W
świetle zmienionego brzmienia art. 91 ust. 2, kryteriami oceny ofert
są: cena lub koszt albo cena lub koszt oraz inne kryteria odnoszące się do przedmiotu
zamówienia. Zamawiający kryterium ceny mogą zastosować jako jedyne kryterium oceny ofert lub kryterium o wadze przekraczającej 60%, jeżeli określą w opisie przedmiotu zamówienia standardy jakościowe odnoszące się do wszystkich istotnych cech przedmiotu zamówienia oraz wykażą w załączniku do protokołu w jaki sposób zostały uwzględnione w opisie przedmiotu zamówienia koszty cyklu życia.
Ustawodawca
wskazuje przykładowy katalog kryteriów, który w porównaniu z
dotychczasowymi regulacjami uległ rozszerzeniu i uporządkowaniu. W
ramach kryteriów wymienia się:
1)
jakość, w tym parametry techniczne, właściwości estetyczne i
funkcjonalne;
2)
aspekty społeczne, w tym integracja zawodowa i społeczna osób,
dostępność dla osób niepełnosprawnych lub uwzględnianie potrzeb
użytkowników,
3)
aspekty środowiskowe, w tym efektywność energetyczna przedmiotu
zamówienia;
4)
aspekty innowacyjne;
5)
organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób
wyznaczonych do realizacji zamówienia, jeżeli mogą mieć znaczący
wpływ na jakość wykonania zamówienia;
6)
serwis posprzedażny oraz pomoc techniczna, warunki dostawy, takie
jak termin dostawy, sposób dostawy oraz czas dostawy lub okres
realizacji.
Sam
sposób formułowania kryteriów oceny ofert uległ znacznej
liberalizacji. Zgodnie z nowo dodanym do art. 91 ust. 2c, kryteria
oceny ofert są związane z przedmiotem zamówienia, jeżeli dotyczą
robót budowlanych, dostaw lub usług, które mają być zrealizowane
w ramach tego zamówienia, we wszystkich aspektach oraz na wszystkich
etapach ich cyklu życia, w tym określonym procesem produkcji,
dostarczania lub wprowadzania tych robót budowlanych, dostaw lub
usług na rynek albo dotyczącym
innego etapu cyklu życia tych robót budowlanych, dostaw lub usług
nawet jeżeli nie są
istotną cechą przedmiotu zamówienia.
Zamawiający
może ustalić stałe cenę lub koszt, jeżeli przepisy powszechnie
obowiązujące lub właściwy organ
określiły stałą cenę lub koszt. W takim przypadku ofertę
wybiera się w oparciu o inne kryteria oceny ofert
niż cena.
Zamawiający
określa kryteria oceny ofert w sposób jednoznaczny i zrozumiały,
umożliwiający sprawdzenie informacji
przedstawianych przez wykonawców.
Izabela Domitrz
Grupa Biznes Polska
Najczęściej spotykany zestaw kryteriów oceny ofert: cena - 60%, gwarancja - 40%, czyli można uznać, że bez zmian bo o wszystkim i tak zdecyduje cena.
OdpowiedzUsuńObecna nowelizacja wymusza kryterium cena 60%. Wiem od kilkunastu zamawiających,że będą wpisywane iluzoryczne kryteria oceny ofert tj. termin gwarancji 20% i termin płatnosci 20%, które w zależnosci od sposobu zapisu zmniejszą moc ocenna kryterium cena 60%. Dysponent środków publicznych przecież stoi na straży wydatkowania celowego i oszczędnego środków publicznych, a jak tego można dokonać jeżeli Jaśnie nam Panujący określa w uPzp obligo cenę 60% i narzuca tym samym kombinowanie i obśmiewanie Systemu zamówień publicznych w celu oszczędnego gospodarowania środkami publicznymi.
OdpowiedzUsuńPrzyjrzymy się temu bliżej - przeanalizujemy pozacenowe kryteria wyboru ofert po wprowadzeniu zmian w ustawie z okresu 2 miesięcy z branży budownictwo. Wyniki opublikujemy w poście. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuń