W dniu dzisiejszym na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się zaktualizowany tekst oceny skutków regulacji przepisów ustawy prawo zamówień publicznych. W dokumencie tym, Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Urzędem Zamówień Publicznych przedstawia rekomendowane rozwiązania nowych przepisów, które wejdą z dniem 18 kwiecień 2016r. Projekt
ustawy wdroży do polskiego porządku prawnego dwie dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady.
Oto najważniejsze rozwiązania ustawy pzp rekomendowane przez Ministerstwo Rozwoju:
1)
uproszczenie procedur udzielania zamówień publicznych i ich
uelastycznienie, co przyniesie korzyści zarówno zamawiającym
jak i wykonawcom, szczególnie małym i średnim przedsiębiorcom
poprzez:
a)
lepsze wykorzystanie negocjacji jako sposobu doprecyzowania warunków
umów z wykonawcami w celu uzyskania
usługi , która najlepiej odpowiada potrzebom zamawiającego,
b)
zmniejszenie obowiązków formalnych na etapie ubiegania się o
udzielenie zamówienia;
-
ograniczenie podstawowych obowiązków wykonawców do składania
oświadczenia o spełnianiu warunków w
formie ustandaryzowanego tzw. jednolitego europejskiego dokumentu
zamówienia (potwierdzającego spełnianie
kryterium warunków udziału w postępowaniu, brak podstaw do
wykluczenia wykonawcy, kryteriów
selekcji także w odniesieniu do podmiotów trzecich i podwykonawców)
oraz
-
ograniczenie, co do zasady, żądania dokumentów wyłącznie od
wykonawcy, którego oferta została wybrana jako
najkorzystniejsza;
- zakaz
żądania dokumentów, którymi zamawiający dysponuje, lub które
może pobrać z ogólnie dostępnych i bezpłatnych
baz danych, obowiązek posługiwania się systemem e-Certis;
2)
elektronizacja istotnej części procesu udzielania zamówień
publicznych (powszechnie- od 2018 r.);
3)
promowanie i realne wykorzystywanie pozaekonomicznych celów zamówień publicznych takich jak ochrona środowiska,
integracja społeczna czy wspieranie innowacyjności:
a)
położenie nacisku na wybór oferty najkorzystniejszej ekonomicznie,
czyli opartej na efektywności kosztowej, jak również
uwzględniającej inne aspekty niż cena lub koszt, tj. kryteria
jakościowe, społeczne, środowiskowe i innowacyjne,
poprzez: (1) uwzględnienie w kryteriach oceny ofert relacji jakości
do ceny lub kosztu, przez zawężenie
stosowania kryterium ceny jako jedynego kryterium oceny ofert, (2)
dopuszczenie stosowania kryteriów
podmiotowych, jeżeli mogą mieć znaczący wpływ na poziom
wykonania zamówienia publicznego, (3) wykorzystanie
w ramach kryterium kosztu podejścia opartego na efektywności
kosztowej, takiego jak rachunek kosztów
cyklu życia,
b)
wprowadzenie nowej procedury- partnerstwa innowacyjnego,
przeznaczonej dla nabywania produktów i usług, które
nie są jeszcze dostępne na rynku,
c)
promowanie zatrudnienia na podstawie umowy o pracy oraz zatrudnienia
osób niepełnosprawnych oraz innych osób
defaworyzowanych,
4)
zapewnienie lepszego dostępu do rynku małym i średnim
przedsiębiorcom dzięki ograniczeniu żądań spełniania wygórowanych
warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności ekonomicznej
(średni roczny obrót - maksymalnie
dwukrotność szacunkowej wartości zamówienia);
5)
uproszczenie procedur przy udzielaniu zamówień społecznych oraz
niektórych innych usług np. prawnych, hotelarskich,
gastronomicznych, kulturalnych, zdrowotnych itp. poprzez:
a)
podwyższenie progu kwotowego, od którego istnieje obowiązek
przestrzegania przepisów ustawy,
b)
umożliwienie zastosowania kryteriów jakościowych takich jak
dostępność , ciągłość i trwałość oferowanych kluczowych
usług;
6)
większe wykorzystanie zamówień publicznych w działaniach na rzecz
integracji społecznej osób defaworyzowanych, poprzez
wprowadzenie klauzul społecznych i nowych zasad zastrzegania
zamówień publicznych dla wykonawców będących
zakładami pracy chronionej i wykonawców, których celem
działaniajest integracja społeczna;
7)
uwzględnianie w zamówieniach publicznych zagadnień związanych z
przestrzeganiem prawa pracy, oraz zabezpieczenia
społecznego poprzez wyraźne dopuszczenie stosownych postanowień w
umowach o zamówienie publiczne,
8)
zapewnienie realnego udziału w wykonaniu zamówienia podmiotów
trzecich, na których zasoby powołuje się wykonawca;
9)
zwiększenie pewności prawnej w zakresie dopuszczalnej zmiany umowy,
co powinno służyć większej elastyczności i dostosowaniu
do zmiennych okoliczności faktycznych i prawnych realizacji zamówień
publicznych;
10)
zwiększenie ochrony prawnej w postępowaniach o udzielenie zamówień
publicznych poniżej progów unijnych poprzez
umożliwienie wnoszenia odwołań na czynności zamawiającego
dotyczące: opisu przedmiotu zamówienia, wyboru
oferty najkorzystniejszej oraz unieważnienia postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego.
źródło: Rządowe Centrum Legislacji
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz