Przyjęte w lutym 2014r. nowe dyrektywy zamówieniowe
(2014/24/UE i 2014/25/UE) wraz z dyrektywą koncesyjną wprowadzają liczne zmiany
w procedurze udzielania zamówień publicznych, które Państwa Członkowskie
zobowiązane są implementować w swoich wewnętrznych porządkach prawnych do
kwietnia 2016r. Tym samym warto już teraz przyjrzeć się bliżej ich
postanowieniom.
Dość popularnym w ostatnim czasie tematem dotyczącym
zawartości merytorycznej wspomnianych dyrektyw jest projekt rozporządzenia
dotyczącego Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia. Ja jednak
chciałabym przyjrzeć się bliżej innym postanowieniom dyrektyw, których
implementacja wpłynie na przebieg procedury udzielenia zamówienia publicznego.
Pierwszym
zagadnieniem, na które w mojej ocenie warto zwrócić uwagę jest kwestia
komunikacji i wymiany informacji pomiędzy zamawiającym, a wykonawcami. Lektura
nowych dyrektyw zamówieniowych jednoznacznie doprowadza do stwierdzenia, że
prawodawca unijny uznaje, że elektroniczne
środki informacji i komunikacji powinny
stać się typowymi w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Z pewnością w pewien sposób przyczyni się to
do zwiększenia możliwości udziału potencjalnych wykonawców w postępowaniach. Obie dyrektywy stanowią, że wszelka
komunikacja i wymiana informacji ze szczególnym uwzględnieniem elektronicznego
składania ofert mają odbywać się za pośrednictwem środków elektronicznych. Ponadto zwraca się uwagę na to, aby narzędzia
służące do komunikacji elektronicznej miały charakter niedyskryminujących,
powszechnie dostępnych i
interoperacyjnych z produktami ICT tak by nie ograniczały dostępu
wykonawców do udziału w postępowaniu.
Od tej zasady prawodawca unijny wprowadził jednak
pewne wyjątki , sytuacje w których zamawiający może odstąpić od wymogu ich
stosowania. Dyrektywa 2014/24/UE w art.
22 ust. 1 i 2, a dyrektywa 2014/25/UE w art. 40 ust.1 i 2 wskazują sytuacje
kiedy zamawiający po pierwsze nie mają obowiązku stosowania elektronicznych
środków komunikacji, a po drugie mogą zastosować komunikacje ustną w
przekazywaniu informacji dotyczących innych niż istotne elementy
postępowania.
Większa swoboda w zakresie wymiany informacji
zastosowana została w dyrektywie koncesyjnej. Jednak i w jej
przypadku wprowadzono przepisy, które nakładają obowiązek dokonania konkretnych
rodzajów czynności za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Tak więc drogą
podsumowania stwierdzić, należy że w procedurze wewnętrznej uwzględniającej postanowienia nowych dyrektyw
zamówieniowych znajdzie odzwierciedlenie zasada prymatu komunikacji
elektronicznej.
* * *
Autor: Daria Rychlik
dobrze
OdpowiedzUsuń