Urząd
Zamówień Publicznych zajmuje jednoznaczne stanowisko w kwestii korzystania z
trybu art. 67 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
(tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm. - dalej p.z.p.), w
przypadku gdy przedmiot zamówienia obejmuje np. nabywanie autorskiego
oprogramowania komputerowego, aktualizację oprogramowania, opiekę techniczną
nad posiadanym przez zamawiającego oprogramowaniem. W opinii Urzędu Zamówień
Publicznych podstawa prawna określona w art. 67 ust. 1 pkt 1lit b) i c) p.z.p.
nie może być zastosowana przy zakupie, czy też modyfikacji oprogramowania tylko
i wyłącznie z tego powodu, że produkt, czy też usługa chroniona jest prawami
wyłącznymi znajdującymi swe źródło w ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie
autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm. –
dalej p.a.p.p.). Zrezygnowanie z zastosowania konkurencyjnego trybu przy
zakupie bądź modyfikacji oprogramowania lub zlecania tzw. opieki technicznej,
jest w opinii Urzędu Zamówień Publicznych uzasadnione tylko i wyłącznie
wówczas, gdy na runku danego rodzaju zamówienia nie istnieją inni wykonawcy
oferujący równoważne świadczenia. Takie stanowisko wyartykułowano m.in. w
dokumencie opracowanym przez Urząd Zamówień Publicznych w 2010 roku, a
zatytułowanym „Wytyczne dotyczące interpretacji przesłanek pozwalających na
przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia,
zamówienia z wolnej ręki i zapytania o cenę” (Urząd Zamówień Publicznych –
Warszawa 2010 r.). Na stronie 18 i 19 przywołanego materiału czytamy m.in.:
„Aby odwołać się do przesłanki praw wyłącznych, nie wystarczy jednak, że dany
produkt chroniony jest prawami wyłącznymi – niezbędne jest równie wykazanie, że
produkty te mogą być wytworzone lub dostarczone tylko przez określonego
wykonawcę. Należy więc wykazać również, że na rynku nie istnieją rozwiązania
równoważne rozwiązaniom, objętym prawem autorskim lub patentem, które
odpowiadałyby potrzebom zamawiającego. Przykładowo, nie zostały uznane za
okoliczności uzasadniające skorzystanie z trybu zamówienia z wolnej ręki
sytuacje, gdy okoliczności uzasadniające istnienie praw wyłącznych chronionych
przepisami prawa miały swoje źródło w zdarzeniach, za które odpowiedzialność
ponosi zamawiający, w szczególności jeżeli wynika to z zaniechań zamawiającego
odnośnie konstruowania umów zawartych z wykonawcą projektów odnośnie
przeniesienia autorskich praw majątkowych na zamawiającego”.
Tymczasem
na stronach Biuletynu Zamówień Publicznych znajdują się ogłoszenia (tutaj i tutaj) o udzieleniu
zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 p.z.p. obejmujące
swoim zakresem opiekę informatyczną nad systemem informatycznym zainstalowanym
u Zamawiającego, w tym utrzymanie, opieka i kontrola nad pracą Portalu
Zapasowego. Jako uzasadnienie dla zastosowania przedmiotowego trybu wskazano:
„ZETO-ŚWIDNICA Sp. z o.o. jest autorem zarówno systemu informatycznego opartego
na platformie aplikacyjnej Magic, z którego korzysta Urząd, jak również autorem
systemu zamieszczania ogłoszeń i Portalu Zapasowego. Jako autor oprogramowania
i posiadacz praw autorskich ZETO-ŚWIDNICA jest jedynym podmiotem uprawnionym do
dokonywania zmian i modyfikacji. ZETO-ŚWIDNICA Sp. z o.o. dysponuje
doświadczeniem nabytym podczas realizacji dotychczasowych umów oraz gwarantuje
sprawne i nieprzerywalne działanie systemu”.
Zlecenie przedmiotowego zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki mogłoby nie budzić wątpliwości, gdyby nie to, że jako zamawiającego wskazano... Urząd Zamówień Publicznych w Warszawie.
Autor: Bartłomiej Kardas
Zlecenie przedmiotowego zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki mogłoby nie budzić wątpliwości, gdyby nie to, że jako zamawiającego wskazano... Urząd Zamówień Publicznych w Warszawie.
Autor: Bartłomiej Kardas
Zamówienia publiczne to niezwykle skomplikowana materia prawna i trudno jednoznacznie odpowiedzieć na tezę postawioną w pierwszym akapicie artykułu.
OdpowiedzUsuń