Zgodnie z art. 94 ust. 3
ustawy Pzp „jeżeli Wykonawca, którego
oferta została wybrana, uchyla się od zawarcia umowy w sprawie
zamówienia publicznego, Zamawiający może wybrać ofertę
najkorzystniejszą spośród pozostałych ofert.” Jednak jeżeli w
postępowaniu była złożona tylko jedna oferta należy unieważnić
postępowanie. Oczywiście jak to często bywa w takich przypadkach
art. 93 ust 1 ustawy Pzp wprost nie przewiduje takiej okoliczności.
Niemniej jednak uważam, że unieważnienie postępowania w tych
okolicznościach musiałoby być oparte o treść art. 93 ust 1 pkt.
1 ustawy Pzp, ale w związku z art. 94 ust 3 ustawy. Zamawiający
unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli nie
złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu albo nie wpłynął
żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu od
wykonawcy niepodlegającego wykluczeniu. Przy czym w naszych
konkretnych okolicznościach należałoby to rozumieć tak, że nie
ma innej oferty, którą można by wziąć pod uwagę w przypadku
uchylania się przez jednego wykonawcę od zawarcia umowy. Niekiedy
budzi to wątpliwości, gdzie pojawiają się pytania czy nie
unieważnić z pkt.7?
Zgodnie z dyrektywą
2007/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 grudnia 2007 r.
zmieniającej dyrektywy Rady 89/665/EWG i 92/13/EWG w zakresie
poprawy skuteczności procedur odwoławczych w dziedzinie udzielania
zamówień publicznych (Dz. Urz. UE L 335 z 20.12.2007 r., s. 31),
zwanej dalej „dyrektywą odwoławczą), niemożliwa do usunięcia
wada uniemożliwiająca zawarcie niepodlegającej unieważnieniu
umowy w sprawie zamówienia publicznego, w rozumieniu art. 93 ust. 1
pkt 7 Pzp, wiąże się z zaistnieniem przesłanek unieważnienia
umowy określonych w art. 146 ust. 1 Pzp:
„umowa w sprawie
zamówienia publicznego podlega unieważnieniu, jeżeli zamawiający:
1) z naruszeniem
przepisów ustawy zastosuje tryb negocjacji bez ogłoszenia lub
zamówienia z wolnej ręki (art. 2d ust. 1a dyrektywy odwoławczej),
2) nie zamieści
ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych albo
nie przekaże ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Oficjalnych
Publikacji Wspólnot Europejskich (art. 2d ust. 1 lit. a dyrektywy
odwoławczej),
3) zawrze umowę przed
upływem terminu, o którym mowa w art. 94 ust. 1 i 2 Pzp, jeżeli
uniemożliwi to wykonawcy wniesienie odwołania podlegającego
uwzględnieniu, tj. potwierdzającego, iż w postępowaniu doszło do
naruszenia przepisów ustawy mających wpływ lub mogących mieć
wpływ na wynik postępowania (art. 2d ust. 1 lit. b dyrektywy
odwoławczej),
4) uniemożliwi
składanie ofert orientacyjnych albo ofert w ramach dynamicznego
systemu zakupów (art. 2d ust. 1 lit. c dyrektywy odwoławczej),
5) udzieli zamówień na
podstawie umowy ramowej przed upływem terminu określonego w art. 94
ust. 1, jeżeli nastąpiło naruszenie art. 101 ust. 1 pkt 2 (art. 2d
ust. 1 lit. c dyrektywy odwoławczej),
6) z naruszeniem
przepisów ustawy zastosuje tryb zapytania o cenę.”
Ponadto proszę zwrócić
uwagę na bardzo istotny fakt, że „wada”, o której pisze
ustawodawca odnosi się do wady popełnionej przez Zamawiającego,
ponieważ gdyby taka wada pojawiła się po stronie Wykonawcy to
skutkowałoby odrzuceniem oferty bądź wykluczeniem Wykonawcy. Poza
tym wycofanie się od podpisania umowy w moim mniemaniu jak i ZA jest
tak, jakby Wykonawca wycofał ofertę. Pkt.7 dotyczy postępowania a
nie oferty. Proszę zwrócić uwagę, że Wykonawca składając
ofertę (która spełnia wszystkie wymagania i jest
najkorzystniejsza) zakłada jeden cel = podpisać umowę i wykonywać
zamówienia. W związku z powyższym uważam jak powyżej.
Poniżej przedstawiam
opinię Krajowej Izby Odwoławczej w wyroku z 11 kwietnia 2013 r. -
(KIO 741/13):
„Przesłanka
unieważnienia postępowania określona w art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy
- Prawo zamówień publicznych składa się z koniunkcji trzech
okoliczności, których łączne wystąpienie skutkuje koniecznością
zastosowania tego przepisu. Po pierwsze musi wystąpić naruszenie
przepisów ustawy regulujących udzielanie zamówienia (wada
postępowania). Po drugie wada ta ma skutkować niemożliwością
zawarcia niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego. Zatem nie może to być jakakolwiek wada, którą
obarczone jest postępowanie, ale wada powodująca niemożliwość
zawarcia niepodlegającej unieważnieniu umowy. Konieczne jest więc
wystąpienie związku przyczynowego pomiędzy zaistniałą wadą, a
niemożnością zawarcia umowy. Po trzecie wada ta musi być
niemożliwa do usunięcia. Przesłanki skutkujące unieważnieniem
umowy określa art. 146 ust. 1 p.z.p. Wszystkie wymienione w tym
przepisie przypadki naruszeń ustawy są wadą postępowania w
rozumieniu art. 93 ust. 1 p.z.p., a więc taką, która skutkuje
koniecznością unieważnienia postępowania.”
W orzecznictwie
Krajowej Izby Odwoławczej ukształtował się pogląd, że podstawę
do zastosowania art. 93 ust. 1 pkt 7 p.z.p. stanowi nie tylko art.
146 ust. 1 p.z.p. (kwalifikowane wady postępowania), ale przy ocenie
podstaw do unieważnienia postępowania należy mieć również na
uwadze treść art. 146 ust. 6 p.z.p. W myśl tego przepisu Prezes
Urzędu Zamówień Publicznych może wystąpić do sądu o
unieważnienie umowy w przypadku dokonania przez zamawiającego
czynności lub zaniechania dokonania czynności z naruszeniem
przepisów ustawy p.z.p., które miało lub mogło mieć wpływ na
wynik postępowania.
* * *
Autor: Justyna Starek
Wyszukiwarka przetargów publicznych biznes-polska.pl
Kolejny ciekawy wpis. Pozwoliłem dodać sobie ten blog do mojej listy blogów prawniczych na stronie www.swietnyprawnik.pl. Mam nadzieję, że nie ma Pani nic naprzeciwko:)
OdpowiedzUsuńNie mam nic przeciwko. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńna podstawie jakiego przepisu unieważnić postępowanie, jeżeli w postępowaniu wpłynęły dwie oferty z taka sama ceną ( cena jedynym kryterium), Zamawiający wezwał do złożenia ofert dodatkowych, jednak Wykonawcy tego nie uczynili. Ustawa nie przewiduje wprost takiego przypadku, czyli unieważnienia z braku ofert dodatkowych, czy w takim razie, jest to wada postępowania, czy możemy unieważnić postępowanie z powodu złożenia :) dodatkowych ofert o takiej samej cenie, co oczywiście zakłamuje trochę rzeczywistość???
OdpowiedzUsuńChyba nie zrozumiałem do końca, co autorka miała na myśli - to unieważniać, czy nie? Ja się nie zgadzam z takim poglądem, że jest uzasadnienie do unieważnienia. Przecież mamy do czynienia z poprawnie (bez wad) przeprowadzonym postępowaniem, ważną ofertą. Zakładam, że nie doszło do naruszenia przepisów ustawy regulujących udzielanie zamówienia, brak jest też związku przyczynowego pomiędzy zaistniałą wadą, a niemożnością zawarcia umowy. Zresztą podpisanie umowy to wyłącznie czynność "techniczna" - postępowanie kończy się zawiadomieniem o wyborze Wykonawcy. Uważam, że w opisanej sytuacji wystarczy informacja w protokole o odstąpieniu od podpisania umowy - nie unieważni się takiego postępowania w opisany wyżej sposób.
OdpowiedzUsuńNiestety życie weryfikuje wiele, sama wzmianka w protokole nie wystarcza. Kontrolujący sami powołują się na unieważnienie postępowania pkt.1. Podpierają się orzecznictwem podanym powyżej. Nie mozna pozostawić "nie załatwionej sprawy".
OdpowiedzUsuńwitam
OdpowiedzUsuńjakie konsekwencje mi grożą jeżeli nie podpisze umowy z zamawiajacym ?
może od początku przytocze sprawe
złozyłem zamówienie publiczne wykonałem oferte i ja złozyłem
w jednej z rubryk pomyliłem ceny zamiast wpisać 6szt po 250 zł
wpisałem 6x25 zł
postępowanie wygrałem siłą rzeczy bo było przez tą omyłkę najkorzystniejsza co teraz jeśli chciałbym zrezygnować z tej umowy zaznaczam ze jeszcze jej nie dostałem i nie podpisałem wadium też nie było wpłacane bo go niewymagali
pan od przetargu zadzwonił i powiedział iż wygrałem jedno z sześciu zadań i od razu zapytał się o ten wyżej wymieniony artykuł czy mam w takiej cenie sprawdziłem to szybko i odpowiedziałem że nastąpiła pomyłka on mi odpowiedział iz umowe wysłal do podpisania już i że w tym przypadku musze zapłacić im kare i ponieść konsekwencje lub sprzedać to w tej cenie co napisałem
co w tym przypadku mam zrobić czy podpisać tą umowe i sprzedać ten artykuł w tej cenie i dołozyć do interesu czy też nie podpisywać tej umowy ???
witam
OdpowiedzUsuńjakie konsekwencje mi grożą jeżeli nie podpisze umowy z zamawiajacym ?
może od początku przytocze sprawe
złozyłem zamówienie publiczne wykonałem oferte i ja złozyłem
w jednej z rubryk pomyliłem ceny zamiast wpisać 6szt po 250 zł
wpisałem 6x25 zł
postępowanie wygrałem siłą rzeczy bo było przez tą omyłkę najkorzystniejsza co teraz jeśli chciałbym zrezygnować z tej umowy zaznaczam ze jeszcze jej nie dostałem i nie podpisałem wadium też nie było wpłacane bo go niewymagali
pan od przetargu zadzwonił i powiedział iż wygrałem jedno z sześciu zadań i od razu zapytał się o ten wyżej wymieniony artykuł czy mam w takiej cenie sprawdziłem to szybko i odpowiedziałem że nastąpiła pomyłka on mi odpowiedział iz umowe wysłal do podpisania już i że w tym przypadku musze zapłacić im kare i ponieść konsekwencje lub sprzedać to w tej cenie co napisałem
co w tym przypadku mam zrobić czy podpisać tą umowe i sprzedać ten artykuł w tej cenie i dołozyć do interesu czy też nie podpisywać tej umowy ???