piątek, 5 czerwca 2015

Dostawa dwóch samolotów małych do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP)

Po środowym incydencie, gdy rządowy samolot z marszałkiem Sikorskim i wicemarszałkami Sejmu na pokładzie z powodu awarii nie zdołał oderwać się od ziemi, powraca temat samolotów dla VIP-ów. Zaledwie kilka dni temu Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił przetarg. To już ósme podejście do zakupu samolotów dla polskich VIP-ów. Czy tym razem jesteśmy na ścieżce i na kursie?


To jeszcze nie jest zamówienie na polski Air Force One, czyli samolot dalekiego lub średniego zasięgu. Na razie chodzi o niewielkie samoloty z miejscami dla 12–14 pasażerów. Pokład ma być skonfigurowany w opcji biznesowej. Dopuszczono samoloty używane, ale wyprodukowane nie później niż w 2006 r. (mniej niż 3,5 tys. godzin w powietrzu). Zasięg nie może być mniejszy niż 5 tys. km, a po ograniczeniu liczby pasażerów do ośmiu ma umożliwić lot transatlantycki.
W grę wchodzą kanadyjski Bombardier, francuski Dassault i amerykański Gulfstream. Samoloty będą obsługiwane przez 1. Bazę Lotnictwa Transportowego w Warszawie (powstała po rozformowaniu 36. specpułku) i pilotowane przez wojskowych. Po wygaśnięciu w 2017 r. obecnej umowy na czarter maszyn Embraer 175 od PLL LOT (wcześniej od Eurolot) flota VIP zostanie powiększona dodatkowo o dwa większe samoloty.
Takie w każdym razie są założenia. Czy tym razem uda się je zrealizować?
Choć po katastrofie smoleńskiej świadomość konieczności posiadania floty nowoczesnych samolotów przeznaczonych do przewozu najważniejszych osób w państwie i obsługiwanej przez kompetentnych pilotów wzrosła, to jednak jest to przedsięwzięcie podwyższonego ryzyka.
Próbowano wielokrotnie i wielokrotnie przetargi odwoływano lub unieważniano. Bo albo przetarg był zorganizowany niefachowo, albo były podejrzenia, że jest ustawiony, albo też lękano się, jak przyjmą to wyborcy.
Samoloty dla najważniejszych osób w państwie zawsze budzą emocje. Polacy o politykach nie mają najlepszej opinii i uważają latanie podniebnymi salonkami za najlepszy dowód, jak mają przewrócone w głowie i jak się wywyższają...
...Ogłoszony przetarg nie jest szczególnym zaskoczeniem. Narady na temat transportu lotniczego VIP-ów trwają od dawna. Prezydenckie Biuro Bezpieczeństwa Narodowego kilka lat temu przygotowało raport w tej sprawie. Zapowiedziano, że przetarg zostanie ogłoszony w 2015 r po wyborach.

Czytaj więcej: http://www.polityka.pl/ 

Opis przedmiotu zamówienia i szczegóły przetargu dostępne są w bazie Grupa Biznes Polska pod numerem ogłoszenia: 10689798 lub bezpośrednio tutaj: https://www.biznes-polska.pl/
 

1 komentarz:

  1. Bardzo fajny artykuł. Dobrze się go czyta. Dużo ciekawych informacji. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń