Zgodnie z art. 91 ustawy Prawo zamówień
publicznych, zamawiający wybiera
ofertę najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert
określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Przy czym kryteriami oceny
ofert są cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu
zamówienia, w szczególności jakość, funkcjonalność, parametry techniczne,
zastosowanie najlepszych dostępnych technologii w zakresie oddziaływania na
środowisko, koszty eksploatacji, serwis oraz termin wykonania zamówienia.Tyle
teoria, w praktyce w przytłaczającej większości zamawiający korzystają jedynie
z kryterium ceny.
Ze
Sprawozdania Prezesa Urzędu Zamówień publicznych o funkcjonowaniu systemu zamówień
publicznych w roku 2011 (www.uzp.gov.pl),
wynika, że odsetek zamówień które udzielono w wyniku zastosowania ceny jako
jedynego kryterium, stale wzrasta. W
2007 roku – 87 %, w 2008 r. – 89
%, w 2009 r. – 90 %, a w 2010 roku było
to już 91 % wszystkich zamówień, tak samo jak w roku 2011. Tymczasem zgodnie z przytoczonym
wyżej przepisem najkorzystniejsza oferta to ta która, przedstawia
najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu
zamówienia albo oferta z najniższą ceną.
Zamawiający
dysponuje zatem pełną dowolnością przy podejmowaniu decyzji co do zastosowania
kryteriów oceny ofert. Oprócz ceny może to być dowolne inne kryterium które nie
będzie naruszało obowiązujących przepisów.
Ustawodawca
w ust. 2 art. 91, podaje jedynie
przykładowe kryteria możliwe do zastosowania, takie jak: jakość, funkcjonalność,
parametry techniczne, oddziaływania na środowisko, serwis czy termin wykonania
zamówienia.
Dlaczego
zatem, jedynym kryterium oceny ofert jest cena, w ponad 90 % wszystkich
zamówień ? Ustawowy obowiązek stosowania ceny jako jedynego kryterium
ofert przewidziany jest jedynie w dwóch
wyjątkowych sytuacjach. Po pierwsze kiedy
zamawiający udziela zamówienia w trybie zapytania o cenę (art. 72 ust. 2
Pzp), oraz druga sytuacja kiedy stosowana jest aukcja elektroniczna (art. 80
ust. 3 Pzp). We wszystkich pozostałych przypadkach, stosowanie innych kryteriów,
obok ceny może korzystnie wpłynąć na interes zamawiającego, poprzez uzyskanie
zamówienia nie tylko stosunkowo najtańszego ale także odznaczającego się wysoką
jakością lub krótkim terminem wykonania. Zamawiający zdają się jednak tych
korzyści nie dostrzegać.
Przy
czym należy pamiętać że, dowolność stosowania innych kryterium niż cena doznaje
pewnego ustawowego ograniczenia.
Ograniczenie to przewidziano w art. 91 ust. 3 Pzp. Inne niż cena
kryteria oceny ofert nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy, a zwłaszcza jego
wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej. Te kwestie bowiem
podlegają ocenie przy badaniu warunków jakie powinni wykonawcy spełniać by móc brać
udział w postępowaniu. Powyższe wyliczenie jest jedynie przykładowe, wobec
czego również każde inne kryterium
odnoszące się do właściwości wykonawcy jest przez ustawodawcę
zabronione.
Od
powyższego zakazu ustanowiono wyjątek.
Nie dotyczy on bowiem postępowań o udzielenie zamówienia publicznego,
których przedmiotem są usługi o charakterze niepiorytetowym. Pamiętajmy zatem,
że chcąc udzielić zamówienia na usługi prawnicze czy hotelarskie możemy oceniać
oferty również pod kątem np. doświadczenia wykonawcy.
Poniżej
kilka przykładowych kryteriów oceny ofert, innych niż cena. Kryterium którym zamawiający może być
najbardziej zainteresowany to kryterium jakości. Kryterium to choć oczywiste i pożądane, nie
jest najłatwiejsze w zastosowaniu w praktyce. Zamawiający bowiem powinien określić
wskaźniki jakie będzie oceniał w ramach tego kryterium, najbardziej wymiernie
jak to jest możliwe. W tym celu powinien dysponować stosowną wiedzą na temat
właściwości przedmiotu zamówienia, które mają wpływ na jego jakość. Innym
spotykanym kryterium jest serwis. Przy
czym kryterium to najczęściej dotyczy szybkości wykonania naprawy (czas reakcji).
Należy jednak pamiętać, że o ile możemy oceniać np. godziny otwarcia punktów
serwisowych lub zakładany czas dojazdu
serwisanta do siedziby zamawiającego to w kryterium tym nie możemy poddać
ocenie miejsce położenia punktu serwisowego, ponieważ dotyczyłoby to podmiotowych właściwości
wykonawcy. Po stronie wykonawcy leży bowiem wykazanie że przy dalej położonym
punkcie serwisowym jest w stanie zaoferować
zamawiającemu krótszy czas reakcji. Kolejnym często spotykanym kryterium jest
okres gwarancji. Kryterium to jest chętnie stosowane albowiem jest kryterium
bardzo wymiernym. Porównaniu podlega okres gwarancji, a czym on jest dłuższy,
tym wykonawca zdobywa więcej punktów. Pamiętać jednak należy, aby tak skonstruować
ocenę tego kryterium aby nie doprowadzić do sytuacji gdzie zaoferowanie np. 100
letniego okresu gwarancji, będzie miało większy wpływ na końcową ocenę ofert, pomimo mniejszej wagi
kryterium gwarancji niż waga kryterium ceny. Można temu zapobiec stosują np.
minimalny i maksymalny możliwy okres gwarancji.
Istotnym
kryterium oceny ofert dla zamawiającego może być również termin wykonania
zamówienia. Przy stosowaniu tego kryterium należy jednak pamiętać o dwóch
rzeczach. Po pierwsze, skrócenie wykonania zamówienia może mieć bezpośredni wpływ na zwiększenie oferowanej
przez wykonawców ceny. Po drugie, wykonawcy w celu zdobycia zamówienia mogą zaoferować
terminy bardzo trudne w praktyce do dotrzymania, co może się wiązać z tym, iż zamawiający
stanie przed problemem niedotrzymania przez wybranego wykonawcę umownych
terminów. Wydaje się że można temu zapobiec wprowadzając oprócz maksymalnego
terminu w jakim powinno zostać wykonane zamówienie, również termin minimalny,
jaki zamawiający uznaje za możliwy do dotrzymania przez wykonawców.
Specyficzne
kryteria oceny ofert możemy spotkać w postępowaniach dotyczących pewnego
rodzaju zamówień, takich jak górnictwo czy usługi cateringowe. W postępowaniach o udzielenie zamówienia
publicznego w przedmiocie dostaw i robót górniczych możemy napotkać
następujące, charakterystyczne dla tego typu usług kryteria pozacenowe: funkcjonalność maszyn, parametry techniczne,
koszty eksploatacji (koszt przeglądów, części zamiennych, energochłonność),
pewność dostaw czy dyspozycyjność urządzenia (rozumiana jako możliwość
użytkowania danego sprzętu bez przerw). W ramach zamówień na usługi cateringowe
występować mogą takie kryteria pozacenowe jak np. pochodzenie żywności z upraw ekologicznych,
czy kwestie dotyczące opakowań przyjaznych dla środowiska.
Na
koniec warto przywołać kilka orzeczeń Krajowej Izby Odwoławczej, dotyczących
omawianego tematu.
1) KIO 2653/11 - wyrok KIO z dnia
22-12-2011: „Zastosowane przez zamawiającego kryterium jakość jest niewątpliwie
kryterium wprost dopuszczonym w art. 91 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004
r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.)
i jest ono kryterium niemierzalnym, które ze swej natury musi podlegać
indywidualnej ocenie. Z samej istoty kryterium jakościowego wynika, że jest to
kryterium ocenne, z którym musi wiążać się pewien element subiektywizmu.(…) W przypadku
zastosowania indywidulanego kryterium oceny ofert, zamawiający zobowiązany jest
do opisu sposobu oceny ofert, w taki sposób, aby ograniczyć element
subiektywnej oceny do niezbędnego minimum oraz zapewnić możliwość oceny ofert
złożonych w postępowaniu, w oparciu o ustalone przez siebie mierniki oceny. W
tym celu zamawiający winien podać swoje preferencje i określić wskazówki,
jakimi będzie się kierował przyznając punkty poszczególnym ofertom”.
W powyższym wyroku KIO dopuszcza możliwość
subiektywizmu w ocenie kryterium jakościowym, bowiem ze względu na charakter
kryterium nie sposób tego wykluczyć. Należy natomiast podkreślić, że zamawiający
ma obowiązek dążyć do tego aby element subiektywizmu
jak najbardziej ograniczyć.
2) KIO 1750/11 - wyrok KIO z dnia
31-08-2011: „Zamawiający jest gospodarzem postępowania i ma prawo zgodnie ze
swoimi zamierzeniami kreować kryteria, a zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 113,
poz. 759 ze zm.) obowiązkowym kryterium jest kryterium ceny oraz inne kryteria,
które już nie są obowiązkowe i zamawiający może o nich decydować w uzasadniony
sposób. W momencie, gdy dla zamawiającego i wykonawców są istotne inne
czynniki, to do kompetencji zamawiającego należy określenie kryteriów, nawet w
sposób, który dla wykonawcy wydaje się być nieracjonalny”
KIO w tym wyroku potwierdza
uprawnienie zamawiającego to dowolnego kreowania zarówno kryteriów (w granicach
obowiązującego prawa) jak i przypisywania im dowolnej wagi, nawet jeżeli
wykonawcom sposób ustalenia kryteriów oraz ich wagi wydaje się nieracjonalny.
3) KIO 2093/10 - wyrok KIO z dnia
12-10-2010: „Zamawiający jest uprawniony do ustalenia kryteriów, które pozwolą
na wybranie oferty spełniającej w najwyższym stopniu uzasadnione potrzeby
zamawiającego. Zamawiający nie ma obowiązku stosowania wyłącznie kryterium ceny
dla wyboru oferty najkorzystniejszej. Nie można uznać za naruszające zasadę
uczciwej konkurencji przyjęcie przez zamawiającego, iż w ramach oceny ofert,
większa waga przypisana zostanie ocenie technicznej parametrów oferowanych
urządzeń. To zamawiającemu, jako dysponentowi środków przysługuje prawo do
ustalenia w jaki sposób środki te zostaną zagospodarowane, tak aby w najwyższym
stopniu pozwalały na osiągnięcie celów i zadań realizowanych przez
zamawiającego.”
W przytoczonym powyżej wyroku KIO
wprost stwierdza, że kryterium pozacenowe w uzasadnionych okolicznościach może zostać
przypisana większa waga aniżeli kryterium ceny. Samo skonstruowanie w ten
sposób postanowień SIWZ nie jest naruszeniem przepisów Pzp.
Zamawiający
powinni starannie przemyśleć pozacenowe kryterium oceny ofert przed ich zastosowaniem,
jednakże samo ich zastosowanie należy polecić, gdyż może korzystnie wpłynąć na
realizację przedmiotu zamówienia.
Kryteria pozacenowe są powszechniej stosowane w krajach europejskich i
należy mieć nadzieję, że tendencja ta również pojawi się w Polsce. Wydaje się,
że do tej pory zwycięża strach przed stosowaniem kryteriów pozacenowych i
zamawiający decydują się na najprostszy wariant oceny w postaci tylko i
wyłącznie kryterium ceny, co niejednokrotnie ma niekorzystny wpływ na jakość
dostaw czy usług i sposób realizacji
umowy w sprawie zamówienia publicznego.
* * *
Autor: Robert Zugaj
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz