów, w których prowadzi się spis: przedsiębiorców,
stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz
samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej czy dłużników
niewypłacalnych.
KRS pełni dwie zasadnicze funkcje:
informacyjną i legalizacyjną. Funkcja informacyjna polega na tym, że KRS
stanowi ogólnopolską bazę danych o podmiotach uczestniczących w obrocie
gospodarczym. Funkcja legalizacyjna polega na tym, że dopiero wpis do rejestru
pozwala na dokonywanie dalszych czynności prawnych.
CEIDG
Centralna Ewidencja i Informacja o
Działalności Gospodarczej (CEIDG) prowadzony jest w systemie teleinformatycznym przez ministra właściwego do spraw gospodarki
przez spis przedsiębiorców będących osobami fizycznymi.
Ewidencja działa od 1 lipca 2011 r. na
mocy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej z 2 lipca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1807). Umożliwia bezpłatny
dostęp do informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach w zakresie wskazanym w ustawie. Wpisy do
ewidencji są dokonywane zdalnie poprzez system teleinformatyczny prowadzony
przez Ministra Gospodarki lub tradycyjnie za pośrednictwem urzędu gminy
wybranego przez wnioskującego o wpis przedsiębiorcę.
Do zadań CEIDG należy: prowadzenie
ewidencji przedsiębiorców, którzy są osobami fizycznymi, dostarczenie
informacji o podmiotach gospodarczych w zakresie wskazanym w ustawie,
umożliwienie korzystania z danych, które są bezpłatnie udostępniane, możliwość
ustalenia terminu i zakresu zmian wpisów w CEIDG i identyfikacja tych zmian z
podmiotem, które je wprowadził.
Wszelkie czynności związane z wpisem do
Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej są bezpłatne
PZP
Zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady
ministrów Poz. 231 z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie
rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w
jakich te dokumenty mogą być składane w § 3. 1. jest zawarte,
że w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia z postępowania o udzielenie
zamówienia wykonawcy w okolicznościach, o których mowa w art. 24 ust. 1 ustawy,
w postępowaniach określonych w art. 26 ust. 1 ustawy zamawiający żąda, a w
postępowaniach określonych w art. 26 ust. 2 ustawy zamawiający może żądać
dokumentów określonych w tym rozporządzeniu. Właśnie w pkt. 2) ustawodawca
określa dokument - aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej
ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru
lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art.
24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawionego nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem
terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert.
Oczywistym jest, że Zamawiający nie musi wymagać przedstawionego
powyżej dokumentu. Jednak nie wykazanie w SIWZ posiadania powyższego dokumentu
skutkuje brakiem kilku informacji. Po pierwsze, Zamawiający nie posiada
informacji, kto jest uprawniony do podpisania oferty. Po drugie, nie wiadomo,
czy posiada uprawnienia do wykonywania działalności, której oczekuje
Zamawiający. Brak takiego dokumentu powoduje naruszenie zasady określonej w
art. 7 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Z 2013r., poz. 907 z
późniejszymi zmianami) (dalej Pzp). Właśnie to do zadania Zamawiającego jest
przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia w sposób
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców.
Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt .8
ustawy Pzp w związku z art 104 kc, jednostronna czynność prawna dokonana w
cudzym imieniu bez umocowania lub z przekroczeniem jego zakresu jest nieważna.
Jednakże gdy ten, komu zostało złożone oświadczenie woli w cudzym imieniu,
zgodził się na działanie bez umocowania, stosuje się odpowiednio przepisy o
zawarciu umowy bez umocowania.
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych w Informatorze Urzędu Zamówień
Publicznych czerwiec 2013r., jasno określił, że samodzielnie
pobrane wydruki komputerowe aktualnych informacji o podmiotach wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego oraz zaświadczeń z
Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej posiadają status
dokumentu oryginalnego w rozumieniu Rozporządzenia w sprawie dokumentów.
Zamawiający
nie ma podstaw do żądania poświadczenia przez wykonawcę za zgodność z oryginałem
złożonych w toku prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
samodzielnie pobranych wydruków komputerowych aktualnych informacji o
podmiotach wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego oraz zaświadczeń z
Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
* * *
Autor: Justyna Starek
Wyszukiwarka przetargów publicznych biznes-polska.pl
Witam serdecznie!
OdpowiedzUsuńChciałbym zacząć korzystać z programów partnerskich. jednakże w interesujących mnie programach musiałbym założyć działalność gospodarczą. W związku z tym zastanawiam się jaki typ działalności powinienem wskazać wypełniając wniosek ceidg 1. Będę bardzo wdzięczny za odpowiedź. pozdrawiam!
Jeśli mamy tu pracodawców, którzy potrzebują noclegi dla pracowników to mogę polecić https://www.abinoclegi.pl/noclegi-pracownicze-katowice.html - miałem okazję z nimi współpracować i polecam zarówno pod kątem ceny jak i pod kątem warunków dla pracowników.
OdpowiedzUsuń