Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy Pzp
sporządzenie protokołu
postępowania o zamówienie publiczne stanowi obowiązek zamawiającego. Celem
tego protokołu jest nie tylko realizacja zasady jawności postępowania, gdyż
protokół wraz z załącznikami stanowi dla wykonawców podstawę do kontroli
prawidłowości czynności zamawiającego, ale też zasady pisemności –
dokumentowania czynności wykonanych przez zamawiającego.
Sporządzanie protokołu postępowania
stanowi obowiązek zamawiającego przy udzielaniu zamówienia w każdym trybie i
niezależnie od wartości zamówienia.
Protokół sporządza się w trakcie postępowania, czyli wraz z dokonywaniem
poszczególnych czynności. Zatem obowiązek sporządzenia protokołu powstaje w
chwili wszczęcia postępowania. Jednocześnie art. 96 ustawy Pzp. wynika że informacje
zawierane w nim, które odnoszą się do czynności poprzedzających wszczęcie postępowania,
powinny być zamieszczone niezwłocznie po
wszczęciu postępowania.
Prowadzenie na bieżąco protokołu jest konieczne ze względu na przepisy
umożliwiające wszystkim zainteresowanym podmiotom wgląd do protokołu
postępowania na każdym jego etapie. Należy wskazać, że na zamawiającym ciąży
również obowiązek dokumentowania czynności podejmowanych jeszcze przed
wszczęciem postępowania, jak na przykład szacowanie wartości zamówienia.
Protokół jest jawny, ale ustawodawca przewidział ograniczenia czasowe
jawności załączników do protokołu (art. 96 ust. 1–3 ustawy Pzp.). Załączniki do
protokołu udostępnia się po dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty lub
unieważnieniu postępowania, z tym że: oferty udostępnia się od chwili ich
otwarcia, oferty wstępne od dnia zaproszenia do składania ofert, a wnioski o
dopuszczenie do udziału w postępowaniu od dnia poinformowania o wynikach oceny
spełniania warunków udziału w postępowaniu.
Forma udostępniania protokołu: Zgodnie
z jego § 5 ust. 1 zamawiający udostępnia protokół lub załączniki do protokołu
na wniosek. Udostępnienie protokołu lub załączników, w myśl ust. 2, może
nastąpić poprzez wgląd w miejscu wyznaczonym przez zamawiającego, przesłanie
kopii pocztą, faksem lub drogą elektroniczną, zgodnie z wyborem wykonawcy
wskazanym we wniosku. Możliwość wyboru przez wykonawcę sposobu udostępnienia
protokołu lub załączników doznaje ograniczenia w ust. 4, który stanowi, że
przypadku gdy przesłanie kopii protokołu lub załączników zgodnie z wyborem
wnioskodawcy jest z przyczyn technicznych znacząco utrudnione, w szczególności
z uwagi na ilość żądanych do przesłania dokumentów, to zamawiający informuje o
tym wnioskodawcę i wskazuje sposób, w jaki mogą być one udostępnione.
Wniosek o
udostępnienie informacji publicznej: Rozporządzenie w sprawie protokołu
nie określa formy wniosku o udostępnienie protokołu lub załączników do niego. Pod
pojęciem wniosku należy rozumieć każde zadanie uzyskania informacji publicznej,
złożone przez zainteresowany podmiot w dowolnej formie (ustnie, pisemnie, w
formie elektronicznej). Oznacza to, iż ustawodawca odstąpił od bezwzględnego
wymogu złożenia wniosku w formie pisemnej. W sytuacji, gdy informacja publiczna może
być udostępniona niezwłocznie, wówczas jest ona udostępniania w formie ustnej
lub pisemnej bez pisemnego wniosku. W sytuacji gdy dana informacja publiczna
nie może być jednak udostępniona
niezwłocznie, podmiot zobowiązany może zażądać złożenia stosownego wniosku w
formie pisemnej. W tym celu wniosek
pisemny (ustne oświadczenie do protokołu) powinien obejmować podanie: imienia i
nazwiska (nazwy) podmiotu zainteresowanego, jego dokładnego adresu (miejsca zamieszkania
lub siedziby), treści zadania oraz podpisu.
Zgodnie z art. 8 ust. 1ustawy Pzp postępowanie o udzielenia zamówienia jest
jawne. Zamawiający musi zapewnić wykonawcom wgląd do dokumentacji przetargu.
Tożsama jest również z ustawą o dostępie do informacji publicznej bowiem
zgodnie z jej zapisami a dokładnie art. 2 ustawy informacja publiczna
przysługuje każdemu i nie musimy wykazywać interesu prawnego lub faktycznego
domagając się do niej dostępu. Zamawiający nie ma prawa uzależniać wglądu do
dokumentów od spełnienia jakichkolwiek warunków.
Zasada o jawności postępowania ma charakter obowiązujący bezwzględnie, a odstępstwa
od niej przewidziane w ustawie Pzp mają charakter epizodyczny. Przykłady takich
wyjątków opiszemy w następnym artykule.
Źródło: Urząd Zamówień Publicznych
Autor: Grupa Biznes Polska
Witam!Jeśli zamawiający chce mi udostępnić na miejscu jego siedziby wgląd do dokumentacji a mi to nie odpowiada ze względu na odległość od siedziby Zamawiającego, co mogę w takim przypadku zrobić?
OdpowiedzUsuńCzy ma on obowiązek wysłać mi w formie przeze mnie wskazanej?
Witam
OdpowiedzUsuńZgodnie z art. 14 ust. 2 u.d.i.p. – jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w sposób lub w formie określonych we wniosku, podmiot obowiązany do udostępnienia powiadamia pisemnie wnioskodawcę o przyczynach braku możliwości udostępnienia informacji zgodnie z wnioskiem i wskazuje, w jaki sposób lub w jakiej formie informacja może być udostępniona niezwłocznie. Podsumowując Zamawiający nie odmówił Panu udzielenia informacji publicznej o którą Pan wnioskował- wskazał jedynie inną formę udostępnienia a tego mu prawno nie zabrania.