Jeśli startujesz w przetargach to
wiesz jak ważny jest monitoring nowych ogłoszeń. Każdego dniach ogłaszanych
jest kilka tysięcy nowych przetargów w całej Polsce. Cześć z nich trafia do
Biuletynu Zamówień Publicznych (przetargi o wartości powyżej 30 tys EURO).
Większość natomiast publikowana jest na stronach internetowych zamawiających
lub w prasie. W związku z tym aby mieć pewność, że
nie ucieknie nam żaden interesujący przetarg, trzeba na bieżąco sprawdzać
źródła ich publikacji. To ogromna praca do której trzeba zaangażować sztab
ludzi. Dobrym i dużo tańszym rozwiązaniem
jest skorzystanie z usług firmy monitorującej rynek zamówień publicznych. Na
rynku jest kilka takich podmiotów.W artykule przedstawimy cechy, na które warto
zwrócić uwagę wybierając firmę do monitoringu ogłaszanych przetargów.
1.
Ilość
dostarczanych informacji
Jedną z głównych cech, na którą
powinniśmy zwrócić uwagę wybierając serwis przetargowy jest liczba
udostępnianych ogłoszeń. Można to sprawdzić na dwa sposoby. Po pierwsze możemy
porównać raporty dostarczane poprzez e-mail (przy czym nie warto sugerować się
tylko jednym dniem, lepiej porównać raporty z całego tygodnia). Drugi sposób to
sprawdzenie ogłoszeń w bazie. Cześć serwisów udostępnia ogólne statystyki.
Jednak aby dokładnie zbadać, ile potencjalnie interesujących nas ogłoszeń
znajduje się w bazie, warto skorzystać z wyszukiwarki wybierając interesujące
nas branże i region. Warto dokładnie porównać wyniki wyszukiwań, ponieważ każdy
dostawca posiada swoje drzewo branż i to, co jeden z operatorów zakwalifikuje
do naszej branży, u drugiego może znaleźć się w innej.
2.
Szybkość
dodawania ogłoszeń
Ogłoszenia o przetargach publikowane
są codziennie w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz na stronach internetowych
zamawiających. Stamtąd ogłoszenia trafiają do serwisu monitorującego.
Ogłoszenia z Biuletynu Zamówień
Publicznych powinny być dostępne w serwisie w ciągu 24 godzin. Ogłoszenia
podprogowe, które wymagają ręcznego monitoringu tysięcy stron www, w ciągu 48
godzin. To wyniki, na które mogą sobie pozwolić tylko duże firmy dysponujące
odpowiednimi zasobami.
3.
Pomoc
konsultanta
Aby dobrze skonfigurować swoje konto
i mieć gwarancje otrzymywania interesujących nas ofert, przydatna będzie pomoc
konsultanta. Taka osoba pomoże ustawić poprawnie branże dla danego profilu oraz
inne niezbędne parametry konta. Konsultant powinien odpowiedzieć na wszystkie
nasze wątpliwości i być stale do naszej dyspozycji. Jest to szczególnie ważne,
ponieważ na początku może być trudno odnaleźć się w ogromie ilości ogłoszeń
jakie codziennie trafiają do serwisu.
4.
Okres
testowy
Niektóre serwisy proponują bezpłatny
okres testowy. To bardzo przydatna możliwość, jeśli nie jesteśmy pewni, który
serwis wybrać lub czy taka usługa jest nam w ogóle potrzebna. Podczas okresu
testowego powinniśmy mieć dostęp do w pełni funkcjonalnej usługi, abyśmy mogli
dokładnie ją poznać i ocenić. Okres testowy, w zależności od dostawcy, trwa
zazwyczaj od 7 do 30 dni.
5.
Dostępność
W dzisiejszym świecie dostęp do
ważnych informacji chcemy mieć zawsze i wszędzie. Warto więc zwrócić uwagę na
to, jakie możliwości w tym zakresie oferują poszczególne firmy. Standardem jest
dostępność ze strony www oraz raport przesyłany drogą mailową. Dodatkowe opcje
to np. powiadomienia za pomocą czytnika RSS, komunikatora Gadu-Gadu, SMS czy
też poprzez aplikacje mobilne. Warto ponadto sprawdzić, czy serwis posiada
wersję responsywną, czyli dostosowaną do urządzeń moblinych. Przeglądanie
ogłoszeń na stronie nieresponsywnej może być uciążliwe.
6.
Narzędzia
Użyteczność usługi w dużej mierze
zależy od precyzyjnych ustawień konta, na które składają się opcje ustawienia
profilu, szablonu raportów i powiadomień. Warto zwrócić uwagę na to czy serwis
oferuje dobór wyglądu szablonu raportu. Oprócz wyglądu powinniśmy mieć
możliwość szczegółowej modyfikacji zawartości takich raportów oraz formatu
dostarczenia. Dodatkowe narzędzia które mogą się przydać to schowek (do
zapisywania wartościowych ogłoszeń), statystyki dodawnych ogłoszeń do bazy czy
analizator, który umożliwia analizę wyników archiwalnych przetargów. Analizator
przydaje się szczególnie w momencie składania oferty. Nie można zapomnieć też o
wyszukiwarce na stronie www, która pozwoli nam w czasie rzeczywistym śledzić
nowe ogłoszenia, nie czekając na raport.
7.
Gwarancja
Nie ma nic gorszego niż pominięcie
ważnego przetargu. Monitoring przetargów, szczególnie tych spoza Biuletynu
Zamówień Publicznych, jest bardzo trudny i większość firm nie daje gwarancji,
że klient otrzyma wszystkie informacje.
Grupa Biznes Polska jako jedyna na
rynku wprowadziła opcję “Gwarancja usługi” – klient, który zgłosi brak
informacji o przetargu w bazie otrzyma zwrot kosztu abonamentu.
8.
Referencje
Nie ma lepszej rekomendacji niż
opinia drugiego klienta. Warto zapytać ilu klientów obsługuje operator i czy
może się pochwalić jakimiś referencjami. Z referencjami powinniśmy mieć
możliwość zapoznać się na stronie www w formie skanu, jest to wtedy o wiele
bardziej wiarygodne.
9.
Indywidualne
podejście
Każda firma ma swoje indywidualne
potrzeby, dlatego niektórzy operatorzy dbają o to aby system spełniał
oczekiwania jak najszerszego grona firm. Natomiast tam gdzie kończą się
możliwości systemu niektóre firmy oferują indywidualne podejście do Klienta
które wykracza poza standardową ofertę.
Indywidualny monitoring zapewnia
większą precyzję w dostarczaniu ogłoszeń przetargowych.
10. Bonusy do oferty
Niektóre firmy do standardowej
oferty są w stanie zaoferować bonusy w postaci dodatkowych narzędzi,
komplementarnych usług czy contentu. Warto zapytać jakie opcje są dostępne, bo
może nie być ich widać w oficjalnej ofercie.
11. Załączniki do ogłoszeń: specyfikacje,
unieważnienia, sprostowania
Ogłoszenie o przetargu powinno
posiadać SIWZ, ale nie wszyscy operatorzy dołączają je do ogłoszeń z prostej przyczyny - wymaga to
dodatkowej pracy, często bezpośredniego kontaktu z każdym zamawiającym w celu
uzyskania specyfikacji. Dlatego na tę opcje są w stanie sobie pozwolić
nieliczni. W przypadku zmian w przetargu, zamawiający publikuje unieważnienie lub
sprostowanie. Warto sprawdzić czy firma dba o takie załączniki.
12. Człowiek czy automat ?
Monitoring ogłoszeń to duże
wyzwanie. Niektóre firmy wykorzystują automaty monitorujące i wprowadzające
ogłoszenia. Jednak żaden system nie zastąpi żywego człowieka. Ręczny monitoring
daje gwarancje dotarcia do wszystkich ogłoszeń i ich poprawnego wprowadzenia do
bazy.
Warto więc zapytać firmę, ile osób
pracuje nad monitoringiem przetargów. Im więcej, tym większa szansa, że jakość
usługi będzie wyższa.
13. Jak nie biorę udziału w przetargach ?
W serwisach przetargowym możemy też
odnaleźć ogłoszenia nie objęte ustawą PZP. Warto zapytać, czy firma posiada
takie ogłoszenia w bazie i ile takich ogłoszeń publikuje miesięcznie. Na
biznes-polska.pl każdego miesiąca publikujemy blisko 4000 zleceń od firm i osób
prywatnych z całej Polski.
14. Doświadczenie
Proces monitoringu ogłoszeń
przetargowych to ciągła nauka i udoskonalanie. Takich informacji pojawia się
coraz więcej w coraz większej ilości źródeł. Doświadczenie operatora daje nam
poczucie, że dane będą rzetelne i będą docierać do nas na czas. Warto zapytać
przed zakupem ile lat firma działa na rynku i jak wygląda ich proces
monitoringu.
15. Cena
Najpopularniejszą metodą rozliczania
za usługi monitoringu jest forma abonamentowa. Taką opcje oferuje większość
firm. Abonament roczny jest zazwyczaj najkorzystniejszy cenowo. Średnia cena za
roczny abonament jest bardzo różna może się wahać od 300 zł do nawet 1500 zł.
Warto zapytać czym operator argumentuje swoją cenę. Jak widać z powyższego
artykułu, cena nie powinna być jedynym kryterium wyboru.
Widziałem nawet oferty za 3000zł.
OdpowiedzUsuń