Zgodnie z art. 2 pkt 8 Pzp robotami
budowlanymi są wykonanie albo zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w
rozumieniu ustawy
z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118, z
późn. zm.), a także realizację obiektu budowlanego w rozumieniu ustawy
z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (w skrócie „UsPrBud”), za pomocą
dowolnych środków, zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego.
Przez roboty budowlane należy
natomiast rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu,
remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (art. 3 pkt 7 UsPrBud). Budowa to wykonywanie obiektu
budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę
obiektu budowlanego (art. 3 pkt 6 UsPrBud), a przebudowa to wykonywanie robót
budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych
istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów,
jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba
kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych
parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego (art. 3 pkt
7a UsPrBud). Remontem jest natomiast wykonywanie w
istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu
stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza
się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (art. 3
pkt 8 UsPrBud).
Należy zauważyć, że występujące w
definicjach: robót budowlanych, budowy, przebudowy i remontu pojęcie „obiektu
budowlanego” zostało zdefiniowane w art. 3 pkt 1 UsPrBud, jako budynek wraz z
instalacjami i urządzeniami technicznymi (lit. a), budowla stanowiącą całość
techniczno - użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami (lit. b), a także
obiekt małej architektury (lit. c).
Do zagadnienia pojęcia „obiektu
budowlanego” oraz ustalania wartości zamówienia na roboty budowlane odniósł się
Urząd Zamówień Publicznych w opinii „Zamówienia publiczne na roboty budowlane
realizowane w ramach jednego projektu infrastrukturalnego a zakaz dzielenia
zamówienia na części w prawie krajowym i unijnym” w konkluzji
stwierdzając, że: „Zamówieniem na roboty
budowlane w rozumieniu dyrektyw koordynujących jest m. in. realizacja obiektu
budowlanego. Przez obiekt budowlany należy rozumieć wynik robót budowlanych lub
inżynieryjnych, traktowanych jako całość, który może samodzielnie spełniać
określoną funkcję gospodarczą lub techniczną. Przy szacowaniu wartości
zamówienia dyrektywy zakazują podmiotom zamawiającym unikania stosowania ich
przepisów poprzez dzielenie na części projektów budowlanych lub planowanych
zakupów określonych ilości dostaw lub usług. Pojęcie projektu budowlanego
wywodzące się z prawa wspólnotowego ma swoiste znaczenie, które można
interpretować jako określone przedsięwzięcie budowlane. W tym ujęciu niedopuszczalne
jest działanie zamawiającego polegające na dokonaniu podziału robót objętych
zamierzonym przedsięwzięciem budowlanym.”.
W tej samej opinii Urząd Zamówień
Publicznych stwierdził również, że:
„(…) zarówno przepisy prawa krajowego (ustawa Pzp i Prawo budowlane) jak
i przepisy dyrektyw (w tym interpretacja dokonana przez ETS) dla ustalenia
tożsamości przedmiotowej zamówienia na roboty budowlane kładą nacisk na
funkcjonalne znaczenie robót budowlanych. Chodzi
zatem o to, by jako jedno zamówienie traktowane były wszystkie prace, które
zmierzają do realizacji (albo np. poprawy stanu) obiektu budowlanego jako
rzeczy spełniającej ogół funkcji techniczno - użytkowych, do których jest
przeznaczona. Innymi słowy, tylko takie roboty mogą być traktowane jako odrębne
zamówienia, których przedmiotem będą różne obiekty budowlane mogące samoistnie
spełniać funkcję gospodarczą lub techniczną. Jednocześnie art. 17 ust. 2
dyrektywy 2004/17/WE oraz art. 9 ust. 3 dyrektywy 2004/18/WE zakazują dzielenia
projektów budowlanych. Ponieważ na projekt budowlany może, co do zasady,
składać się realizacja więcej niż jednego obiektu budowlanego, należy zastrzec,
że zarzut Komisji Europejskiej odnośnie sztucznego podziału zamówienia na
części może także dotyczyć przypadku odrębnego szacowania wartości wykonania
obiektów będących elementem jednego przedsięwzięcia budowlanego. Tożsama
wykładnia powinna mieć zastosowanie do oceny czy inwestycja polegająca na
budowie (modernizacji) sieci wodociągowej, sieci kanalizacji deszczowej i sieci
kanalizacji sanitarnej dotyczy realizacji jednego obiektu (projektu)
budowlanego. Przygotowując się do realizacji takiej inwestycji zamawiający
powinien zatem dokonać analizy funkcji technicznej i gospodarczej planowanych
robót pod kątem ich tożsamości albo odrębności oraz istnienia albo nie
wzajemnych powiązań pomiędzy wynikiem tych robót. Jeżeli w wyniku takiej
analizy ustalone zostanie, że budowane (modernizowane) sieci współtworzą w
rzeczywistości jedną sieć, gdyż mogą być wzajemnie łączone i jako całość
spełniają jedną funkcję gospodarczą i techniczną, zamawiający powinien
uwzględnić tę okoliczność i przeprowadzając odrębne procedury stosować przepisy
właściwe dla łącznej ich wartości.”.
Do stanowiska Urzędu Zamówień Publicznych zawartego w opinii „Zamówienia
publiczne na roboty budowlane realizowane w ramach jednego projektu
infrastrukturalnego (…)” odniósł się Wojewódzki Sąd Administracyjny w
Warszawie, w wyroku z dnia 28 kwietnia 2011r., sygnatura: V SA/Wa 2555/10.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
w Warszawie (V SA/Wa 2555/10) dotyczył stanu faktycznego, w którym zamawiający
udzielił pięciu zamówień w oddzielnych postępowaniach, każde w trybie przetargu
nieograniczonego, na:
<!--[if !supportLists]-->-
<!--[endif]-->modernizację
Zakładu Uzdatniania Wody nr [...],
<!--[if !supportLists]-->-
<!--[endif]-->budowę
sieci wodno - kanalizacyjnej na terenie kompleksu usługowo - mieszkaniowego
Zalesie,
<!--[if !supportLists]-->-
<!--[endif]-->budowę
sieci wodno - kanalizacyjnej na terenie kompleksu usługowo-mieszkaniowego
Krzeczyn,
<!--[if !supportLists]-->-
<!--[endif]-->budowę
sieci wodno - kanalizacyjnej na terenie strefy aktywności gospodarczej w
rejonie ulicy Hutnicza, Niepodległości oraz budowę kanalizacji deszczowej na
osiedlu Ustronie,
<!--[if !supportLists]-->-
<!--[endif]-->budowę
sieci wodno - kanalizacyjnej na terenie kompleksu usług motoryzacyjnych [...],
kolektora sanitarnego wzdłuż drogi nr [...], kolektora sanitarnego w ulicy
[...], kanalizacji ulicy [...].
Wątpliwości
wzbudził fakt podziału zamówienia na 5 odrębnych postępowań, podczas gdy
ustalona wartość zamówienia dla każdego z przeprowadzonych postępowań nie
przekraczała 5.000.000 euro, jednakże wartość łączna wynosiła 6.200.000 euro,
co zdaniem wnioskodawcy obligowało zamawiającego do przekazania ogłoszeń o
poszczególnych zamówieniach Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot
Europejskich, czego zamawiający nie dokonał.
W
toku kontroli i wyniku analizy zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych stwierdził, iż postępowanie prowadzone przez
zamawiającego w trybie przetargu nieograniczonego na:
<!--[if !supportLists]-->-
<!--[endif]-->budowę sieci wodno-kanalizacyjnej na terenie
kompleksu usługowo-mieszkaniowego [...],
<!--[if !supportLists]-->-
<!--[endif]-->budowę sieci wodno-kanalizacyjnej na terenie
kompleksu usługowo-mieszkaniowego [...],
<!--[if !supportLists]-->-
<!--[endif]-->budowę sieci wodno-kanalizacyjnej na terenie
strefy aktywności gospodarczej w rejonie ulicy [...], Niepodległości oraz na
budowę kanalizacji deszczowej na osiedlu [...],
<!--[if !supportLists]-->-
<!--[endif]-->budowę sieci wodno-kanalizacyjnej na terenie
kompleksu usług motoryzacyjnych [...], kolektora sanitarnego wzdłuż drogi nr 3,
kolektora sanitarnego w ulicy [...], kanalizacji ulicy [...]
dotyczyły
de facto jednego zamówienia publicznego, obejmującego budowę sieci wodno-kanalizacyjnej
na terenie miasta [...], udzielanego w ramach projektu [...] "[...]",
przedmiot którego został podzielony na cztery części.
Zdaniem
Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych świadczyły o tym:
<!--[if !supportLists]-->-
<!--[endif]-->jednolitość przedmiotu zamówienia (budowa sieci
wodno-kanalizacyjnej),
<!--[if !supportLists]-->-
<!--[endif]-->jednolitość miejsca (teren miasta Lubin ),
<!--[if !supportLists]-->-
<!--[endif]-->jednolitość zamawiającego (przez Miejskie
Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Lubinie),
<!--[if !supportLists]-->-
<!--[endif]-->jednolitość projektu ( projekt [...]
"[...]"),
<!--[if !supportLists]-->-
<!--[endif]-->jednolitość wykonawcy (możliwość zrealizowania
prac objętych czterema wymienionymi przez jednego wykonawcę),
<!--[if !supportLists]-->-
<!--[endif]-->jednolitość czasu (wymienione postępowanie
wszczynane były w dniach: 15 kwietnia 2005 r. oraz 1, 3 i 8 czerwca 2005 r.
umowy z wybranymi wykonawcami zawarto w dniach: 9 i22 września 2005 r., terminy
wykonania prac zakreślono zaś na dzień 31 lipca 2006 r. oraz na dzień 31
sierpnia 2006 r.).
Prezes
Urzędu Zamówień Publicznych uznał, że podział taki jest dopuszczalny, o ile nie
zmierza do uniknięcia stosowania przepisów Pzp, a w sprawie niniejszej doszło
do niedopuszczalnego podziału zamówienia i zamawiający nie wywiązał się z
obowiązku nałożonego nań przez art. 40 ust. 3 Pzp.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie nie zgadzając się ze
stanowiskiem Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku V SA/Wa 2555/10,
stwierdził, że:
„(…) jeżeli zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych
albo udzielania zamówienia w częściach z których każda stanowi przedmiot
odrębnego postępowania wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych
części zamówienia. Dokonując jego wykładni nie sposób pominąć przedmiotu
projektu oraz przepisów prawa wspólnotowego w tym w szczególności dwóch
dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady a mianowicie:
<!--[if !supportLists]-->-
<!--[endif]-->dyrektywy
2004/17/WE z dnia 31 marca 2004 r. koordynującej procedury udzielania zamówień
przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu
i usług pocztowych,
<!--[if !supportLists]-->-
<!--[endif]-->dyrektywy
2004/18/WE z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania
zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi.
Pierwsza z nich w art. 1 ust. 2 b definiuje
pojęcie „zamówienia na roboty budowlane” wskazując iż oznaczają one zamówienia
których przedmiotem jest wykonanie lub zaprojektowanie i wykonanie robót
budowlanych związanych z jednym z rodzajów działalności w rozumieniu załącznika
XII, lub dzieło lub realizacja za pomocą dowolnych metod dzieła spełniającego
wymagania określone przez podmiot zamawiający, przy czym „dzieło” oznacza wynik
robót budowlanych lub inżynieryjnych traktowanych jako całość która może
samodzielnie spełniać określoną funkcję ekonomiczną lub techniczną.
Z kolei art. 17 ust 2 tejże dyrektywy
wskazuje że podmioty zamawiające nie mogą unikać stosowania dyrektywy dzieląc
na części projekty budowlane lub planowane zakupy określonych ilości dostaw lub
usług, lub wykorzystując specjalne metody obliczania szacunkowej wartości
zamówień.
Co istotne w/w. przepis operuje pojęciami
„projekty budowlane” nie zaś pojęciem „przedsięwzięcia budowlane”. Zdaniem Sądu
pojęć tych nie można utożsamiać i to nie tylko na gruncie prawa polskiego.
Należy poza tym zwrócić uwagę na to że zarówno przepisy krajowe jak i
wspólnotowe dotyczące udzielania zamówień publicznych (w aspekcie oceny
dopuszczalności podziału zamówienia publicznego na części) posługują się
pojęciem projektu budowlanego.
Powyższa teza jest uprawniona także ze
względu na treść art. 1 ust. 2 b drugiej z wymienionych wyżej dyrektyw tj.
dyrektywy 2004/18/WE. Stanowi on że „zamówienia publiczne na roboty budowlane”
oznaczają zamówienia publiczne których przedmiotem jest albo wykonanie albo
zarówno zaprojektowanie jak i wykonanie robót budowlanych związanych z jedną z
działalności określonych w załączniku nr I, lub obiektu budowlanego albo
realizacja za pomocą dowolnych środków obiektu budowlanego odpowiadającego
wymogom określonym przez Instytucje zamawiającą, przy czym „obiekt budowlany”
oznacza wynik całości robót budowlanych w zakresie budownictwa lub inżynierii
lądowej i wodnej który może samoistnie spełniać funkcję gospodarczą lub
techniczną.
Obiektami budowlanymi w rozumieniu w/w.
przepisu były inwestycje objęte pięcioma zamówieniami publicznymi. Było ich w
sumie pięć a każdy z nich może spełniać samodzielne funkcje techniczne i gospodarcze.
Możliwe jest bowiem korzystanie z każdego z nich w sposób niezależny od
pozostałych. Co istotne także ich realizacja wiązała się z inną lokalizacją a
także z koniecznością przygotowania odrębnej dokumentacji technicznej w tym
pozwoleń na budowę.
To że każdy z tych obiektów zamówiony został
przez ten sam podmiot (skarżącego) i na terenie tego samego miasta ([...]) nie
może przesądzać o tym iż obiekty te powinny zostać objęte tym samym
zamówieniem. Zdaniem Sądu także nazwa projektu ("Rozbudowa infrastruktury
technicznej celem zwiększenia atrakcyjności [...] po zakończeniu eksploatacji
rud miedzi") nie może być decydująca. Rozstrzygające znaczenie ma bowiem
to co jest w istocie jego przedmiotem. Tym przedmiotem jest pięć niezależnych i
położonych w innym miejscu obiektów z których każdy mógł zostać objęty odrębnym
zamówieniem.”.
Do
pojęcia obiektu budowlanego i robót budowlanych odniosła się również Główna
Komisja Orzekająca w Sprawach o
Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych, w orzeczeniu z dnia 29
września 2011r. nr BDF1/4900/77/81/RN-23/11/2381, w którym stwierdziła, że:
„(…) droga to budowla wraz z drogowymi
inżynierskimi urządzeniami oraz instalacjami, stanowiąca całość techniczno -
użytkową, przeznaczoną do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowaną w pasie
drogowym. Z definicji tej w sposób oczywisty wynika, że każda droga jest
odrębnym obiektem budowlanym, w związku z czym zlecenie usług związanych z
naprawą poszczególnych dróg nie mogło dotyczyć wszystkich dróg, jako całości, a
każdej drogi osobno, nie można też zgodzić się z poglądem, że naprawy dróg
należało potraktować jako prace budowlane i objąć je jedynie postępowaniem
przetargowym. GKO zwraca uwagę, że przywołana ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o
drogach publicznych (Dz.U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 ze zm.) w art. 4 pkt 19
definiuje również pozycje „remont drogi". Pod tym pojęciem rozumieć należy
wykonanie robót przywracających pierwotny stan drogi, także przy użyciu wyrobów
budowlanych innych niż użyte w stanie pierwotnym. Stwierdzić więc należy, że w
sprawie niniejszej dokładnie do czynienia dokładnie z taką sytuacją. Obwiniony traktując każdą drogę, jako
odrębną budowlę, prawidłowo udzielał zlecenia na wykonanie remontu każdej drogi
z osobna, ponieważ żadne z zamówień nie przekraczało równowartości 14.000 euro,
obwiniony zgodnie z treścią art. 4 pkt 8 ustawy - Prawo zamówień publicznych,
nie miał obowiązku stosowania procedur nakładających przez tę ustawę.”.
Należy
zauważyć, że również Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z dnia 5
października 2000 r. w sprawie Komisja Wspólnot Europejskich przeciw Republice
Francuskiej (C-16/98) stwierdził, że to, czy w konkretnym przypadku mamy do
czynienia z jednym obiektem budowlanym powinna być dokonywania w świetle
gospodarczych i technicznych funkcji, które będzie spełniał. A contrario jako odrębne zamówienia mogą
być traktowane zamówienia na roboty budowlane, których przedmiotem będą różne
obiekty budowlane mogące samoistnie spełniać funkcję gospodarczą lub
techniczną. W wyroku tym Trybunał stwierdził także, iż „W celu określenia czy
wykonanie danego obiektu budowlanego nie zostało sztucznie podzielone na
części, powinno być ono ocenione w świetle ekonomicznej i technicznej funkcji,
jaką ma spełniać rezultat robót budowlanych”.
Problem rozbieżności
interpretacyjnych potwierdza również Urząd Zamówień Publicznych w uzasadnieniu
do projektu ustawy
o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty
budowlane stwierdzając, że: „wprowadzenie
do ustawy - Prawo zamówień publicznych pojęcia obiektu budowlanego oraz robót
budowlanych w znaczeniu nadanym przez dyrektywę 2004/18/WE zapewni precyzyjne
oraz spójnie z postanowieniami dyrektyw unijnych dotyczących zamówień
publicznych określenia zakresów ww. pojęć (roboty budowlane, obiekt budowlany),
które pozwoli na unikniecie rozbieżności
interpretacyjnych miedzy przepisami polskiego i unijnego prawa, co ma istotne
znaczenie m.in. z uwagi, na odmienne wysokości kwot wartości zamówień dla robót
budowlanych albo usług, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania
ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej.”.
Wyrok
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie V SA/Wa 2555/10 jest dostępny
na stronie internetowej Centralnej Bazy Orzeczeń Sądów Administracyjnych
* * *
Autor: Józef Edmund Nowicki
|
|
Ten blog bierze
udział w konkursie na BLOG
ROKU 2012.
Wszyscy, którzy chcieliby
wesprzeć Blog Prawa Zamówień Publicznych w tym konkursie mogą wysłać sms o
treści B00231 na numer 7122.
Koszt SMS to jedynie 1,23 zł.
|
Rozbieżności interpretacyjne mogą prowadzić do problemów.
OdpowiedzUsuńNiestety dopóki w Polsce prawo jest jakie jest, to tych rozbieżności są tysiące jeśli nie setki tysięcy...
OdpowiedzUsuńPozdrawiam Łukasz z http://www.iurico.pl
Dobre pompy tłoczkowe i zębate tylko w ofercie www.hydro-crane.pl - warto sprawdzić!
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy wpis. Dużo istotnych informacji, o których warto wiedzieć.
OdpowiedzUsuńŚwietna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy artykuł. Jestem pod wielkim wrażeniem.
OdpowiedzUsuńŚwietnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.
OdpowiedzUsuń