Prezes Urzędu Zamówień Publicznych na stronie urzędu prezentuje opinię dotyczącą stosowania przepisów z dziedzin obronności i bezpieczeństwa do zamówień dotyczących infrastruktury krytycznej dedykowaną w przeważającej mierze, choć nie wyłącznie, zamawiającym
udzielającym zamówień sektorowych. W opinii zaproponowano, zgodne z
prawem europejskim, rozwiązanie odnośnie zastosowania właściwego reżimu
stosowania ustawy Pzp, gdy dane zamówienie mające charakter sektorowy
(lub klasyczny) jest jednocześnie zamówieniem dotyczącym infrastruktury
krytycznej.
Ustawa z dnia 22 czerwca 2016 r. o
zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U. z 2016 r., poz. 1020), dalej zwana jako: „ustawa nowelizująca”
wprowadziła do ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm.), dalej zwanej „ustawą
Pzp” nowy przepis - art. 131a ust. 1a, zgodnie z którym przepisy
niniejszego rozdziału [tj. rozdziału 4a pt.: Zamówienia w dziedzinach
obronności i bezpieczeństwa] stosuje się do zamówień dotyczących
infrastruktury krytycznej, o której mowa w ustawie z dnia 26 kwietnia
2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1166, z 2015 r.
poz. 1485 oraz z 2016 r. poz. 266), dalej „ustawa o zk”.
Dokonując
analizy znaczenia art. 131a ust. 1a ustawy Pzp dla udzielania zamówień
publicznych należy rozstrzygnąć zasadniczo dwie kwestie. Po pierwsze,
jaki jest zakres przedmiotowy „infrastruktury krytycznej”, tj. jakie
zamówienia i realizowane na jakich obiektach obejmuje treść normatywna
tego przepisu. Po drugie, jakie znaczenie ma lokalizacja przepisu w
rozdziale dotyczącym obronności i bezpieczeństwa, szczególnie w
kontekście zagadnienia, które przepisy winny być zastosowane przez
zamawiającego, gdy np. dane zamówienie „dotyczy infrastruktury
krytycznej” i jednocześnie jest udzielane w celu wykonywania
działalności o jakiej mowa w art. 132 ustawy Pzp.
Ustalając
zakres przedmiotowy przepisu ustawodawca odwołał się wprost do ustawy o
zarządzaniu kryzysowym. Ustawa o zk zawiera zarówno definicję
„infrastruktury krytycznej”, ale także regulacje dotyczące znaczenia tej
infrastruktury w zarządzaniu kryzysowym, wykazów infrastruktury, czy
dokumentów istotnych w zarządzaniu kryzysowym uwzględniających te
wykazy. Ustawa ta opisuje również działalność organów administracji
publicznej w zakresie kierowania bezpieczeństwem narodowym m.in. w
obszarze odtwarzania infrastruktury krytycznej. Ustawa o zk w art. 3 pkt
2 stanowi, że poprzez infrastrukturę krytyczną należy rozumieć systemy
oraz wchodzące w ich skład powiązane ze sobą funkcjonalnie obiekty, w
tym obiekty budowlane, urządzenia, instalacje, usługi kluczowe dla
bezpieczeństwa państwa i jego obywateli oraz służące zapewnieniu
sprawnego funkcjonowania organów administracji publicznej, a także
instytucji i przedsiębiorców. Infrastruktura krytyczna obejmuje systemy:
a) zaopatrzenia w energię, surowce energetyczne i paliwa,
b) łączności,
c) sieci teleinformatycznych,
d) finansowe,
e) zaopatrzenia w żywność,
f) zaopatrzenia w wodę,
g) ochrony zdrowia,
h) transportowe,
i) ratownicze,
j) zapewniające ciągłość działania administracji publicznej,
k) produkcji, składowania, przechowywania i stosowania substancji chemicznych i promieniotwórczych, w tym rurociągi substancji niebezpiecznych.
b) łączności,
c) sieci teleinformatycznych,
d) finansowe,
e) zaopatrzenia w żywność,
f) zaopatrzenia w wodę,
g) ochrony zdrowia,
h) transportowe,
i) ratownicze,
j) zapewniające ciągłość działania administracji publicznej,
k) produkcji, składowania, przechowywania i stosowania substancji chemicznych i promieniotwórczych, w tym rurociągi substancji niebezpiecznych.
więcej na stronie: https://www.uzp.gov.pl/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz