Po środowym incydencie, gdy rządowy samolot z marszałkiem Sikorskim i
wicemarszałkami Sejmu na pokładzie z powodu awarii nie zdołał oderwać
się od ziemi, powraca temat samolotów dla VIP-ów. Zaledwie kilka dni temu Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił przetarg. To
już ósme podejście do zakupu samolotów dla polskich VIP-ów. Czy tym
razem jesteśmy na ścieżce i na kursie?
To jeszcze nie jest zamówienie na polski Air Force One, czyli samolot
dalekiego lub średniego zasięgu. Na razie chodzi o niewielkie
samoloty z miejscami dla 12–14 pasażerów. Pokład ma być skonfigurowany
w opcji biznesowej. Dopuszczono samoloty używane, ale wyprodukowane nie
później niż w 2006 r. (mniej niż 3,5 tys. godzin w powietrzu). Zasięg
nie może być mniejszy niż 5 tys. km, a po ograniczeniu liczby pasażerów
do ośmiu ma umożliwić lot transatlantycki.
W grę wchodzą kanadyjski Bombardier, francuski Dassault i amerykański
Gulfstream. Samoloty będą obsługiwane przez 1. Bazę Lotnictwa
Transportowego w Warszawie (powstała po rozformowaniu 36. specpułku)
i pilotowane przez wojskowych. Po wygaśnięciu w 2017 r. obecnej umowy na
czarter maszyn Embraer 175 od PLL LOT (wcześniej od Eurolot) flota VIP
zostanie powiększona dodatkowo o dwa większe samoloty.
Takie w każdym razie są założenia. Czy tym razem uda się je zrealizować?
Choć po katastrofie smoleńskiej świadomość konieczności posiadania
floty nowoczesnych samolotów przeznaczonych do przewozu najważniejszych
osób w państwie i obsługiwanej przez kompetentnych pilotów wzrosła, to
jednak jest to przedsięwzięcie podwyższonego ryzyka.
Próbowano wielokrotnie i wielokrotnie przetargi odwoływano lub
unieważniano. Bo albo przetarg był zorganizowany niefachowo, albo były
podejrzenia, że jest ustawiony, albo też lękano się, jak przyjmą to
wyborcy.
Samoloty dla najważniejszych osób w państwie zawsze budzą emocje.
Polacy o politykach nie mają najlepszej opinii i uważają latanie
podniebnymi salonkami za najlepszy dowód, jak mają przewrócone w głowie
i jak się wywyższają...
...Ogłoszony przetarg nie jest szczególnym zaskoczeniem. Narady na temat
transportu lotniczego VIP-ów trwają od dawna. Prezydenckie Biuro
Bezpieczeństwa Narodowego kilka lat temu przygotowało raport w tej
sprawie. Zapowiedziano, że przetarg zostanie ogłoszony w 2015 r po
wyborach.
Czytaj więcej: http://www.polityka.pl/
Opis przedmiotu zamówienia i szczegóły przetargu dostępne są w bazie Grupa Biznes Polska pod numerem ogłoszenia: 10689798 lub bezpośrednio tutaj: https://www.biznes-polska.pl/
Bardzo fajny artykuł. Dobrze się go czyta. Dużo ciekawych informacji. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń