W
dniu 5 września 2016 r. Sejm uchwalił ustawę o umowie koncesji na
roboty budowlane lub usługi. Ustawa została skierowana do
dalszych prac parlamentarnych w Senacie.
Przypomnijmy,
że
koncesja
jest umową, na podstawie której koncesjonariusz
(czyli podmiot wykonujący roboty budowlane lub świadczący usługi)
zobowiązuje się wobec koncesjodawcy
(czyli podmiotu publicznego) do wykonania przedmiotu zgodnie
z zawartą umową- koncesją
za wynagrodzeniem. Wynagrodzeniem jest jednak
wyłącznie
prawo
do eksploatacji obiektu budowlanego lub świadczenia usług objętych
koncesją. Jest
to
główny element
odróżniający koncesje od klasycznych zamówień publicznych.
Wynagrodzenie pochodzi od podmiotów trzecich – np. użytkowników
autostrady.
Drugą
różnicą między klasycznym zamówieniem publicznym a koncesją
jest ponoszenie ryzyka ekonomicznego po stronie Wykonawcy.
Nowe
przepisy przewidują,
że umowy będą mogły być zawierane co do zasady na okres do 5
lat. W
obecnym stanie prawnym umowy
były
zawierane na o wiele dłuższe terminy, co według ustawodawcy
ogranicza konkurencję między przedsiębiorcami.
Nowa
ustawa zmienia również
system
środków ochrony prawnej w obszarze koncesji. Dotychczas
ustawa koncesyjna przewidywała zupełnie odrębny model ochrony
interesów prawnych podmiotów ubiegających się o zawarcie umowy
koncesji. Zamiast postępowania administracyjno- sądowego możliwe
będzie odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarga do Sądu
Okręgowego, czyli system taki jak w prawie zamówień publicznych.
Izabela Domitrz
Grupa Biznes Polska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz