W omawianym już na
łamach Bloga PZP wyroku
w sprawie C-107/98 z dnia 18 listopada 1999 r. Teckal
Srl p. Comune di Viano i Azienda Gas-Acqua Consorziale (AGAC) di Reggio Emilia,
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że instytucja zamawiająca jest zwolniona z
obowiązku organizowania postępowania o udzielanie zamówienia publicznego,
jeżeli sprawuje nad wykonawcą kontrolę analogiczną do kontroli jaką sprawuje na
swymi własnymi służbami a jednostka ta wykonuje swoją działalność w przeważającym
zakresie na rzecz kontrolującej ją instytucji zamawiającej lub instytucji
zamawiających.
Wyrok ten – ustalający tzw.
kryteria Teckal – stał się podstawą do ustalania, czy w danym postępowaniu
można niestosować restrykcyjnych procedur udzielania zamówień publicznych. TSUE
wypowiadał się jednak na ten temat także w innych wyrokach.
- Orzeczenie z dn. 11 stycznia 2005 r.
w sprawie C-26/03.
Dyrektywa (…) znajduje
zastosowanie, gdy instytucja zamawiająca zamierza zawrzeć z jednostką odrębną
pod względem prawnym umowę o charakterze odpłatnym, niezależnie od tego, czy ta
jednostka sama jest instytucją zamawiającą. Władza publiczna, jaką jest
instytucja zamawiająca, ma możność wypełniania ciążących na niej w interesie
publicznym zadań własnymi środkami o charakterze administracyjnym, technicznym
lub innym, bez potrzeby zwracania się do jednostek zewnętrznych nie należących
do jej służb. W takim przypadku nie powstaje kwestia umowy o charakterze odpłatnym
zawieranej z jednostką odrębną od instytucji zamawiającej pod względem prawnym.
Nie stosuje się zatem uregulowań wspólnotowych w zakresie zamówień publicznych.
Zgodnie z orzecznictwem Trybunału, nie jest wykluczone wystąpienie innych okoliczności
, w których zaproszenie do składania ofert nie jest obowiązkowe, mimo że kontrahent
jest jednostką odrębną od instytucji zamawiającej pod względem prawnym. Może tak
być w przypadku, gdy władza publiczna, jaką jest instytucja zamawiająca,
sprawuje nad daną jednostką odrębną kontrolę analogiczną do tej, jaką sprawuje
nad własnymi służbami i gdy ta prowadzi swoją podstawową działalność na rzecz
sprawującego nad nią kontrolę organu lub organów władzy.
- Orzeczenie z dn. 6
kwietnia 2006 r. w sprawie C-410/04
Artykuły 43, 49 i 86
TWE oraz zasady równości traktowania, niedyskryminacji ze względu na
przynależność państwową i przejrzystości nie stoją na przeszkodzie istnieniu
przepisów prawa krajowego, które pozwalają organowi publicznemu na bezpośrednie
udzielenie zamówienia na świadczenie usług publicznych w spółce, w której
posiada on całość kapitału, pod warunkiem że organ publiczny sprawuje nad tą
spółką kontrolę analogiczną do tej, jaką
sprawuje nad własnymi służbami, i spółka ta prowadzi swoja podstawową działalność
wspólnie z organem, który posiada w niej udziały.
- Orzeczenie z dn.
19 kwietnia 2007 r. w sprawie C-295/05; Orzeczenie z dnia 10 listopada 2005 r.
w sprawie C-29/04.
Warunki dla uznania
danego zamówienia za zamówienia in
house; kontrola analogiczna do kontroli sprawowanej nad swoimi służbami.
- Orzeczenie z dn.
11 maja 2006 r. w sprawie C-390/04.
Warunki dla uznania
danego zamówienia za zamówienie in house; wykonywanie działalności w
zasadniczej części na rzecz kontrolującej jednostki lub jednostek.
* * *
Autor: Witold Jarzyński
Źródło: Informator UZP nr 12/2012
|
|
Wszyscy, którzy chcieliby
wesprzeć Blog Prawa Zamówień Publicznych w tym konkursie mogą wysłać sms o
treści B00231 na numer 7122.
Koszt SMS to jedynie 1,23 zł.
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz