Stosownie
do treści art. 31 ust. 2 i 3 ustawy Pzp, jeżeli przedmiotem
zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych,
zamawiający opisuje przedmiot zamówienia za pomocą programu
funkcjonalno-użytkowego. Program funkcjonalno- użytkowy obejmuje
opis zadania budowlanego, w którym podaje się przeznaczenie
ukończonych robót budowlanych oraz stawiane im wymagania
techniczne, ekonomiczne, architektoniczne, materiałowe i
funkcjonalne.
Zgodnie
z § 15 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 września
2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji
projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót
budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego (Dz. U. Nr 202,
poz. 2072 ze zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem Ministra
Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r.”, program
funkcjonalno-użytkowy służy do ustalenia planowanych kosztów prac
projektowych i robót budowlanych, przygotowania oferty szczególnie
w zakresie obliczenia ceny oferty oraz wykonania prac projektowych.
Program funkcjonalno-użytkowy, z definicji ustawowej, zawiera więc
ogólne wytyczne i zakładane funkcjonalności obiektu, jakie
zamawiający chciałby uzyskać w wyniku realizacji robót.
Szczegółowe rozwiązania techniczno-materiałowe, w zgodności z
odrębnymi przepisami i normami, co do zasady powinny pozostać w
gestii wykonawcy. Ponieważ program funkcjonalno-użytkowy nie jest
projektem budowlanym, a jedynie wstępem do jego opracowania, dopiero
przygotowanie projektu budowlanego przez wykonawcę w sposób
ostateczny i wiążący dookreśla wszystkie parametry techniczne
obiektu budowlanego weryfikując niekiedy poprawność założeń
przyjętych w programie funkcjonalno-użytkowym, stąd może powstać
potrzeba korekty parametrów przyjętych w programie
funkcjonalno-użytkowym.
W
przypadku wynagrodzenia ryczałtowego zastosowanie znajdą przepisy
kodeksu cywilnego dotyczące umowy o dzieło, a w szczególności
art. 632 § 1 k.c. regulujący wynagrodzenie wykonawcy dzieła.
Zgodnie z tym przepisem w przypadku ustalenia przez wykonawcę
wynagrodzenia ryczałtowego na zbyt niskim poziomie, nie może się
on domagać podwyższenia wynagrodzenia, chociażby w czasie zawarcia
umowy nie można było przewidzieć rozmiaru lub kosztów prac. Na
możliwość analogicznego stosowania przepisów dotyczących
wynagrodzenia ryczałtowego do umowy o roboty budowlane wskazał Sąd
Najwyższy w wyroku z dnia 28 czerwca 2000 r. (sygn. akt IV CKN
70/00, OSN 2001/1/09), a także w uchwale z dnia 29 września 2009 r.
(sygn. akt III CZP 41/09, Biul. SN 2009/9/8).
Wykonawca
kalkuluje cenę ofertową biorąc pod uwagę zakres rzeczowy
określony programem funkcjonalno-użytkowym, w tym m.in. z
uwzględnieniem wyników badań gruntowo-wodnych na terenie budowy
dla potrzeb posadowienia obiektów (§ 19 pkt 4b ww. rozporządzenia).
Właściwe ustalenie ilości robót, jak również przeprowadzenie na
tej podstawie kalkulacji cenowej stanowią ryzyko wykonawcy. Ryzyko
wynikające z braku możliwości dokonania szacunku ofertowego przez
wykonawcę jest uwzględniane w cenie ryczałtowej. Oferta składana
w postępowaniu w formule „zaprojektuj i wybuduj” nie odnosi się
bowiem do szczegółowych rozwiązań, ponieważ ani zamawiający,
ani wykonawca nie dysponują jeszcze dokumentacją projektową.
Opracowana przez wykonawcę w następstwie uzyskania zamówienia
dokumentacja projektowa nie stanowiła podstawy opisu przedmiotu
zamówienia w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego a
zawarte w niej konkretne rozwiązania szczegółowe nie były objęte
przedmiotem oferty wykonawcy na etapie postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego. Zmiany w dokumentacji projektowej
sporządzonej przez wykonawcę, nanoszone w trakcie realizacji umowy,
nie stanowią zatem zmiany tej umowy, o ile nie naruszają założeń
stanowiących podstawę do opisu przedmiotu zamówienia w programie
funkcjonalno - użytkowym.
Zmiana
umowy na podstawie art. 144 ust. 1 ustawy Pzp jest dopuszczalna,
jeżeli zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej
zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia oraz określił warunki takiej zmiany. W
odniesieniu do kontraktu typu „zaprojektuj i wybuduj” zmiana
umowy, w tym zmiana istotna, może zatem dotyczyć zmian w stosunku
do założeń programu funkcjonalno-użytkowego. Każdorazowo to, czy
dochodzi do zmiany umowy w trybie art. 144 ust. 1 ustawy Pzp,
uzależnione jest więc od postanowień umowy i określenia w jakich
okolicznościach i pod jakimi warunkami umowa przewiduje zmianę
sposobu jej realizacji w stosunku do założeń programu
funkcjonalno-użytkowego. Przepisy ustawy Pzp nie określają stopnia
szczegółowości opisu warunków zmiany umowy w sprawie zamówienia
publicznego. Warunki zmiany umowy (klauzule) nie mogą być jednak
konstruowane w sposób niedookreślony. Powyższemu sprzeciwia się
bowiem treść art. 144 ust. 1 ustawy Pzp, z którego wynika, iż
zamawiający musi określić przypadki, w których zmiana umowy
będzie dopuszczalna z jednoczesnym określeniem warunków takiej
zmiany.
Źródło:
opinia UZP
Wyszukiwarka przetargów publicznych biznes-polska.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz