Zarzuty
dotyczące
naruszenia zasady jawności
postępowania
o udzielenie zamówienia
publicznego wyrażonej
w art. 8 ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 96 ust. 3 tej ustawy poprzez utrudnianie dostępu
do protokołu z postępowania
oraz załączników
a także
odmowę okazania
kompletu załączników
do protokołu z postępowania.
WYROK
z dnia 16 września
2015 r. Krajowa Izba Odwoławcza
Odwołujący wnosi:
Odwołujący
podnosił, iż ustawa
Pzp wprowadza w art. 8 ust. 1 zasadę
jawności,
która implikuje
nieograniczony dostęp
do dokumentacji postępowania,
w tym do protokołu z postępowania
i dokumentów stanowiących
załączniki
do protokołu. Zakres minimalny załączników
do protokołu z postępowania
określają
przepisy
Rozporządzenia
Prezesa Rady
Ministrów
z dnia 26 października
2010 r. w sprawie protokołu postępowania
o udzielenie
zamówienia
publicznego (Dz. U. z 2010 r. Nr 223 poz. 1458). Stosownie do art. 8
ust. 1 ustawy
Pzp zasada
jest,
iż
postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego jest jawne. Powyższa
zasada przewija sie
przez
całe postępowanie
w sprawie zamówienia publicznego, od
momentu jego wszczęcia,
poprzez cały jego przebieg, az
do
momentu publikacji jego wyników.
Zasada jawności
ma gwarantować
przejrzystość
procedur
udzielania zamówień publicznych,
otwarty, publiczny równy dostęp
do zamówień,
rzeczywista
konkurencje
w ubieganiu
się
o
zamówienia, zapewniająca
wybór
najkorzystniejszych ofert oraz możliwość kontroli
prawidłowości
działań
osób
i instytucji udzielających
zamówień,
a także nieskrępowany
dostęp
do zamówień
dla przedsiębiorców.
Ograniczenia
zasady jawności
postępowania
wprowadzone są
w
art. 8 ust. 2 i 3 ustawy
Pzp. Wskazane ograniczenie nie miały jednak zastosowania do
dokumentów, których okazania
wnioskował odwołujący.
Odwołujący
zarzucał, że
zamawiający
odmawiał niezwłocznego
okazania dokumentów stanowiących
załączniki
do protokołu, przekazując część
z
nich dopiero na dzień
przed
upływem terminu składania środków
ochrony prawnej na
decyzje
z
dnia 26 sierpnia 2015 r. o odrzuceniu oferty odwołującego,
a część
z dokumentów
nie została udostępniona
do dnia dzisiejszego. Odwołujący
stwierdził, iż łamanie
zasady jawności
uniemożliwiło
odwołującemu
pełne udokumentowanie podnoszonych
zarzutów.
Izba orzeka:
Zgodnie
z art. 96 ust. 2 i 3 ustawy Pzp oferty opinie biegłych oświadczenia, zawiadomienia
wnioski i inne dokumenty i informacje składane przez zamawiającego
i wykonawców
oraz umowa w sprawie zamówienia publicznego stanowią
załączniki
do protokołu.
Protokół z załącznikami
jest jawny. Załączniki
do protokołu udostępnia
się
po dokonaniu
wyboru najkorzystniejszej oferty, z tym ze
oferty udostępnia
się
z
chwila
ich otwarcia.
W oparciu o dokumenty stanowiące
korespondencje
odwołującego
z zamawiającym
w tej sprawie, Izba stwierdziła, ze
zamawiający
dostosował się do cytowanych
przepisów, udostępniając
odwołującemu
w uzgodnionym terminie oferty innych wykonawców
w części
niezastrzeżonej
oraz załączniki
do protokołu w terminie po wyborze oferty.
Zamawiający
wypełnił wymagania określone
przepisami rozporządzenia
Prezesa Rady
Ministrów 25 października
2010 r. w sprawie protokołu postępowania
o udzielenie zamówienia
publicznego (Dz. U. Nr 223, poz. 1458). Zamawiający
ma obowiązek
udostępnić jedynie
dokumentacje
postępowania
przetargowego. Zadania
odwołującego
dotyczyły też innych
dokumentów niezwiązanych
bezpośrednio
z przedmiotowym postępowaniem,
których wykonawca
mógł się
ewentualnie
domagać
w trybie dostępu
do informacji publicznej.
Organem
rozstrzygającym
spory w tym zakresie nie jest jednak Krajowa Izba Odwoławcza, a właściwy
Sąd
Administracyjny. Zarzut nie podlegał uwzglednieniu
Na
podstawie Sygn.
akt KIO 1939/15 WYROK z dnia 16 września
2015 r. Krajowa Izba Odwoławcza
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz